I början av förra säsongen så skruvades det trall här hemma. använde då dold montering med Camos system.
Nu har det gått en vinter och upptäcker att många av skruvarna tycks ha släppt eller gått av då vissa brädor sitter lite löst och svajigt.
Inga problem, bara byta skruv tänker nog någon men fanstyget går inte att backa ur trallbrädan utan bara snurrar. Går heller inte att dra i dem till botten då de troligtvis är av.

Hur ska man lösa detta då det gäller rätt många. Både virke och skruv är köpta hos Bygma via ett företag som gjorde regelverket, jag satte själv trallen.
Hade skruvarna gått att få ur så hade problemet varit löst till liten del men nu är det istället ett helvete.

Har läst om några fler med liknande problem men inte läst någon lösning. Tror det blir svårt att få både nytt virke och skruv från Bygma som hade varit det bästa men ett jävla jobb då skruvar och brädor måste bändas bort.

Virket är tryckt 125x28.
Skruvarna är Camo 60mm C4.
Jag bor i mellansverige och ingen pool.

Någon med samma problem?
Ska prata med Bygma imorgon och se vad de har för ide då det idag är stängt.
 
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Trist att höra. Har egentligen inga bra råd här. Vore intressant att höra om andras erfarenheter av det nya systemet med dold förskruvning.

Annars, går det inte att addera skruvar eller spik rakt uppifrån på "traditionellt" sätt?

Ska själv bygga en uteplats i närtid så vore bra att veta vad som funkar.

Den 3m² lilla entrétrappen spikade jag golvbrädorna och det har ju funkat bra...
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Du har ju 45 mm att sätta mer skruv på med dold skruv. Sätt en bredvid?
Hoppas inte detta händer mig, precis lagt trall med dold skruv men med Essves A2 skruv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Kan du inte bara sätta nya skruvar bredvid? De är ju trots allt dolda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Är skruven av så är du rökt. Den går inte att få ur. Sätt en till bredvid som föreslagits ovan.

Eller så drar du skruv rakt uppifrån bara. Dra ner den 5 mm i virket så kommer fibrerna snart sluta sig över hålet. Drygt när man lagt ner en massa jobb på dolda skruvar men shit happens.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Du har ju 45 mm att sätta mer skruv på med dold skruv. Sätt en bredvid?
Hoppas inte detta händer mig, precis lagt trall med dold skruv men med Essves A2 skruv.
Problemet är att jag har ett par brädor som måste bort pga lite andra problem och tanken är väl inte heller att behöva sätta dubbla skruvar i brädorna bara för att det ska hålla?
 
  • Gilla
Gurkagrillen och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Kan du inte bara sätta nya skruvar bredvid? De är ju trots allt dolda.
Se mitt svar ovan.
 
Köp A4 nästa gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Trist att höra. Har egentligen inga bra råd här. Vore intressant att höra om andras erfarenheter av det nya systemet med dold förskruvning.

Annars, går det inte att addera skruvar eller spik rakt uppifrån på "traditionellt" sätt?

Ska själv bygga en uteplats i närtid så vore bra att veta vad som funkar.

Den 3m² lilla entrétrappen spikade jag golvbrädorna och det har ju funkat bra...
Hade jag gjort om trallen så hade jag använt vanliga skruvar, dold montering är inte så bra som det låter tycker jag.
 
  • Gilla
ATH och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Köp A4 nästa gång.
Jo, men nästa gång är inte lösningen på problemet denna gång.
 
  • Gilla
  • Wow
Ockupanten och 9 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Jo, men nästa gång är inte lösningen på problemet denna gång.
Du ska väl ändå köpa skruv nu? Tänkte du fixa problemet med lika dålig skruv?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
I början av förra säsongen så skruvades det trall här hemma. använde då dold montering med Camos system.
Nu har det gått en vinter och upptäcker att många av skruvarna tycks ha släppt eller gått av då vissa brädor sitter lite löst och svajigt.
Inga problem, bara byta skruv tänker nog någon men fanstyget går inte att backa ur trallbrädan utan bara snurrar. Går heller inte att dra i dem till botten då de troligtvis är av.

Hur ska man lösa detta då det gäller rätt många. Både virke och skruv är köpta hos Bygma via ett företag som gjorde regelverket, jag satte själv trallen.
Hade skruvarna gått att få ur så hade problemet varit löst till liten del men nu är det istället ett helvete.

Har läst om några fler med liknande problem men inte läst någon lösning. Tror det blir svårt att få både nytt virke och skruv från Bygma som hade varit det bästa men ett jävla jobb då skruvar och brädor måste bändas bort.

Virket är tryckt 125x28.
Skruvarna är Camo 60mm C4.
Jag bor i mellansverige och ingen pool.

Någon med samma problem?
Ska prata med Bygma imorgon och se vad de har för ide då det idag är stängt.

Jag har haft framgång med att ta en spikdrivare och slå ner skruvskallen tills den släpper. Jag har dock inte stött på samma problem med att skruvarna släppt eller gått av. Mitt dilemma bestod i att jag i lättjans ande inte gick och hämtade monteringsverktyget för några skruvar jag glömt bort och körde sönder skruvskallen. Använder fast förövrigt. Att spika som @Huddingebo är ju annars idiotsäkert och överstarkt, särskilt om man använder kamgängad sådan.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du ska väl ändå köpa skruv nu? Tänkte du fixa problemet med lika dålig skruv?
Då jag först och främst behöver få bort några brädor så är det problem ett, problem två är att återmontera de igen och då kanske det är andra skruvar jag bör välja som du säger.

Enligt spec som jag läst så ska jag som bor i Västerås och inte har pool klara mig med de jag använt.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Jag har haft framgång med att ta en spikdrivare och slå ner skruvskallen tills den släpper. Jag har dock inte stött på samma problem med att skruvarna släppt eller gått av. Mitt dilemma bestod i att jag i lättjans ande inte gick och hämtade monteringsverktyget för några skruvar jag glömt bort och körde sönder skruvskallen. Använder fast förövrigt. Att spika som @Huddingebo är ju annars idiotsäkert och överstarkt, särskilt om man använder kamgängad sådan.
Tack för tipset med spikdrivare, ska testas och se om jag helt enkelt kan slå in igenom skruven.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Då jag först och främst behöver få bort några brädor så är det problem ett
Men om skruven är av behöver du väl inte ta bort den? Brädan är väl lös?

Bänd med kofot och såga av eventuella utstickande halva skruvar med vinkelslip.
 
  • Gilla
Sus.I och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.