Nej, det var en miss in handeln. Enligt det som rapporterades.
 
K kortis skrev:
Fast jag skulle nog tro att det är högsta ledningen som bestämmer om att man inte ska producera mindre el än vad man kan och borde för att hålla priset upp. Det var ju ingen börsfjant som manipulerade utan produktionen som manipulerades
Återigen vet vi INGET om vad som hänt. Om du verkligen tror att ”högsta ledningen ” skulle sanktionerna en verksamhet som dom direkt skulle anmäla sig själv för tror jag du får tänka ett varv till.
 
Du lägger stor vikt vid att de anmält sig själva och tar det som bevis på att agerandet inte var en medveten handling. Du kan ha rätt men det kan lika gärna betyda att de visste att "misstaget" skulle go public och att anmäla sig själv är ett sätt att lindra kritiken.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 5 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Du lägger stor vikt vid att de anmält sig själva och tar det som bevis på att agerandet inte var en medveten handling. Du kan ha rätt men det kan lika gärna betyda att de visste att "misstaget" skulle go public och att anmäla sig själv är ett sätt att lindra kritiken.
Så du tror VF skulle riskera böter i mångmiljardsklassen OCH raserat anseende för en riggad Trading vinst på ett antal miljoner.

Och att det skulle va så lätt att upptäcka att man tvärvände och anmälde sig själva?

Den som har sånt risk/reward tänkande jobbar inte på marknadsplatser…
 
Z Zodde skrev:
Så du tror VF skulle riskera böter i mångmiljardsklassen OCH raserat anseende för en riggad Trading vinst på ett antal miljoner.

Och att det skulle va så lätt att upptäcka att man tvärvände och anmälde sig själva?

Den som har sånt risk/reward tänkande jobbar inte på marknadsplatser…
Jag säger bara att vi inte vet. Inte du heller trots att du uttrycker dig så tvärsäkert. Jag har nu levt så länge att jag inser att man bör förvänta sig det oförväntade.

Vem kunde tro att VW skulle riskera sitt anseende genom att fuska med förbrukningssiffror?
 
  • Gilla
Öckeröhus och 5 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag säger bara att vi inte vet. Inte du heller trots att du uttrycker dig så tvärsäkert. Jag har nu levt så länge att jag inser att man bör förvänta sig det oförväntade.
Och jag har levt så länge att jag ännu inte fått någon som helst konspirationsteori bekräftad.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Och jag har levt så länge att jag ännu inte fått någon som helst konspirationsteori bekräftad.
Hur menar du att jag för fram en konspirationsteori?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Återigen vet vi INGET om vad som hänt. Om du verkligen tror att ”högsta ledningen ” skulle sanktionerna en verksamhet som dom direkt skulle anmäla sig själv för tror jag du får tänka ett varv till.
Ledningen bestämmer ju bara när man ska köpa in och löner etc då för skitpengar men när ansvar krävs då är de aldrig inblandade, märkligt det där.
 
M Myckling skrev:
Hur menar du att jag för fram en konspirationsteori?
Att detta var en medveten handling från bolaget (att manipulera marknaden för några Trading miljoner) men att man sen på nått sätt blivit varse om att manipulationen skulle ”läcka” till allmänheten och då ”stämma i bäcken” å direkt anmäla sig själv med risk til mångdubbelt högre böter. Och trots att man anmäler sig själv så ljuger man om manipulationen och kallar det ett misstag…

Hade passat som filmmanus
 
Z Zodde skrev:
Att detta var en medveten handling från bolaget (att manipulera marknaden för några Trading miljoner) men att man sen på nått sätt blivit varse om att manipulationen skulle ”läcka” till allmänheten och då ”stämma i bäcken” å direkt anmäla sig själv med risk til mångdubbelt högre böter. Och trots att man anmäler sig själv så ljuger man om manipulationen och kallar det ett misstag…

Hade passat som filmmanus
Det finns ett bra manus om insiderbrott som pågår när de bara tjänar några miljoner .ICA
vad då vi vet inget:crysmile:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det finns ett bra manus om insiderbrott som pågår när de bara tjänar några miljoner .ICA
vad då vi vet inget:crysmile:
Hade detta varit medveten manipulation hade det skett på en såpass låg nivå på tradinggolvet att de inblandade direkt fått sparken. Inte fan hade ledningen kallat det misstag…
 
Z Zodde skrev:
Hade detta varit medveten manipulation hade det skett på en såpass låg nivå på tradinggolvet att de inblandade direkt fått sparken. Inte fan hade ledningen kallat det misstag…
Fast ni är det väl inte bara på köp o säljnivå utan på produktionsnivå och det är ju en helt annan femma, fast jag har ju på direktionsnivå ett flertal ggr hört, jag hör inte vad ni säger.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att detta var en medveten handling från bolaget (att manipulera marknaden för några Trading miljoner) men att man sen på nått sätt blivit varse om att manipulationen skulle ”läcka” till allmänheten och då ”stämma i bäcken” å direkt anmäla sig själv med risk til mångdubbelt högre böter. Och trots att man anmäler sig själv så ljuger man om manipulationen och kallar det ett misstag…

Hade passat som filmmanus
Jag säger bara att vi inte vet än vad som hänt, inget annat. Det blir lite svårt att förstå din upprördhet och behov av att försvara Vattenfall. Även om de har gjort ett misstag behöver de väl inte försvaras? Lika lite som kirurgen som amputerat fel ben av misstag.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
S
M Myckling skrev:
Hur menar du att jag för fram en konspirationsteori?
Vad han egentligen menar är att du formulerar dig på ett sätt han inte kan tolerera.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag säger bara att vi inte vet än vad som hänt, inget annat. Det blir lite svårt att förstå din upprördhet och behov av att försvara Vattenfall. Även om de har gjort ett misstag behöver de väl inte försvaras? Lika lite som kirurgen som amputerat fel ben av misstag.
Har inget behov av att försvara VF. De har sannolikt gjort ett misstag yes.
Däremot vill jag försvara tråden mot konspiration och manipulationsteorier (plus direkta felaktigheter som att jag skulle vara upprörd, vad har du det ifrån?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.