D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Det är inte några paneler hit och dit jag tar upp här, utan att ”det finns inga gratisluncher”.

Ökar vårt agerande kostnaden för elnäten då kommer det att kosta för de som är anslutna till elnätet.

Det som nu sker (och många protesterar mot på energimarknadsinspektionens hemsida) är att bättre anpassa avgifterna, så att kostnaderna läggs på de som orsakat kostnaderna.
Japp, jag förstår att det är så de vill driva diskussionen, sen tror jag verkligen inte på den versionen, kanske inte många andra som gör det heller.

Hur som helst, för en enskild privatperson handlar det ju om just detta, det är inte solcellsparker som övervägs, då blir det en helt annan fråga.
 
D djac skrev:
Japp, jag förstår att det är så de vill driva diskussionen, sen tror jag verkligen inte på den versionen, kanske inte många andra som gör det heller.

Hur som helst, för en enskild privatperson handlar det ju om just detta, det är inte solcellsparker som övervägs, då blir det en helt annan fråga.
Hej djac

Vem driver diskussionen och vart driver de diskussionen menar du?
 
Hej,

För den intresserade utkom 2017, ”UTBYGGNAD AV SOLEL I SVERIGE, RAPPORT 2017:376, Energimyndigheten.”

Där man försökte prognosera vad en solcellsutbyggnad kunde få för konsekvenser, utifrån olika scenarier.

På sid 102 Under rubriken ”9.2.3 Elnät och elkvalitet ” kan vi bl.a. läsa; ”För att ändå göra en kvantifiering avseende mängden solel som kan integreras i systemet innan problem i elnätet börjar bli en reell begränsning kan man utgå från att problemen bör vara små om all producerad el konsumeras direkt hos producenten. Marginell överproduktion och därmed små problem för elnätet fås om installerad effekt är ca 1 kW per hushåll, vilket kan summeras till ca 4 GW om alla Sveriges hushåll inkluderas (Kamp 2013).”

Det tolkar jag så att man bedömer att det med ”små problem” ”ryms” 4 GW solel i Sverige fördelat med ett snitt på ”1 kW per hushåll”.

Det innebär, starkt förenklat, t.ex. att 10 % av hushållen kan investera i 10 kW solel vardera eller 5,8 % av hushållen kan investera i 17,3 kW solel vardera. Investerar vi mer så ökar ”problemen”.


Detta tas upp i avsnittet ”8.7 AVSLUTANDE KOMMENTARER” på sid 95 i rapporten, där det bl.a. står; ”Med mycket solel i Sverige och omgivande regioner minskar intjäningsförmågan för solceller. Den minskade intjäningsförmågan, eller ”kannibalism”, kan sätta en övre gräns för mängden solel som är lönsam i Sverige28. Detta avspeglas i systemanalys 4, där hushållsmodellens solceller påverkar elpriset nedåt, vilket återkopplas till hushållsmodellen som då minskar investeringarna i solceller, i vissa fall drastiskt. Systemanalys 4 ger som svar att lönsam nivå på solcellsbaserad elproduktion är i storleksordningen 3–8 GW beroende på omvärldsförutsättningar. Även systemanalys 3 ger samma härad för lönsam nivå av solel i Sverige. I denna analys framgår tydligt att resulterande nivå påverkas påtagligt av antaganden för investeringskostnad och styrmedel för solceller, samt att styrmedel antagligen är nödvändigt en lång tid framöver för att få till stånd en kraftig solelutbyggnad.”

Det har nu gått några år sedan 2016 och hur utvecklingen varit sedan dess kan ni bl.a. hitta på sidan; ”Statistik & prognos för solceller i Sverige” https://www.solcellsofferter.se/solceller-sverige/
på sidan; ”Solceller i Sverige: Statistik på Svensk Solinstrålning & Solenergi” https://hemsol.se/solceller/solenergi/sverige-statistik/
och på sidan; ”Nätanslutna solcellsanläggningar” https://www.energimyndigheten.se/st...ikprodukter/natanslutna-solcellsanlaggningar/

Den sistnämnda är den officiella sidan för solcellsproduktion, men det kan vara mera lättläst på de två andra.

På Bengts nya villablogg kan vi bl.a. läsa; ” Idag släppte Energimyndigheten den officiella statistiken för nätanslutna solcellsanläggningar 2022. Det installerades 55 333 anläggningar med en effekt på 797 MW under året. Jämfört med tidigare rekordåret 2021 är det en ökning med 108% i antal anläggningar och 60% i installerad effekt. Totalt fanns det 147 692 anläggningar med en installerad effekt av 2,38 GW vid årsskiftet, vilket gör 227 W per invånare.
51 091 anläggningar av de installerade under 2022 hade en effekt på mindre än 20 kW och svarade för 70% av den installerade effekten. Det är ett trendbrott jämfört med 2020–2021 då dessa mindre anläggningar svarade för 50% respektive 49% av årets installerade effekt. 4 236 anläggningar med installerad effekt 214 MW hade en effekt på 20 – 1 000 kW och svarade för 27% av installerad effekt 2022. Det är en ökning från 2 985 anläggningar med installerad effekt 184 MW år 2021. Lite överraskande att det bara vara 6 anläggningar, 3% av installerad effekt, som var större än 1 MW. Det är en minskning jämfört med året innan då 37 anläggningar större än 1 MW med en total effekt på 68 MW svarade för 14% av årets installerade effekt.”
https://bengtsvillablogg.info/2023/03/

Det ryms inte ”hur mycket som helst” av solcellsinstallationer utan ”mängdläran” säger att det finns begränsningar både i elnäten och gällande total elproduktion (bl.a. med tanke på elpriset/lönsamhet).
 
Redigerat:
L lars80 skrev:
Såvida inte ett mirakel skulle ske som att mänskligheten plötsligt får gratis Tesla energi så är det nog rätt kört nu.
Klaus Schwab och globalistmaffian har ju lagt ner kraftproduktionen och skadorna av det kommer ta många år att reparera som det ser ut nu.

Jag ser inga tecken på att solceller kommer bli billigare i det korta loppet. Dom kommer bli smidigare, effektivare med möjlighet till lagring men sålänge efterfrågan är större än tillgången kommer priserna ligga högt.
Tror inte det är någon nackdel att investera i större anläggning än du förbrukar, snarare tvärtom tror jag det är en fördel.
Enligt nya regler ska man ju kunna dela en solanläggning med sina grannar, vet inte exakt hur detta kommer fungera men kanske kan du dela med dig till dina grannar och få betalt utav dom på nåt sätt.

Jag ska installera paneler på mitt fritidshus. Produktionen kommer överstiga förbrukningen med råge men om jag har samma elbolag på bägge husen får jag tydligen kvitta produktionen på fritidshuset mot förbrukningen på hemadressen vilket då kommer bli ca plus minus noll.
Så om allting fungerar som tänkt kommer jag kanske bara betala för nätavgiften framöver, förutsatt att staten inte straffbeskattar mig för minskade intäkter för energiskatt eller upptäcker att solceller smutsar ner jorden.

Jag skulle säga att det bara är att köra på, har du pengarna köp mer än du behöver för den extra kostnaden att installera när byggställning och montörer är på plats är bara några extra timmar och material.
Kan du sedan lagra i batterier och sälja vid rätt tillfälle så kan du mycket väl tänkas kunna tjäna en slant på kuppen.
En kollega som fått solsting har maxat sin solanläggning till gränsen för mikroproduktion. Han tjänar flera tusen varje månad som jag har förståt.
lars80

Elenergi kommer att kosta framöver. Däremot så kan solcellsinstallationer förändra möjligheter.

Du radar upp ett antal ”positiva” möjligheter du ser för solcellsägare.

1. ”Enligt nya regler ska man ju kunna dela en solanläggning med sina grannar, vet inte exakt hur detta kommer fungera men kanske kan du dela med dig till dina grannar och få betalt utav dom på nåt sätt.”

2. ”Jag ska installera paneler på mitt fritidshus. Produktionen kommer överstiga förbrukningen med råge men om jag har samma elbolag på bägge husen får jag tydligen kvitta produktionen på fritidshuset mot förbrukningen på hemadressen vilket då kommer bli ca plus minus noll.”

3. ”Kan du sedan lagra i batterier och sälja vid rätt tillfälle så kan du mycket väl tänkas kunna tjäna en slant på kuppen.”

Just nu så är solcellsproduktion relativt nytt och i starkt framväxande. Det innebär rimligen att ”framtiden kan ses som ett rörligt mål”, d.v.s. regler och möjligheter kommer att förändras.

Förändringarna sker inte för att ”göra livet surt för människor” utan därför att kostnader kan inte bara ”försvinna” bara för att det vore ”bra”.

Det du gör på ditt hus (installerar solceller, batterier etc.) och använder elenergin till dig själv innebär inga ”yttre” kostnader för t.ex. elnäten.

Men så fort du vill utöka nyttjandet av elnäten då riskerar du att öka kostnaden på elnäten som i de flesta fall redan finns där och har en uppbyggnad för att transportera elenergi till ditt hus.

Var medveten om att; Om de ökade möjligheter du ser, t.ex. innebär ökade kostnader för elnäten (t.ex. i form av ombyggnader i förtid) då kommer förr eller senare detta att regleras i form av utdebitering på de som använder elnäten.

Normalt så kostar det att mata in effekt (energi) från en produktionsanläggning (t.ex. en vattenkraftstation, eller vindkraftpark) till elnätet. Det är t.ex. osäkert om du på sikt skulle gratis få transportera elenergi från ”paneler på mitt fritidshus” till ”hemadressen”. Speciellt ju fler som skulle vilja nyttja den möjligheten.

Gällande elpriset.

Du skrev ” En kollega som fått solsting har maxat sin solanläggning till gränsen för mikroproduktion. Han tjänar flera tusen varje månad som jag har förståt.”

Hur är den intjäningsförmågan över tid? Hur ser det ut idag?

Desto fler som satsar på att producera el när det blåser eller solen lyser starkt utan att elanvändningen samtidigt ökar ser till att elpriset pressas ned.

I en artikel från TT återgiven i en mängd tidningar; ”El från solen allt viktigare – pressar priset” så står det i ingressen; ”El från solen börjar få en allt tydligare effekt på elpriset. Förra helgen åkte priset ner på noll i hela landet när solen stod som högst på himlen. Men det är inte svensk solel som avgör.”
https://www.dn.se/ekonomi/solel-allt-viktigare-pressar-priset/

Desto fler som satsar på samma teknik för elproduktion, i detta fall ”mängdlära om solceller”, i vårt sammankopplade elnät desto mer pressas priset, framför allt när solen lyser.

Men ”mängdläran” handlar inte bara om solceller. I artikeln kan vi även läsa; ”Principen är densamma med vindkraften som ofta får störst priseffekt nattetid. Mycket blåst och låg förbrukning ger till och från minuspriser på elbörsen Nord Pool.”

Du kan läsa vidare om ”Polen begränsar producenternas leverans av förnyelsebar el till elnätet, eftersom det just nu råder överproduktion av el som elnätet inte klarar av.” https://www.nyteknik.se/energi/over...n-stopp-for-fornyelsebar-el-i-elnatet/2050026

Både Svenska Forsmark 2 och Forsmark 3 samt finska kärnkraftverket OL3 drog ner på produktionen i onsdags (2023-05-18) eftersom det då var, låga elpriser och olönsamt att producera el.
https://www.dagensps.se/varlden/energi/elen-blev-for-billig-da-drog-forsmark-ner-produktionen/

Det finns inga ”gratisluncher”. Elenergi kommer att kosta även framöver. Däremot är det inget fel att se om sitt hus. Att minska på eleffekt- och elenergibehoven och känsligheten för strömavbrott. I den mån du kan använda solceller för de ändamålen är det bra. Kom bara ihåg att så fort du blandar in t.ex. elnäten i din kalkyl då ökar risken att kostnadsbilden (yttre kostnader) förändras med tiden.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
I Holland idag så är minuspriet nere på -4kr. Vilka växelriktare har stöd för att sluta producera när minuspriset överstiger 60öringen?

Skärmdump av elpriser per timme från Nord Pool med varierande priser för olika regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I Holland idag så är minuspriet nere på -4kr. Vilka växelriktare har stöd för att sluta producera när minuspriset överstiger 60öringen?

[bild]
Är det inte så enkelt som att bara stänga växelriktaren på brytaren de tillfällen det inträffar?(kräver dock att man själv följer elpriset)
 
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I Holland idag så är minuspriet nere på -4kr. Vilka växelriktare har stöd för att sluta producera när minuspriset överstiger 60öringen?

[bild]
M mortimer skrev:
Är det inte så enkelt som att bara stänga växelriktaren på brytaren de tillfällen det inträffar?(kräver dock att man själv följer elpriset)
Tvungen att fråga ang. solceller: Får kunden betala till elbolaget vid minuspriser? I så fall högaktuellt att stänga av växelriktaren.
(Borde skapas en egen tråd om hur man kan styra olika växelriktare. Utgår från att de flesta växelriktare är anslutna direkt till inkommande proppskåp på fasaden)
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
S styren skrev:
Tvungen att fråga ang. solceller: Får kunden betala till elbolaget vid minuspriser? I så fall högaktuellt att stänga av växelriktaren.
(Borde skapas en egen tråd om hur man kan styra olika växelriktare. Utgår från att de flesta växelriktare är anslutna direkt till inkommande proppskåp på fasaden)
Växelriktaren har ofta WiFi interface, lite olika hur detta nås dock. Många har en webbtjänst man går via. Vissa har möjlighet att styra via APIer på webbtjänsten.

Rörande Nederländerna, där lönar det sig att slå på värmen och kyla huset samtidigt...
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Växelriktaren har ofta WiFi interface, lite olika hur detta nås dock. Många har en webbtjänst man går via. Vissa har möjlighet att styra via APIer på webbtjänsten.

Rörande Nederländerna, där lönar det sig att slå på värmen och kyla huset samtidigt...
Tack! Vet dock inte om Solaredge har en funktion att sätta en gräns vid noll (negativt elpris=stänger av)

Så här utgår jag från att det ligger till (utan att vara påläst):
1. Den som har solceller betalar till elbolaget vid negativt elpris. (eller tuggar på 60-öringen?)
2. Den som saknar solceller (och saknar egen produktion) får däremot betalt för all konsummerad el.

Slutsats: Inte längre maximalt att konsumera el vid lågpris utan det är bättre att göra detta vid negativt elpris. Då uppstår fenomenet att konsumeneten får betalt för rubbet istället.

För den med solceller gäller det omvända, vilket aktualliserar frågan. Hur stänger man av VR automatiskt? Via Homeassistant är det troligen möjligt.

Går det att får det rörigare? :surprised:

Jag var klar med min anläggning och allt var frid och fröjd. Nu måste jag in och rota i detta igen!:confused:
 
S styren skrev:
Tack! Vet dock inte om Solaredge har en funktion att sätta en gräns vid noll (negativt elpris=stänger av)

Så här utgår jag från att det ligger till (utan att vara påläst):
1. Den som har solceller betalar till elbolaget vid negativt elpris. (eller tuggar på 60-öringen?)
2. Den som saknar solceller (och saknar egen produktion) får däremot betalt för all konsummerad el.

Slutsats: Inte längre maximalt att konsumera el vid lågpris utan det är bättre att göra detta vid negativt elpris. Då uppstår fenomenet att konsumeneten får betalt för rubbet istället.

För den med solceller gäller det omvända, vilket aktualliserar frågan. Hur stänger man av VR automatiskt? Via Homeassistant är det troligen möjligt.

Går det att får det rörigare? :surprised:

Jag var klar med min anläggning och allt var frid och fröjd. Nu måste jag in och rota i detta igen!:confused:
Är verkligen negativt elpris gränsen? Hur räknar du på livslängd, nätnytta osv? Jag hade nog satt gränsen vid en bit under vart vi är just nu. Men -4,50kr/kWh som Nederländerna har efter lunch, det hade jag inte betalat för att bli av med produktionen. Gränsen går väl vid ca -70 öre (beroende på vilket elnätsbolag man har).

Men detta kommer definitivt att driva bidragen nedåt...
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Är verkligen negativt elpris gränsen? Hur räknar du på livslängd, nätnytta osv? Jag hade nog satt gränsen vid en bit under vart vi är just nu. Men -4,50kr/kWh som Nederländerna har efter lunch, det hade jag inte betalat för att bli av med produktionen. Gränsen går väl vid ca -70 öre (beroende på vilket elnätsbolag man har).

Men detta kommer definitivt att driva bidragen nedåt...
Tack, låter lugnande! Då behöver jag inte göra en brandkårsutryckning ang. detta.

Så du menar i din beräkning att 60-öringen fortfarande trillar in vid negativt elpris. Alltså tex. om elpriset är -10 öre så får man fortafarende 50 öre. Allt att stänga av helt så blir ersättningen däremot noll.
*********
Livslängd beräknar jag till = 15 år (absolut max eftersom ny teknologi kommer)
Återbetalningstid bedömer jag till mer än 100 år.
Nätnytta vet jag inte vad du avser. För vem? Samhälle, kund...?

Förbrukningen just nu är nära nog noll, så ingen större nytta av solcellerna just nu. Alltså jag slipper ingen nätavgift, genom egenkonsumtion.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe
S styren skrev:
Tack, låter lugnande! Då behöver jag inte göra en brandkårsutryckning ang. detta.

Så du menar i din beräkning att 60-öringen fortfarande trillar in vid negativt elpris. Alltså tex. om elpriset är -10 öre så får man fortafarende 50 öre. Allt att stänga av helt så blir ersättningen däremot noll.
*********
Livslängd beräknar jag till = 15 år (absolut max eftersom ny teknologi kommer)
Återbetalningstid bedömer jag till mer än 100 år.
Nätnytta vet jag inte vad du avser. För vem? Samhälle, kund...?

Förbrukningen just nu är nära nog noll, så ingen större nytta av solcellerna just nu. Alltså jag slipper ingen nätavgift, genom egenkonsumtion.
Att man får 60 öringen (som väl borde vara 49.5öre?) är väl rimligt. Men någon nätnytta kan man väl inte anses bidra med vid negativt elpris. Nätnyttan borde kunna vara rölig (vilket väl iofs även energiskatten borde kunna vara från 2025 när alla skall mätas per kvart)
 
S styren skrev:
Tvungen att fråga ang. solceller: Får kunden betala till elbolaget vid minuspriser? I så fall högaktuellt att stänga av växelriktaren.
(Borde skapas en egen tråd om hur man kan styra olika växelriktare. Utgår från att de flesta växelriktare är anslutna direkt till inkommande proppskåp på fasaden)
Jag vet inte. Men vi har lagt all vår förbrukning till dessa timmar. Bil, tvätt, dm, vvb, ladda ackar osv.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I Holland idag så är minuspriet nere på -4kr. Vilka växelriktare har stöd för att sluta producera när minuspriset överstiger 60öringen?

[bild]
Tror inte någon har det ur kartongen. Du behöver ansluta någon form av tredje parts grej. Via molnet eller apparat hemma. Man vill inte hålla på att slå av och på manuellt.

När det är så mycket som 4 kronor vill man inte producera över huvudtaget. Köpa från nätet och ladda eventuella batterier. Men när det ligger närmare nollan vill man gärna täcka sina egen förbrukning och då krävs även smart-mätare. Ihop med något som ställer om växelriktaren då.

Man får se vilka tillverkare som har flinkast programmare i sitt utvecklingsteam. Allt handlar inte om vem som har bäst hårdvara.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
S
Men om man har timpris på förbrukning vid -4kr så borde man få pengar från elbolaget för att köra värmefläkten utomhus på sommaren. Eller?
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.