1 734 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Detaljplan och geoteknisk undersökning
Hej!
Jag skulle vilja veta hur ni skulle tackla följande situation.
Vi har köpt en tomt som sluttar en hel del. På tomten ligger ett hus byggt 1953 med en tillbyggnad 1980. Innan vi köpte bekräftade kommunen att det finns bygglov samt att marken bedöms som byggbar (det är ju detaljplan och utredningar har gjorts osv).
När vi nu funderar på att antingen bygga nytt eller bygga till krävs geoteknisk undersökning innan bygglov. Sådan har vi genomfört med ett nedslående "nja" som resultat. Det är mycket lera som i sig går bra att bygga på, men de horisontella krafterna ska utredas vidare menar geoteknikerna, pga slänten.
Geoteknikerna vill alltså fortsätta, osäkert vad det kostar. Däremot vill de först att vi ska bygga en "byggväg" så att de kommer åt att sondera längst ner i slänten. Varför man inte kan köra med bandvagn förstår jag inte (det är lite brant, men inga stup vi pratar om direkt).
Rävsaxen är alltså att kommunen är optimistisk men kräver underlag som vi måste stå för, samtidigt som geoteknikerna vill undersöka mer. Kommunen ställer krav i och med detaljplanen, men ger i sin tur inga garantier.
Hur ska man göra? Har vi några rättigheter när det är detaljplan? Kan kommunen bara ställa krav men inte ge några garantier? Är det bara att köra på vidare geotekniska (dyra) undersökningar och hoppas på det bästa? På vilket ben ska man stå, med andra ord?
Tacksam för input!
Vi har köpt en tomt som sluttar en hel del. På tomten ligger ett hus byggt 1953 med en tillbyggnad 1980. Innan vi köpte bekräftade kommunen att det finns bygglov samt att marken bedöms som byggbar (det är ju detaljplan och utredningar har gjorts osv).
När vi nu funderar på att antingen bygga nytt eller bygga till krävs geoteknisk undersökning innan bygglov. Sådan har vi genomfört med ett nedslående "nja" som resultat. Det är mycket lera som i sig går bra att bygga på, men de horisontella krafterna ska utredas vidare menar geoteknikerna, pga slänten.
Geoteknikerna vill alltså fortsätta, osäkert vad det kostar. Däremot vill de först att vi ska bygga en "byggväg" så att de kommer åt att sondera längst ner i slänten. Varför man inte kan köra med bandvagn förstår jag inte (det är lite brant, men inga stup vi pratar om direkt).
Rävsaxen är alltså att kommunen är optimistisk men kräver underlag som vi måste stå för, samtidigt som geoteknikerna vill undersöka mer. Kommunen ställer krav i och med detaljplanen, men ger i sin tur inga garantier.
Hur ska man göra? Har vi några rättigheter när det är detaljplan? Kan kommunen bara ställa krav men inte ge några garantier? Är det bara att köra på vidare geotekniska (dyra) undersökningar och hoppas på det bästa? På vilket ben ska man stå, med andra ord?
Tacksam för input!
Du som byggherre är ansvarig i slutändan, så du kan skriva ett eget intyg om du tycker att geoteknikern är dyr och börja byggaN Nwanga skrev:Hej!
Tacksam för input!
Förstår inte vad du vill få för svar? Du har helt enkelt köpt en fastighet utan att undersöka marken eftersom du inte har kunskapen.
Detta händer varje dag i byggprojekt med privatpersoner inblandade.
Pröjsa geoteknikern, betala en dyr grundläggning och bygg ditt drömhus! Njut av en kaffe i ditt nya hus om 12 månader
Det låter ju enkelt! Du tänker inte att kommunens bygglovshandläggare kommer att formulera motkrav? Eller hur menar du att jag kan skriva ett eget intyg?LaszloToth skrev:Du som byggherre är ansvarig i slutändan, så du kan skriva ett eget intyg om du tycker att geoteknikern är dyr och börja bygga
Förstår inte vad du vill få för svar? Du har helt enkelt köpt en fastighet utan att undersöka marken eftersom du inte har kunskapen.
Detta händer varje dag i byggprojekt med privatpersoner inblandade.
Pröjsa geoteknikern, betala en dyr grundläggning och bygg ditt drömhus! Njut av en kaffe i ditt nya hus om 12 månader
Att du inte skulle få bygglov pga geoundersökningen låter inte så sannolikt. Alla hinder går att övervinna, sedan är frågan vad det kommer att kosta.
Undersökningen behövs ju ändå som underlag till konstruktören så att han kan dimensionera grundläggningen rätt. Typ hur många kN går det belasta marken med. Förslag på markförstärkning (t.ex. pålning) eller andra åtgärder som att gräva bort leran och ersätta med bättre massor.
Undersökningen behövs ju ändå som underlag till konstruktören så att han kan dimensionera grundläggningen rätt. Typ hur många kN går det belasta marken med. Förslag på markförstärkning (t.ex. pålning) eller andra åtgärder som att gräva bort leran och ersätta med bättre massor.
Jag är inte helt säker på att jag tolkar ts rätt men jag tror att frågan är om ts kommer att få bygglov.
Om det finns en detaljplan med byggrätt för bostad så gäller den. (Om det pågår arbete med att ändra detaljplanen blir det en annan fråga men jag utgår från att så inte är fallet.) Dvs så länge bygglovsansökan överensstämmer med bestämmelserna i detaljplanen ska kommunen bevilja bygglov. En detaljplan gäller tills dess den upphävs eller ersätts med annan plan.
I äldre planer saknas ofta en hel del undersökningar som är mer eller mindre standard i planarbetet idag. Det innebär att man helt enkelt får utföra de undersökningar som bedöms behövas i bygglovsskedet i stället. I det här fallet bedöms geotekniska undersökningar krävas för att se vilken typ av grundläggning som är möjlig. Det är inte för att kommunen ska neka bygglov (det finns gällande plan) utan för att det ska gå att avgöra vilken grundläggning som är lämplig.
Om det finns en detaljplan med byggrätt för bostad så gäller den. (Om det pågår arbete med att ändra detaljplanen blir det en annan fråga men jag utgår från att så inte är fallet.) Dvs så länge bygglovsansökan överensstämmer med bestämmelserna i detaljplanen ska kommunen bevilja bygglov. En detaljplan gäller tills dess den upphävs eller ersätts med annan plan.
I äldre planer saknas ofta en hel del undersökningar som är mer eller mindre standard i planarbetet idag. Det innebär att man helt enkelt får utföra de undersökningar som bedöms behövas i bygglovsskedet i stället. I det här fallet bedöms geotekniska undersökningar krävas för att se vilken typ av grundläggning som är möjlig. Det är inte för att kommunen ska neka bygglov (det finns gällande plan) utan för att det ska gå att avgöra vilken grundläggning som är lämplig.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 894 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 894 inlägg
Jag är lite fundersam.
I min lilla håla har det börjat ploppa upp nya småhus och här tycks den geotekniska undersökningen och detaljerna kring grundläggningen lösas efter att bygglov har beviljats. Det är en del inför startbeskedet och inte för att bevilja bygglov. Detaljplanen ger ju en rätt att bygga enligt planen och det faktum att det finns en detaljplan innebär att kommunen redan har funnit tomten lämplig för byggnation enligt detaljplanen. Att det sen i praktiken inte har gjorts några tekniska undersökningar när planen kom till är en annan sak - även dåliga planer vinner laga kraft.
I min lilla håla har det börjat ploppa upp nya småhus och här tycks den geotekniska undersökningen och detaljerna kring grundläggningen lösas efter att bygglov har beviljats. Det är en del inför startbeskedet och inte för att bevilja bygglov. Detaljplanen ger ju en rätt att bygga enligt planen och det faktum att det finns en detaljplan innebär att kommunen redan har funnit tomten lämplig för byggnation enligt detaljplanen. Att det sen i praktiken inte har gjorts några tekniska undersökningar när planen kom till är en annan sak - även dåliga planer vinner laga kraft.
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Låter som Vega. Det beror på om markfirman du ska anlita gör en undersökning i samband med att de planerar. Om inte så tycker jag det är värt det med undersökningen. De brukar inte vara så dyra. Byggvägen kan dock kosta en slant.N Nwanga skrev:
Ja, precis. Detta var jag inte riktigt med på, men har nu insett. Vi får se var allt detta landar...Claes Sörmland skrev:Jag är lite fundersam.
Ja, det stämmer som du skriver. Den stora frågan, som nu uppstått pga min tidigare ovetskap, är hur vi ens ska komma fram till vilken grundläggning som är lämplig. Geotekniska undersökningen vi redan gjort slutade ju bara i att de bedömde att vi behövde ett större underlag = en till geoteknisk undersökning. Vad det kommer kosta med mer undersökningar, och om de över huvud taget kan komma fram till att man får bygga, och vad kostnaden blir för att (kanske) stabilisera mark osv. om det går är ju öppna frågor har jag nu förstått. Lite besvärligt verkar det allt.Jiji skrev:Jag är inte helt säker på att jag tolkar ts rätt men jag tror att frågan är om ts kommer att få bygglov.
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
De allra flesra tomterna går att bygga på. Vissa behöver sprängning, andra pålning. Vissa dränering, andra lättrcksavfall. Vissa är plana, andra tomter är terränga. Mer eller mindre allt går. Visst blir det dyrare än om du har en plan tomt med berg 2m under markytan, men fö har det. Det dyraste är om du behöver spränga mycket, schakta bort lera, eller påla djupt (tänk 25m eller mer).N Nwanga skrev:Ja, det stämmer som du skriver. Den stora frågan, som nu uppstått pga min tidigare ovetskap, är hur vi ens ska komma fram till vilken grundläggning som är lämplig. Geotekniska undersökningen vi redan gjort slutade ju bara i att de bedömde att vi behövde ett större underlag = en till geoteknisk undersökning. Vad det kommer kosta med mer undersökningar, och om de över huvud taget kan komma fram till att man får bygga, och vad kostnaden blir för att (kanske) stabilisera mark osv. om det går är ju öppna frågor har jag nu förstått. Lite besvärligt verkar det allt.
Liknande trådar
-
Geoteknisk undersökning
Grund & Markarbeten -
Krävs geoteknisk undersökning på denna plats för att bygga till på öppen plintgrund?
Grund & Markarbeten -
Geoteknisk undersökning av stabilitet i slänt?
Grund & Markarbeten -
Hjälp med Geoteknisk Undersökning PM
Grund & Markarbeten -
GEOTEKNISK UNDERSÖKNING
Grund & Markarbeten