Gode Timell,
gör @hek uthållig så att inte projektet avstannar,
utan vi får se det färdiga resultatet!
Amen

Eller kanske fel gud att tillbe?
 
  • Gilla
  • Haha
gurra-g och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Eller kanske fel gud att tillbe?
Det är min tålmodiga fru du skall tillbedja. En student på gång som kommer stjäla lite tid framledes också.
 
  • Haha
  • Gilla
marmi och 2 till
  • Laddar…
Nu har vi hamnat i den där lite sega delen av projektet. Första lagret primer/grundfärg sprayad. Sedan slipa, prime, slipa, färg, slipa färg.
Ombyggnad inomhus; träbitar, gråa skåpsidor, skyddsplast, delvis demonterad möbelkonstruktion, renoveringskaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hjortmark och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men då har du rätt bra PC inräknat i det, eller? Jag tror många bygger med en "avlagd" gaming PC och skärmar de snubblar över... Var det dyrt att bygga lådan? Jag har sett att ibland säljs (fortfarande) skrotade flipperspel så man kan köpa låda, ben, glas mm för ett par tusen... Sen antar jag att alla specialgrejor för knappar och input/output mm kostar lite...

50 är ju rätt mkt... Ett bra "riktigt" flipper ligger ju däromkring...
Det går att komma betydligt billigare undan. Byggde själv ett enklare för några år sedan. Gammal gaming- PC (i5 2400, geforce 1050) med skärmar (17" till backglass och 27" till playfield) som stod och samlade dam. Kabinett av överblivet skivmaterial. Enda utgift var kl25z kort, knappar och plunger på sammanlagt under 1500. Fungerade riktigt bra att spela med. (MEN det är klart att känslan är bättre i hek:s projekt)
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
K K1as skrev:
Det går att komma betydligt billigare undan. Byggde själv ett enklare för några år sedan. Gammal gaming- PC (i5 2400, geforce 1050) med skärmar (17" till backglass och 27" till playfield) som stod och samlade dam. Kabinett av överblivet skivmaterial. Enda utgift var kl25z kort, knappar och plunger på sammanlagt under 1500. Fungerade riktigt bra att spela med. (MEN det är klart att känslan är bättre i hek:s projekt)
Man kan alltså komma billigare undan om man redan råkar ha det mesta som behövs ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Carl Johansson och 4 till
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Man kan alltså komma billigare undan om man redan råkar ha det mesta som behövs ;)
Helt rätt, men behöver inte lägga till många tusenlappar för ovanstående utrustning, här ex motsvarande dator för en tusing https://www.sweclockers.com/marknad/227773-aldre-speldator-saljes-bytes-hel-eller-i-delar och en skärm för 400 https://www.sweclockers.com/marknad/227308-650w-psu-24tum-skarm-mbcpu-ram-ljudkort-osv och här lite lättillgängligt skivmaterial https://www.blocket.se/annons/uppsala/garderober/109141337
 
K K1as skrev:
Helt rätt, men behöver inte lägga till många tusenlappar för ovanstående utrustning, här ex motsvarande dator för en tusing [länk] och en skärm för 400 [länk] och här lite lättillgängligt skivmaterial [länk]
Som jag skrev tidigare i tråden kan man naturligtvis komma undan (mycket) billigare om man bara vill få upp något spelbart. Det som gör mitt projekt lite dyrare är 4k/120Hz på spelplanen. Då duger inte riktigt ett äldre grafikkort. Att såga sönder gamla garderober för att få skivmaterial vet jag inte riktigt om det blivit så bra. De garderober jag satt ihop har bara haft något löst hoppressad spånskiva som går sönder bara man petar på det. Dessutom fel tjocklek om man skall ha standard siderails/lockdownbar etc. Då måsta man ha 18/19 mm.

Men det är himla kul att se hur andra byggt sina kabinetter. Det finns inga rätt eller fel sätt att göra det på...
 
  • Gilla
Anders Lähdemaa och 3 till
  • Laddar…
Jättekul att följa! Kommer bli kanon!!
Har varit på gång själv flera gånger med virtual pinball-bygge men aldrig kommit till skott. Har dock byggt 2 olika MAME-kabb innan.
Nu råkade jag dock komma över en begagnad Vr-hjälm nyligen, så det blir lite Vr-flipper med den och den tilltänkta gamla pc:n istället. Måste nog ändå nästan bygga till nån form av knappställning, så att knapparna hamnar ”rätt” och man kan hänga lite på spelbordet…
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Piss-regn här ikväll. Slipade under parasollet och sprayade på ett andra lager grundfärg i garaget. Tusan vad det luktar... tur att jag hade en filtermask... annars hade jag svimmat i ångorna.

Den svarta sidenmatta huvudfärgen ligger och väntar på posten. Får se om vädret lättar till imorgon. Hade underlättat.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jättekul tråd att följa. Har byggt en arkadmaskin tidigare och på att-göra listan står en nästan likadan modell som du ska bygga. Extra plus för att du valt en Oledskärm! Lycka till med fortsättningen!
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Jag nästan skäms för att vara off-topic i din fina tråd om pinball bygge, men jag var bara tvungen att ladda in Stones and Bones banan på min Amiga 500 idag, från Pinball Fantasies, och jisses vad bra det är!
Har ju INGET med din tråd att göra, men det är så kul att det finns en Pinball tråd över huvud taget:)
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Stones and Bones banan på min Amiga 500 idag, från Pinball Fantasies, och jisses vad bra det är!
Hmm.. min Amiga 500 ligger kvar någonstans på vinden också... man blir ju lite sugen på att rota fram den....
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
En tanke slog mig! Finns de gamla goda Amiga Pinball Dreams och Fantasies banorna i Virtual Pinball?
Eller är de under copyright fortfarande?
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Dan1891 Dan1891 skrev:
En tanke slog mig! Finns de gamla goda Amiga Pinball Dreams och Fantasies banorna i Virtual Pinball?
Eller är de under copyright fortfarande?
Oklart kring copyright. Men körde båda via emulator på HTPC för kanske 15 år sedan.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Fin kväll... och första lagret med svart färg!

Svart metallram, plywoodbas, på ett tätt silverfärgat presenning, kartonger, lagermiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallram med utsågade hål på kartong, utomhus, "FRAGILE"-tejp, gröna buskar, stengolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.