galento
Det pratades om Frankie för en tid sen , go musik :D

 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
galento galento skrev:
Det pratades om Frankie för en tid sen , go musik :D

[media]
Gillar Frankie, var väl en del stök med stämningar och ena medlemmen som missade planet (Lockerbie katastrofen) och klarade livhanken tack vare det. Minns de första nyheterna som nämnde att han var med på planet, vilket var fel. Hade bara Relax och Two tribes (vinyl med bild) på 12" maxi. Har liksom fallit i glömska tills jag läste här. Diggar lite på YT nu, gillar basen i Two tribes.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Min första Kiss LP, minns när jag hörde "Firehouse" första gången på radio runt 1974-75, köpte direkt. Fortfarande min favorit skiva med Kiss.

Gene Simmons i träpjucks :crysmile::crysmile::crysmile:

KISS skivomslag, "Dressed to Kill", fyra medlemmar i smink, stadsbakgrund, slitet exemplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Lyssnade på denna bortglömda pärlan tidigare i dag. Satt på balkongen med en kopp kaffe i värmen och diggade bland annat till "Guenerina". En stor känga till melodifestivalen 1977 som inte valde någon av Pauls låtar. I stället var det tråkiga låtar och gruppen Forbes vann med låten Beatles. Just "Guenerina" hade inte kunnat vara med eftersom låten är 3.30 min lång.

Men låtarna "Anden I Lampan", "No Mariann" och "Ingen Vind Ingen Våg" hade kunnat vara med då de är runt 3 minuter och någon kortare. De två sistnämnda låtarna har dessutom Abba "Feeling" Förmodligen vågade man inte ha något som stack ut eftersom proggarna varit så arga för Abbas Vinst.
 
  • Albumomslag med man, lockigt hår, "Paul Pjätt" stiliserad text, "mumbo jumbo" undertitel, vintage design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
galento
Ja Guenerina kommer man ihåg , har plattan på musikkasett. Lyssnade på detta
stockholmsgänget (?) nån kväll sen :cool:

 
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Lite Pink Floyd, Meddle, låten Echoes skall man lyssna till på vinyl. Lite vinyl knaster här och där när kråkorna kraxar förhöjer låten.
När de spelade i Globen hade jag biljett första kvällen. Det blev dyra biljetter till dag 2 och 3 också. Makalös show,men ljudet i Globen är ju alltid kasst.
 
  • En sliten LP-skivomslag på trägolv med abstrakt konstnärlig design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Maria T
Trodde vid ett tillfälle att jag aldrig skulle lyssna på singlar/EP nånsin mer och skänkte bort de flesta till välgörenhet. Sånt kan en ju sitta och fundera på i efterskott men glädjen idag var att hitta denna LP med the Specials och lyssna på "Rat Race" som är singeln jag ångrar jag gjorde mig av med.
Grupp människor umgås, vintage stil, glasögon, randiga tröjor, avslappnad stämning, "MORE SPECIALS" text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild på en vinylskivomslag med text och en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Trodde vid ett tillfälle att jag aldrig skulle lyssna på singlar/EP nånsin mer och skänkte "storsint" bort de flesta till välgörenhet. Sånt kan en ju sitta och fundera på i efterskott men glädjen idag var att hitta denna LP med the Specials och lyssna på "Rat Race" som är singeln jag ångrar jag gjorde mig av med.
[bild] [bild]
Bra att det gick till välgörenhet, så långt tänkte tyvärr inte jag. Nästan all vinyl jag hade hamnade på tippen pga sniken föreståndare i 2nd hand butiken. Enda trösten är att själva musiken kan man i de flesta fall ändå lyssna genom Youtube Premium.
 
Maria T
F fusion skrev:
Bra att det gick till välgörenhet, så långt tänkte tyvärr inte jag. Nästan all vinyl jag hade hamnade på tippen pga sniken föreståndare i 2nd hand butiken. Enda trösten är att själva musiken kan man i de flesta fall ändå lyssna genom Youtube Premium.
Det var så under lång tid, att andrahandsbutikerna vägrade ta emot vinylplattor, gissningsvis av flera skäl (utrymmeskrävande förvaring, dåligt betalt) men vid det tillfället gjorde jag en "allt eller inget" för jag hade några schyssta möbler som de var sugna på (liten lokal 2nd hand) och då fick de ta plattorna också eftersom jag de facto visste att de sålde skivor. Kollade några ggr i efterhand och fann mina singlar i skivlådorna så de slängdes i alla fall inte.
Försökte vid annat tillfälle sälja till en skivbutik men de vill, såklart, bara ha guldkornen och jag skänker hellre än att få 2-3 kr/st.
Verkligen tråkigt att råka ut för sura, gnidna butiksföreståndare oavsett butik.
 
T Tvattman skrev:
Dan1891:

Skivan kom ut 1970 och var ett av flera samlingsalbum som gavs ut av skivbolaget CBS. Efterföljaren heter "Fill your head with rock" till exempel. På sätt och vis kan man väl kalla dessa skivor för 70 talets Absolute Music.

Rock Buster har dock olika genrer per sida. Sida A är mest Jazzrock medan Sida B mer folkrock
Sida C mest vanlig pop och rock och slutligen Sida D Blues och Soul så inte lika olika som på Absolute music. Efterföljande skivan "Fill your head with rock" är nästan lika bortsett från att det knappt finns någon jazzrock på den skivan.

Både Bob Dylans och The Byrds låtar är lite okända. Alltså inte deras största hits. Bob Dylan låten är "Days of 49" och Byrds låt är "All Things". Bra låtar men inte de som många känner till med dem.
Det var konstigt på den tiden när det gavs ut samlingsskivor. Antagligen kom inte skivbolagen överens. Min storasyster köpte en samlingsskiva som hette nåt i stil med the best of 1972. Förväntansfullt satte man på skivorna, det var flera LP, och upptäckte att alla låtar var usla covers av okända musiker. Möjligen att det var samma personer som spelade in allt från Alice Cooper till Middle of the road. :(
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
F fusion skrev:
Min första Kiss LP, minns när jag hörde "Firehouse" första gången på radio runt 1974-75, köpte direkt. Fortfarande min favorit skiva med Kiss.

Gene Simmons i träpjucks :crysmile::crysmile::crysmile:

[bild]
Konstigt. Jag har aldrig gillat Kiss. Måste ha varit för deras discoperiod när sångaren ylar som Carola.
 
T Tvattman skrev:
Lyssnade på denna bortglömda pärlan tidigare i dag. Satt på balkongen med en kopp kaffe i värmen och diggade bland annat till "Guenerina". En stor känga till melodifestivalen 1977 som inte valde någon av Pauls låtar. I stället var det tråkiga låtar och gruppen Forbes vann med låten Beatles. Just "Guenerina" hade inte kunnat vara med eftersom låten är 3.30 min lång.

Men låtarna "Anden I Lampan", "No Mariann" och "Ingen Vind Ingen Våg" hade kunnat vara med då de är runt 3 minuter och någon kortare. De två sistnämnda låtarna har dessutom Abba "Feeling" Förmodligen vågade man inte ha något som stack ut eftersom proggarna varit så arga för Abbas Vinst.
Haha. Forbes gav sig ut på turné efter "succen" på melodifestivalen. När de gick upp på scenen på Folkan hemma i byn gick alla ut så arrangören bad bandet att sluta spela, för de fick inte in några pengar på korv- och läskförsäljningen. När de slutat gick alla in igen. Det var inget slags manifest utan det lät helt enkelt för illa. Forbes var ju något slags dansband.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Forbes är väl den enda svenska sången som kommit sist i Eurovision ? Hur fan tänkte folk som röstade på det bidraget :dizzy::dizzy:
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Konstigt. Jag har aldrig gillat Kiss. Måste ha varit för deras discoperiod när sångaren ylar som Carola.
Nu kan jag ju säga att jag inte hört många Kiss skivor efter 1985, men jag menade "riktiga" Kiss med original medlemmarna. Å fel av mig Firehouse är ju inte på denna skiva, har nog slängt den skivan :thinking:
 
galento galento skrev:
Ja Elton har gjort en del bra , Goodbye yellow brick road är bra
Han var grym under 70-talet. En av mina favoriter är "Mona Lisas and Mad Hatters".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.