Stefflo Stefflo skrev:
I början av förra säsongen så skruvades det trall här hemma. använde då dold montering med Camos system.
Nu har det gått en vinter och upptäcker att många av skruvarna tycks ha släppt eller gått av då vissa brädor sitter lite löst och svajigt.
Inga problem, bara byta skruv tänker nog någon men fanstyget går inte att backa ur trallbrädan utan bara snurrar. Går heller inte att dra i dem till botten då de troligtvis är av.

Hur ska man lösa detta då det gäller rätt många. Både virke och skruv är köpta hos Bygma via ett företag som gjorde regelverket, jag satte själv trallen.
Hade skruvarna gått att få ur så hade problemet varit löst till liten del men nu är det istället ett helvete.

Har läst om några fler med liknande problem men inte läst någon lösning. Tror det blir svårt att få både nytt virke och skruv från Bygma som hade varit det bästa men ett jävla jobb då skruvar och brädor måste bändas bort.

Virket är tryckt 125x28.
Skruvarna är Camo 60mm C4.
Jag bor i mellansverige och ingen pool.

Någon med samma problem?
Ska prata med Bygma imorgon och se vad de har för ide då det idag är stängt.
Tråkigt att höra.

Det ät fler och fler som nappar på med dold skruv.
intressant att se ämne.
Som många andra föreslog skulle jag också testa med att sätta en till skruv bredvid. kanske också byta tillverkare för att se om det är ett genomgående problem oavsett märke eller specifikt ett skruv märke.

Hoppas att det löser sig för dig
 
Får du in en gammal kniv eller en liten skruvmejsel under skruvhuvudet? Jag hade trallskruv som gått av och bara gick runt runt. Tricket blev att få in en skruvmejsel under huvudet och bända uppåt samtidigt som jag skruvade ur skruven med skruvdragaren. Det var drygt, men fungerade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men om skruven är av behöver du väl inte ta bort den? Brädan är väl lös?

Bänd med kofot och såga av eventuella utstickande halva skruvar med vinkelslip.
Inte så lätt att få in något att bända med när brädan sitter mitt i en trall och det är ca 5-7 mm till nästa bräda.
Den är heller inte helt lös då det kanske bara är en eller två skruvar på hela längden som gått av.

Även hela skruvar är omöjliga att dra upp och tanken med dold skruvning är att skallen ska ner några millimeter i brädan så omöjligt att få tag på skallen utan att gräva ett större hål i brädan med kniv eller annat verktyg.
 
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Får du in en gammal kniv eller en liten skruvmejsel under skruvhuvudet? Jag hade trallskruv som gått av och bara gick runt runt. Tricket blev att få in en skruvmejsel under huvudet och bända uppåt samtidigt som jag skruvade ur skruven med skruvdragaren. Det var drygt, men fungerade.
Se svar ovan.
 
Har du tryckt ner bitsen så långt så den greppar i skallen?

Jag har lossat några dragna med Camo och man måste in med bitsen längre än vad man först tror.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Inte så lätt att få in något att bända med när brädan sitter mitt i en trall och det är ca 5-7 mm till nästa bräda.
Ja, alltså, det är inte hjärtkirurgi det här. Fram med borrmaskin, sticksåg, slägga och kofot. Du kommer att få offra en bräda eller två.
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Veronica.
Stefflo Stefflo skrev:
Inte så lätt att få in något att bända med när brädan sitter mitt i en trall och det är ca 5-7 mm till nästa bräda.
Den är heller inte helt lös då det kanske bara är en eller två skruvar på hela längden som gått av.

Även hela skruvar är omöjliga att dra upp och tanken med dold skruvning är att skallen ska ner några millimeter i brädan så omöjligt att få tag på skallen utan att gräva ett större hål i brädan med kniv eller annat verktyg.
Nja nu har du allt fel. Tryck ner torxbitsen och skruva upp skruvarna. Det är väldigt enkelt.
 
  • Gilla
matswald och 1 till
  • Laddar…
Gör om och gör rätt.
Passa på och byt alla skruvarna med en gång. Annars kan det ju bli samma sak nästa år osv.
 
  • Gilla
Zynvinkeln och 1 till
  • Laddar…
Veronica. Veronica. skrev:
Nja nu har du allt fel. Tryck ner torxbitsen och skruva upp skruvarna. Det är väldigt enkelt.
Gud så enkelt, att jag inte tänkt på det
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 6 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har du tryckt ner bitsen så långt så den greppar i skallen?

Jag har lossat några dragna med Camo och man måste in med bitsen längre än vad man först tror.
Jodå, känner hur den går ner i skallen.
 
  • Gilla
janewiberg
  • Laddar…
Måste vara en produktion miss med just den batchen av skruv.. alternativt så har camo börjat spara för egen vinning också när folket börjat köpa just Camo-namnet för det associerat med kvalite

Men som sagt kan pilla med drivdon men mera en längre tid.. elr skaffa ny x-löpmeter och slit loss och vara klar på en eftermiddag =)
 
Stefflo Stefflo skrev:
I början av förra säsongen så skruvades det trall här hemma. använde då dold montering med Camos system.
Nu har det gått en vinter och upptäcker att många av skruvarna tycks ha släppt eller gått av då vissa brädor sitter lite löst och svajigt.
Inga problem, bara byta skruv tänker nog någon men fanstyget går inte att backa ur trallbrädan utan bara snurrar. Går heller inte att dra i dem till botten då de troligtvis är av.

Hur ska man lösa detta då det gäller rätt många. Både virke och skruv är köpta hos Bygma via ett företag som gjorde regelverket, jag satte själv trallen.
Hade skruvarna gått att få ur så hade problemet varit löst till liten del men nu är det istället ett helvete.

Har läst om några fler med liknande problem men inte läst någon lösning. Tror det blir svårt att få både nytt virke och skruv från Bygma som hade varit det bästa men ett jävla jobb då skruvar och brädor måste bändas bort.

Virket är tryckt 125x28.
Skruvarna är Camo 60mm C4.
Jag bor i mellansverige och ingen pool.

Någon med samma problem?
Ska prata med Bygma imorgon och se vad de har för ide då det idag är stängt.
Har exakt samma upplevelse som du tyvärr.

Skruvade min trall förra året och det har släppt på flera ställen...
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Fel skruv!
C4 brister eller rostar upp på något år.
C4 är bara till för trall som är stabil = trall under tak i ute rum som inte rör sig.
[länk]

Bläddra långt ner i guide.
Tack för den, ser ut som jag har fel skruv, jävligt surt att få det nu efter en säsong bara men bara försöka fixa så gått det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.