Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är lite mer komplicerat än så. En elbil drar mindre el när den går långsamt och i princip ingen när den står still. Givet att man inte behöver värme eller AC i timtals stillastående köer så är det inget problem.

Min poäng är att det kan vara rationellt att köra nästan tomt med en elbil, medan det ytterst sällan är det med en avgasbil.

Sen finns det förstås de som felbedömer energiåtgången och inte når fram. Den dumheten kan innebära att några tior sparade på laddning blir några tusenlappar o bärgningsavgift. Den är förhoppningsvis självreglerande. Antingen skärper man sig eller tecknar en sådan försäkring som @EdwinG84 länkade till.

För egen del når jag ofta fram till landet med ett par–tre procent. Med tio mil kvar säger bilen då att jag ska komma nio mil, men då det är byte från motorväg till landsväg räknar bilen fel. Jag vet det, för jag har gjort resan många gånger. Jag passerar också några laddstationer längs vägen, om jag skulle ha fel. Kan man sin bil och sina rutter är det här inte ett orimligt beteende.

Är det oväder håller man sig förstås med större marginaler, som med allt annat.

Har man inställningen att det här kommer leda till mängder med strandade fordon längs vägarna måste man rimligen utgå från att alla andra är idioter. Gör du det?
Märkligt resonemang.
Självklart får man problem om man har nästan 0 kräm kvar i sin renodlade elbil och hamnar i en bilkö som kanske vara ett par timmar pga trafikolyka eller liknande…
 
Nissens Nissens skrev:
Märkligt resonemang.
Självklart får man problem om man har nästan 0 kräm kvar i sin renodlade elbil och hamnar i en bilkö som kanske vara ett par timmar pga trafikolyka eller liknande…
Och det skall vara obefintlig risk i nutid.
Dock är det ju inte riktigt så. Folk chansar för mycket.

2009 eller 2010 satt de ju bara runt 500 bilar fast på österlen och där var bilar som inte hade tillräckligt med soppa så nån fick hoppa över i en annan bil för att få värme.

Själv chansar jag inte ett dugg, varken med el eller diselbil. Där ska vara soppa tillräckligt så man kan klara sig ett dygn stillastående =)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Och det skall vara obefintlig risk i nutid.
Dock är det ju inte riktigt så. Folk chansar för mycket.

2009 eller 2010 satt de ju bara runt 500 bilar fast på österlen och där var bilar som inte hade tillräckligt med soppa så nån fick hoppa över i en annan bil för att få värme.

Själv chansar jag inte ett dugg, varken med el eller diselbil. Där ska vara soppa tillräckligt så man kan klara sig ett dygn stillastående =)
Visst, men diskussionen du kastade dig in i handlade om att vissa körde slut sista kWh innan de laddade…
 
Har man ont om elektroner på rätt ställe i bilens batteri skulle jag nog slå av tändningen om jag fastnar i en kö :thinking:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men diskussionen du kastade dig in i handlade om att vissa körde slut sista kWh innan de laddade…
Ja, det är nog inte så många som gör det? Jag har själv bara varit nere på minimum 8% på min. Annars minimum 20%.

Den enda gången var för att de inte gick att ladda på nått vettigt ställe när man varit på österlen =)
 
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Ja, det är nog inte så många som gör det? Jag har själv bara varit nere på minimum 8% på min. Annars minimum 20%.

Den enda gången var för att de inte gick att ladda på nått vettigt ställe när man varit på österlen =)
Som sagt, diskussionen handlade om att någon (några?) förordade att dra ur all effekten ur batteriet innan man laddade…
 
  • Gilla
BertG
  • Laddar…
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Har man ont om elektroner på rätt ställe i bilens batteri skulle jag nog slå av tändningen om jag fastnar i en kö :thinking:
Skall du gå ut och putta bilen framåt då när kön kryper fram?
 
Nissens Nissens skrev:
Skall du gå ut och putta bilen framåt då när kön kryper fram?
Stänger man bara av värme och ventilation så drar elbilen nära noll när man kör i låga hastigheter. Jag kommer med lätthet dubbla distansen i 30 km/h än i 70 km/h med både frugans elbil och min laddhybrid.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Stänger man bara av värme och ventilation så drar elbilen nära noll när man kör i låga hastigheter. Jag kommer med lätthet dubbla distansen i 30 km/h än i 70 km/h med både frugans elbil och min laddhybrid.
Att flytta något ton skrot kostar inte ”nära noll”.
Har man ”nära noll” i batteriet med en renodlad elbil och hamnar i en bilkö så kan man bli kvar där, så är det bsra.
 
Nissens Nissens skrev:
Att flytta något ton skrot kostar inte ”nära noll”.
Har man ”nära noll” i batteriet med en renodlad elbil och hamnar i en bilkö så kan man bli kvar där, så är det bsra.
No shit Sherlock! Gäller oavsett drivmedel...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att flytta något ton skrot kostar inte ”nära noll”.
Har man ”nära noll” i batteriet med en renodlad elbil och hamnar i en bilkö så kan man bli kvar där, så är det bsra.
Det kan du ju tro, en elbil har i huvudsak luftmotståndet att bekämpa. Ta bort det och den drar extremt lite.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Det kan du ju tro, en elbil har i huvudsak luftmotståndet att bekämpa. Ta bort det och den drar extremt lite.
Har du puttat ett ton bil någon gång? Svaret lär vara nej med tanke på ditt uttalande…
 
Nissens Nissens skrev:
Har du puttat ett ton bil någon gång? Svaret lär vara nej med tanke på ditt uttalande…
Jodå, flera gånger. Är det plant är det inte särskilt jobbigt alls. Har själv knuffat igång min egen bil då batteriet var tomt.

Jobbet att flytta bilen är lägre i låga hastigheter. En bensinare drar relativt sett mer soppa i tomgång än vad en elbil drar el.

Edit: en tidigare bensinare...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, flera gånger. Är det plant är det inte särskilt jobbigt alls. Har själv knuffat igång min egen bil då batteriet var tomt.

Jobbet att flytta bilen är lägre i låga hastigheter. En bensinare drar relativt sett mer soppa i tomgång än vad en elbil drar el.

Edit: en tidigare bensinare...
Japp, och bilköer kan gå riktigt långsamt, och det kan vara sega uppförsbackar. Det kostar självklart energi att flytta på det. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Japp, och bilköer kan gå riktigt långsamt, och det kan vara sega uppförsbackar. Det kostar självklart energi att flytta på det. :)
Oavsett drivmedel, eller hur?!

Varför skulle elåkarna vara mer benägna att fylla på när det närmar sig 0?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.