Vem lagar en 15-20 år gammal pump? Då vill man väl ha nyaste tekniken?

Jag är klar med konvertering från direktel till fjärrvärme och har lagt ut totalt 100.000. (Gjorde allt själv med radiatorer + rör i huset) Oavsett pengar och huruvida lång avskrivningen blir så är det några andra faktorer som är viktiga för mig.
1 Jag kan lätt ändra värmekälla.
2 El-element känns alltid lite brandrisky.
3 Vi har minskat elen i huset, vi tänker ibland på elallergi även om vi inte är känsliga.
3 Vi har fått en jämnare värme i huset tack vare stora radiatorer.

Andreas_Hansson skrev:
Jag tror du tolkar pump som kompressor - eldar du med pellets? :)
Jag antar SaabAero med pump menar hela värmepumpen med plåthölje och allt.

pettson skrev:
Jag är klar med konvertering från direktel till fjärrvärme och har lagt ut totalt 100.000. (Gjorde allt själv med radiatorer + rör i huset) Oavsett pengar och huruvida lång avskrivningen blir så är det några andra faktorer som är viktiga för mig.
3 Vi har minskat elen i huset, vi tänker ibland på elallergi även om vi inte är känsliga.
Klokt tänkt (förutom detta med el-allergi - har svårt att tro att det existerar) och starkt jobbat!

Andreas_Hansson skrev:
Nä man lagar inte en 20 år bammal värmepump. men värmepumpen är ju inte hela kostnaden.
man kar ju alltid kvar borrhåler / markslingan
Så det kostar inte mer än nått annat.

man byter ju tilexempel inte skorsten när man sätter i en ny ved eller pelletspanna...

pettson skrev:
Jag konvertera mitt hus för ca 30 000:-
betala bara 250:-/ för radiatorer inklusive koppel

CarMan skrev:
Du är kung av konverteringar CarMan, svårt att komma undan billigare på radiatorsidan.
För mig går det lös på 120 000:- totalt inkl konverteringsbidrag.
14 biffiga nya radiatorer på totalt 14,5 kw, Nibe 1225-8, 170m borra.

CarMan skrev:
Nä man lagar inte en 20 år bammal värmepump. men värmepumpen är ju inte hela kostnaden.
man kar ju alltid kvar borrhåler / markslingan
Så det kostar inte mer än nått annat.

man byter ju tilexempel inte skorsten när man sätter i en ny ved eller pelletspanna...
Nej självklart inte men det finns folk som säger att går kompressorn sönder som håller i 15-20 år så är det bara att köpa en ny för typ 10000.

Om man nu får en trasig kompressor efter 15 år så är det nog mer troligt att man byter hela hela lådan

Som du beskriver huset så skriker det luft/luft värmepump. Allt annnat är svårt att räkna hem.

Ett hus med öppen planlösning och i enplan är perfekt. Med 150 m2 så hade jag gått på dubbla pumpar.

Har konverterat mitt gamla hus och det var hyfsat enkelt, men jag har källare. Vill du inte ha rör i hela huset så blir det dyrt i ett sånt hus du beskriver.

Andreas_Hansson skrev:
Nej självklart inte men det finns folk som säger att går kompressorn sönder som håller i 15-20 år så är det bara att köpa en ny för typ 10000.

Om man nu får en trasig kompressor efter 15 år så är det nog mer troligt att man byter hela hela lådan
nja. man kollar väll vad en ny kostar & jämför vad en kompett kstar. det fins en hel det pumpar som har kompletta enheter (kompressor, kondensor & förångare i en lätt bytt "enhet" till rimligt pris så kan du ju byta denna o behålla styrelektroning, rör m.m.

robsarve skrev:
Som du beskriver huset så skriker det luft/luft värmepump. Allt annnat är svårt att räkna hem.

Ett hus med öppen planlösning och i enplan är perfekt. Med 150 m2 så hade jag gått på dubbla pumpar.

Har konverterat mitt gamla hus och det var hyfsat enkelt, men jag har källare. Vill du inte ha rör i hela huset så blir det dyrt i ett sånt hus du beskriver.

Ja, vi tror att det nog blir en luft/luft värmepump kombinerat med braskamin för myseldning och sedan bidrar den ju lite med värme, nya 3-glasfönster och ev. solpaneler för varmvatten. Har inte fått någon offert på ännu (så solpaneler o varmvatten) men vi gör det mest av miljöhänsyn än att titta till återbet.tid.

Vi kommer också att tilläggsisolera vinden.

Har ni andra tips så kom gärna med ytterligare tips och idéer. :)

Det låter helt kanon tycker jag. Att konvertera ett så nytt hus är inget vidare i dagsläget, särskilt inte enligt beräkningar i föregående inlägg. I framtiden kan man ju ändra sig om det blir aktuellt.

PS. Braskaminen värmer inte lite utan mycket!

Fran skrev:
Ja, vi tror att det nog blir en luft/luft värmepump kombinerat med braskamin för myseldning och sedan bidrar den ju lite med värme, nya 3-glasfönster och ev. solpaneler för varmvatten. Har inte fått någon offert på ännu (så solpaneler o varmvatten) men vi gör det mest av miljöhänsyn än att titta till återbet.tid.

Vi kommer också att tilläggsisolera vinden.

Har ni andra tips så kom gärna med ytterligare tips och idéer. :)

Se över isoleringen o fönstern + en L/L vp är det enda ni ska/bör göra, Solfångare är inte lönsamma utan det är om du har intresse el av miljöhänsyn du kan skaffa..
Har ni tillgång till ved är kaminen bra om inte så är det inte mer än för mys o då finns ingen lönsamhet i den då du ändå ska betala löpande kostnader för sotning/branskyddskontroll..

Här kostar kamin för myseldning 615:-/år bara i sotningsavgifter (sotning varje år 407:- o brandskydsskontroll vart 4:e 831:- senast)

Oxå tveksam till att ni räkna hem solfångarna i dagsläget.

Eftersom ni inte har mekanisk frånluft utan självdrag så försvinner ju värmeåtervinningen där, hade det varit så och att ni var på gång att byta ut braskaminen så vore det en annan femma.

Då kunde ni bytt till en vattenmantlad brakamin och matat en kombiacctank (finns från flera leverantöörer, men Euronom har ett rätt komplett system) med värmen från solfångare, ftx och kamin.

Då kunde ett vattenburet system vara en ide, men som det är nu så blir det mycket investeringar och lite värme.

CarMan skrev:
Var hittar du radiator + koppel för 250 kr ?
Jag hittar knappt inte ens koppel för 250.

Du måste menat 1250 kr eller ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.