Benji Sunderson Benji Sunderson skrev:
Första huset, vi är inte alls insatta i hus " allvarliga" problemen med mögel osv är. Besiktningsmannen sa det borde lösa sig genom att montera ventilation i huset.

Jag passar på att svara på samtliga saker nedan. Vid visningen frågade jag angående funktion på värmesystem osv som skulle vara ok, vi såg ju diverse gammal el och så. Det är var inget konstigt men krypgrund var igenspikad så där kunde vi ej se, försäljningen hastades igenom och kontrakt skrevs med besiktningsklasusul dagarna efter.

Huset i sig är gammalt i skicket men inte förfallet, så vi misstänkte ej att tak/värmesystem skulle vara dåliga. Samt inte mögel och skadedjur.

Smartaste valet är kanske att lägga 400 mer på ett "renoverat" hus med trevligare omgivning?
Du är inne på rätt väg, lägg högre belopp på ett hus med bättre status.
Utan att veta husets skick är min bedömning, utifrån din beskrivning, att din budget bör tåla minst 500' - 1000' kr (eller mer) till renovering/upprustning.
Att "pruta" löser inget, renoveringsbehovet kvarstår.
Planera för vanligt renoveringsbehov på äldre hus som ofta bör göras I snar framtid.
Tak
Värmesystem, VVS
Fönster/dörrar
Kök toa/bad
Elinstallationer
Dränering
Fasader, fasadmaterial, isolering/målning
Lycka till med ditt husköp

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
Att säljaren avråder från besiktning och att den ursprungliga köparen (?) dragit sig ur för att hen fått problem med lånet, är för mig två stora, stora varningsklockor.

Mycket större än problemen med huset.

sen ska man läs besiktningsprotokoll med viss försiktighet. Det är ofta mycket som tas upp som egentligen inte är ett faktiskt problem, men som i teorin skulle kunna bli det. Det betyder inte att man ska strunta i det, och tyvärr är det svårare att veta hur man ska tolka utan erfarenhet.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Benji Sunderson Benji Sunderson skrev:
Tack för det supersnabba svaret. Hur mycket tycker du är vettigt att "pruta" när inget av dessa saker nämndes i säljesannonsen från början. Hur fräck kan man vara och hur mycket kan man förvänta sig vara "normalt" att vilja gå ner?
Ta reda på en ungefärlig summa på vad det kommer att kosta att åtgärda, pruta ner priset med den summan. Går de inte med på det så säg att de kan behålla huset. De verkade vara angelägna om att sälja det så det kan fungera.

Redigerat:
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Du är inne på rätt väg, lägg högre belopp på ett hus med bättre status.
Utan att veta husets skick är min bedömning, utifrån din beskrivning, att din budget bör tåla minst 500' - 1000' kr (eller mer) till renovering/upprustning.
Att "pruta" löser inget, renoveringsbehovet kvarstår.
Planera för vanligt renoveringsbehov på äldre hus som ofta bör göras I snar framtid.
Tak
Värmesystem, VVS
Fönster/dörrar
Kök toa/bad
Elinstallationer
Dränering
Fasader, fasadmaterial, isolering/målning
Lycka till med ditt husköp
Varför skulle det behövas mer 1mille inom en kort period?
Så risig är inte kåken. ingen värme i vissa rum låter som termostaten behöver bytas. det kostar inga 100'
Om du tar in en röris, som byter samtliga kanske 10' totalt.
Okej en ny värmepump runt en 100'
installerat och klart. Ett nytt badrum 100' Det är de dyraste. okej. ventilation ftx om man gör det själv runt 50'
Säg 50' på att fixa vind och källare. inga miljoner här inte men okej. Vi säger runt 400' Men under vilken tid? En bra fråga.
Ett 20år gammalt badrum funkar ett tag till. normalt sett.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så risig är inte kåken. ingen värme i vissa rum låter som termostaten behöver bytas. det kostar inga 100'
installerat och klart. Ett nytt badrum 100' Det är de dyraste. okej. ventilation ftx om man gör det själv runt 50'
Säg 50' på att fixa vind och källare. inga miljoner här inte men okej. Vi säger runt 400' Men under vilken tid? En bra fråga.
Mitt råd var att ta höjd för minst 500'-1000' kr den närmaste tiden, kanske mer, är beroende på vilken standard man vill ha.
Som du själv räknar är du snabbt uppe 400' kr utan överraskningar.
Jag skulle inte bli överraskad om slutnotan hamnar på över 1000' kr när ytskikt, kanske kök, dränering, justera takfall mm är klart.
"Självfix" kan visserligen hålla ned kostnaden men bör värderas i priset på huset.
Jag uppfattade TS fråga.
Är det rimligt att gå vidare med köpet av huset efter den besiktning som gjorts.
Därför är rådet att ta höjd i budget.
Kommer TS undan med lägre kostnader är det "grädde på moset" men inget jag skulle budgetera.
Tidsperspektivet och hur mycket "självfix" som TS kan göras bör TS bedömma, men att bo i byggarbetsplats är inte trevligt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fast att man ska byta ytskikt och uppgradera standarden är man ju medveten om när man tittar. Besiktningen påverkar ju inte de delarna.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det tar lång tid för att totalrenovera ett hus. Om det är absolut drömhuset och man har tid, pengar och tålamod kan det var värt det. Men det kostar mycket mer på alla sätt och vis än man kan ana om man inte gjort det för. Om ni fortfarande övervägar tanken att ta an detta husprojekt kanske vore det värt att kontakta dessa, https://instagram.com/onnemo1927

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Mitt råd var att ta höjd för minst 500'-1000' kr den närmaste tiden, kanske mer, är beroende på vilken standard man vill ha.
Som du själv räknar är du snabbt uppe 400' kr utan överraskningar.
Jag skulle inte bli överraskad om slutnotan hamnar på över 1000' kr när ytskikt, kanske kök, dränering, justera takfall mm är klart.
"Självfix" kan visserligen hålla ned kostnaden men bör värderas i priset på huset.
Jag uppfattade TS fråga.
Är det rimligt att gå vidare med köpet av huset efter den besiktning som gjorts.
Därför är rådet att ta höjd i budget.
Kommer TS undan med lägre kostnader är det "grädde på moset" men inget jag skulle budgetera.
Tidsperspektivet och hur mycket "självfix" som TS kan göras bör TS bedömma, men att bo i byggarbetsplats är inte trevligt.
Men du pratar om en kortare tid. Det fanns en ganska stor av oupptäckta fel.
Självklart springer det snabbt i väg om man ska lyxiga ytskikt. Du kan snabbt komma upp 200' på badrummet genom att välja dyrare saker ytskikt och porslin.
Det är naturligtvis inga problem att komma upp i över millen om man vill.
Nu var det väl krypgrund så dräneringen blir inte så dyr.
Jag har svårt att se dränering så akut. Man får anpassa användning av källaren. Har man inrett källaren så beror det på hur det är gjort om man har problem eller inte. Men en källare är enkel att anpassa för dålig dränering. Inga organiska material på väggar och golv.
Om det hade funnits allvarliga problem med taket borde man sett det redan vid visningen. Men visst då är det prio. Men för ts del ser jag kanske 400' men det bygger på badrummet. Det kanske är i hyffsat skick då kan vi skjuta upp renoveringen av badrummet några år.
Men om jag skulle känna att jag behöver ha en mille inom en kort period, då skulle jag inte betala lika mycket för huset.
Finns ingen anledning att skrämmas.
Det låter lite som arga snickaren när han tar upp sin tidsplan

Varför denna skrämsel propaganda?
Det är väl ett bra tips att låta allt ta tid.
Det är inte ofta jag läser så mycket skrämsel på Bh som i den här tråden.
Tycker det är onödigt

AndersPS AndersPS skrev:
Fast att man ska byta ytskikt och uppgradera standarden är man ju medveten om när man tittar. Besiktningen påverkar ju inte de delarna.
AndersPS AndersPS skrev:
Frågan TS ställde var om han skulle gå vidare med köpet efter besiktningen.
Mitt i inlägg belyste att budgeten bör vara tilltagen för rymma renoveringsbehov som framkommit vid besiktningen + överrasknigar. Även om "bananskalaren" antydde att man kan göra en enkel renovering och det är onödigt att göra renoveringen på kort tid bör helheten finnas med i budgeten.
En besiktning är inte heltäckande på gamla hus. Oförutsedda kostnader kan tillkomma, och gör det.
Om budgeten och tidplan är anpassad för att täcka mer än akutlösningar är något som TS tar ställning till. Ingen här på forumet vet vilka preferenser TS har när det gäller val av utförande och tidplan.
Eftersom TS signalerade osäkerhet om det var klokt att gå vidare, är min bedömning att det kloka är att avstå köp och gå vidare med annat hus med mindre renoveringsbehov.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Varför denna skrämsel propaganda?
Det är väl ett bra tips att låta allt ta tid.
Det är inte ofta jag läser så mycket skrämsel på Bh som i den här tråden.
Tycker det är onödigt
TS avgör givetvis självständigt hur han värderar behov av åtgärder, kostnadsbild, önskad standard och tidplan.
Absolut ingen skrämselpropaganda.

B Bernt Ö97 skrev:
Frågan TS ställde var om han skulle gå vidare med köpet efter besiktningen.
Mitt i inlägg belyste att budgeten bör vara tilltagen för rymma renoveringsbehov som framkommit vid besiktningen + överrasknigar. Även om "bananskalaren" antydde att man kan göra en enkel renovering och det är onödigt att göra renoveringen på kort tid bör helheten finnas med i budgeten.
En besiktning är inte heltäckande på gamla hus. Oförutsedda kostnader kan tillkomma, och gör det.
Om budgeten och tidplan är anpassad för att täcka mer än akutlösningar är något som TS tar ställning till. Ingen här på forumet vet vilka preferenser TS har när det gäller val av utförande och tidplan.
Eftersom TS signalerade osäkerhet om det var klokt att gå vidare, är min bedömning att det kloka är att avstå köp och gå vidare med annat hus med mindre renoveringsbehov.
Jag håller med, men alla hus kan drabbas av oförutsedda kostnader. Även nybyggda.

Ska man köpa hus måste man förstå att det kan hända saker. I detta fallet finns det vissa punkter som är mer sannolikt, men samtidigt inte säkert, att det leder till kostnader.

Att besiktningen pekar ut vissa punkter påverkar inte i fråga om den vanliga renoveringen.

AndersPS AndersPS skrev:
Jag håller med, men alla hus kan drabbas av oförutsedda kostnader. Även nybyggda.

Ska man köpa hus måste man förstå att det kan hända saker. I detta fallet finns det vissa punkter som är mer sannolikt, men samtidigt inte säkert, att det leder till kostnader.

Att besiktningen pekar ut vissa punkter påverkar inte i fråga om den vanliga renoveringen.
Med besiktningsprotokollet i hand fins det anledning att tro att framtida kostnader blir höga, kanske högre än " genomsnittet".
TS frågade om det var klokt att fullfölja köpet.
Därav rådet att ta höjd i budgeten eller avstå köp.

R
Sen hade det varit lite intressant att veta vad priset för huset är, snackar vi 500 000kr eller 3 miljoner?
Var ligger huset och vad är prisbilden i samhället i övrigt.

Det spelar stor roll med, i ett litet brukssamhälle där företagen lägger ner eller är det i anslutning till en större stad?

Nåja, tycker fortfarande att man inte köper ett sådant hus som första hus.
Har kompisar jag sett slita ihjäl sig i princip och med skilsmässor. För vad egentligen?
Ett boende som i slutändan inte kostar mindre/ i vissa fall mer än vad ett hus i ok skick kostade vid köptillfället.
Ofta är husen de valt att renovera väldigt gamla där planlösningen är trång med små ytor.

I många fall så har de som klarat sig ifrån skilsmässa sålt då familjen utökats och de inte får plats längre.

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
Var tusan får man ett komplett badrum ens med grundläggande standard i Stockholm från en välrenommerad firma för 100.000 undrar jag. Eller ens under 200.000? Ge mig numret till dem direkt tack!

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.