22 383 läst · 88 svar
22k läst
88 svar
Köpa hus, fel vid besiktning
Hej,
vi köpte ett hus med mögel på vinden. Det var inte aktiv tillväxt utan skedde år innan vi flyttade in av allt att döma. Tillväxten hade troligen startat efter man slutat elda, tilläggsisolerat (blandat rockwoll och kutterspån) och övergått till att värma med el.
Min erfarenhet är att det går att fixa. Vi tog hjälp men det blev inte bra så vi kämpade i nästan 2 år innan vi fick tillbaka pengarna för den sanering och påföljande ventilationslösning så var direkt felaktig. Det slutade med att vi gjorde om allt själva.
Arbetsinsatsen(sanera igen, ta bort all isolering, städa vinden, på med ångbroms, lägga på ny isolering samt installera avfuktare) räknat i timmar var inte så många men det jobbiga var (för min del) lukten (gammalt hus/mögel) som vid vissa väder letade sig ner i bostaden. Jag trivdes inte alls och tyckte det mesta med huset var botten just då. Det vände dock dagen efter den nya isoleringen lagts på.
Hade jag gjort om resan hade jag valt ett annat hus då det rent mentalt var jobbigt. Sen kan jag tillägga att jag förvisso inte är arbetsskygg men renovera är inte det roligaste jag vet
Mvh. Andreas
vi köpte ett hus med mögel på vinden. Det var inte aktiv tillväxt utan skedde år innan vi flyttade in av allt att döma. Tillväxten hade troligen startat efter man slutat elda, tilläggsisolerat (blandat rockwoll och kutterspån) och övergått till att värma med el.
Min erfarenhet är att det går att fixa. Vi tog hjälp men det blev inte bra så vi kämpade i nästan 2 år innan vi fick tillbaka pengarna för den sanering och påföljande ventilationslösning så var direkt felaktig. Det slutade med att vi gjorde om allt själva.
Arbetsinsatsen(sanera igen, ta bort all isolering, städa vinden, på med ångbroms, lägga på ny isolering samt installera avfuktare) räknat i timmar var inte så många men det jobbiga var (för min del) lukten (gammalt hus/mögel) som vid vissa väder letade sig ner i bostaden. Jag trivdes inte alls och tyckte det mesta med huset var botten just då. Det vände dock dagen efter den nya isoleringen lagts på.
Hade jag gjort om resan hade jag valt ett annat hus då det rent mentalt var jobbigt. Sen kan jag tillägga att jag förvisso inte är arbetsskygg men renovera är inte det roligaste jag vet
Mvh. Andreas
Benji Sunderson skrev:
Benji Sunderson skrev:Vi är mest orolig att mögelproblemet kanske kräver helrenovering. Taket hade fel lutning men hade legat där i flertalet år och de verkade ej orsakat fuktskadkr än.
Vi är helt enkelt novis på husköp och vet ej vad man kan förvänta sig, vi har inte lust att totalrenovera huset direkt utan vi tänkte bo i det samtidigt som vi renoverar vart efter hand.
Precis som @RalleB skriver ovanför, https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-hus-fel-vid-besiktning.488697/#post-5244890, eftersom ni aldrig totalrenoverat gå vidare. Det kostar långt mer pengar och tid än ni tror samt att förhållandet och hälsan är viktigare.
Angående att bo i ett hus som ni renovera. Nja, det går om det är ett rum i taget och ni har tålamod som helgon, men inte för så omfattande som det ni beskriver.
Ang. mögel är det absolut omöjligt att säga på förhand. Varje sitatuion är olik. Men med tanke på det som beskrevs skulle man kunna gissa att problemet mycket större än redan upptäckts.
Ni skrev att ni blev förälskade i detta hus. Då blir det svårt att 'walk away' men ännu svårare att fatta ett klokt beslut.
Man behöver inte känna lukten av mögel för att det redan finns.Benji Sunderson skrev:
Summeringarna i detta inlägg räcker. Resten skulle kanske skrämma er från att aldrig köpa ett hus.Benji Sunderson skrev:
Yup.V VRZ skrev:
Det ni beskriver är troligtvis mycket större än det ni har tänkt.Benji Sunderson skrev:
Även om det nog är ett bra råd i sak, så är det lite konstigt om du menar det som du skriver.R RalleB skrev:Den första frågan som är viktigast:
Har ni någonsin total renoverat ett hus tidigare?
Om nej, gå vidare.
Spelar ingen roll om ni är ”händiga” och vill ”lära er”
Har ni aldrig gjort något sådant tidigare och detta är första huset så är mitt råd starkt att lägg hellre mer pengar och få ett ok hus istället.
Bättre att leva hundår ekonomiskt än ge sig in i ett renoveringsobjekt som kan kosta förhållande, sin egna hälsa, ev. ett ekonomiskt svart hål, fritid, jobb, etc.
Om bara de som har totalrenoverat hus tidigare ska ge sig på det kommer vi snart aldrig ha någon som kan totalrenovera hus över huvud taget.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Låter som samma kategori att man måste ha gjort 100visningar.tveksamt skrev:
Man kan ju formulera det lite annorlundatveksamt skrev:
Om man köper ett hus i bra skick kan man lära sig husägeriet under tidens gång.
Men om man köper ett hus i dåligt skick (Som TS verkar vara) kastas man in i renoveringshelvetet på en gång.
Så det är en fördel att ha nån koll på vad man håller på med när det är ett hus med uppenbara större fel.
Läckande tak nämns ju.
Tackbyte av plåttak i Sthlm är 250.000 och uppåt. Så det är rätt stora pengar.
Har man bara en budget på 400.000 äta den upp på nolltid. utan att man ens börjat rota i mögelproblematiken. Speciellt om man dessutom ville pilla på badrum och kök.
Huset i tråden ska man nog budgetera 1 miljon för renovering om man inte hålt en hammare själv. Om man inte vill ha besök av Anders Öfvergård.
Ta med besiktningsprotokollet till hantverkare och fråga vad det kan kosta att ordna. Sen prutar du samma summa, tar dom inte det så får ni förhandla eller så avstår ni från köpet. Var beredd på att det blir dyrare än det ni får som prisuppgift nu, då det nästan alltid tillkommer delar. Både som ni beställer extra samt andra oväntade delar.
Besserwisher
· The Great North
· 968 inlägg
Låter som början på ett avsnitt av "Arga Snickaren" skulle bli ett äventyr och ett drömhus men som slutade i 5års konstant renovering och frun flyttar hem till sin mamma.
Jag vill ge dig rådet att gå vidare, lycka till.
Jag vill ge dig rådet att gå vidare, lycka till.
Manganbangan skrev:
Tack allihopa för svar, vi har börjat tveka angående huset efter allt i tråden.Manganbangan skrev:
Gammalt mögel I grund och vind, samt värmesystemets oklara funktion gör att vi vacklar. Det verkar vara olika åsikter angående allvaret av mögel på vind och i grund och vi hinner helt enkelt inte samla information nog tills "slutdatum".
Taket hade inga läckor, det var en del av taket på en utbyggnad som hade fel lutning men verkade ej orsakat skador än enligt besiktningsmannen.
Badrummet var renoverat för 20 år sedan helkaklat, ingen indikation på fukt trots brist på ventilation.
Inget mögel I bodelen av huset.
Elen är gammal och bör därför bytas (hus från 1899, ombyggt 1973 med tillbyggnad) det är denna tillbyggnad som har fel lutning på tak.
Skadedjur i källare (oklart om angreppet var aktivt)
Ursäkta om jag spridit osammanhängande information genom trådens gång, vart mycket senaste.
Möglet kan kosta allt från 1000 kronor till flera 100 tusen.
Som det skrevs tidigare så i en krypgrund kan man sätta in avfuktare och täta grunden med plast osv. Jag gissar på att detta arbete med avfuktare inStockholm ligger runt 100 000 med de dyrare priserna idag.
Mögel på vind är väldigt osäkert, kan bara vara lite mögel vid inspektionsluckan pga att det är otätt upp. Åtgärd genom att täta luckan och spraya anti mögel medel. Om det är större område kanske det räcker med byte av ventilation (mekanisk frånluft) för att få det att avstanna. Kostnad från 10000 kr och upp beroende på husets förutsättningar. I värsta fall behöver man byta skadat material och då gör man det i samband med takbyte (pris redan givits tidigare i tråden)
Elen - om huset är så gammalt bör det ses över så gissar på 5000 kr upp till 70000 för genomgång och byte av el.
värmesystem - ett nytt element kostar ca 7000 kr inkl installation. Du beskrev många kalla element och ett gammalt värmesystem. Det är jättesvårt att ge priser men en nytt luft/vatten system kan kosta upp till 150000 beroende på funktioner.
Badrum från 89 talet behöver nu räkna med att göra om inom en 10 års period. Att duscha i badrum med gammalt tätskiktet kan orsaka skador. Äldre duschar mer sällan så badrummen kan ha varit sporadiskt använda. Räkna med upp till 500 000 beroende på storlek och kvalitetsönskemål.
Nytt kök från grunden är ytterligare 250000 (minst).
Så för mig är frågan om ni har eller kan spara ihop dessa pengar inom en 10 års period?
Om inte kan det vara värt att lägga 500 000 mer på ett hus där det mesta redan är renoverat de sista 10 åren
Som det skrevs tidigare så i en krypgrund kan man sätta in avfuktare och täta grunden med plast osv. Jag gissar på att detta arbete med avfuktare inStockholm ligger runt 100 000 med de dyrare priserna idag.
Mögel på vind är väldigt osäkert, kan bara vara lite mögel vid inspektionsluckan pga att det är otätt upp. Åtgärd genom att täta luckan och spraya anti mögel medel. Om det är större område kanske det räcker med byte av ventilation (mekanisk frånluft) för att få det att avstanna. Kostnad från 10000 kr och upp beroende på husets förutsättningar. I värsta fall behöver man byta skadat material och då gör man det i samband med takbyte (pris redan givits tidigare i tråden)
Elen - om huset är så gammalt bör det ses över så gissar på 5000 kr upp till 70000 för genomgång och byte av el.
värmesystem - ett nytt element kostar ca 7000 kr inkl installation. Du beskrev många kalla element och ett gammalt värmesystem. Det är jättesvårt att ge priser men en nytt luft/vatten system kan kosta upp till 150000 beroende på funktioner.
Badrum från 89 talet behöver nu räkna med att göra om inom en 10 års period. Att duscha i badrum med gammalt tätskiktet kan orsaka skador. Äldre duschar mer sällan så badrummen kan ha varit sporadiskt använda. Räkna med upp till 500 000 beroende på storlek och kvalitetsönskemål.
Nytt kök från grunden är ytterligare 250000 (minst).
Så för mig är frågan om ni har eller kan spara ihop dessa pengar inom en 10 års period?
Om inte kan det vara värt att lägga 500 000 mer på ett hus där det mesta redan är renoverat de sista 10 åren
Hej, jag vet inte hur. projektet slutade men är det ett mögelhus räcker det inte med FTX anläggning.Möglet kan på ställen som inte påverkas av FTX. Har själv under 10 års tid kämpat med mögel,installerat FTX,sanerat vind ozonbehandlat efteråt men fann att isolering i väggar var angripen.Vid köpet sade besiktningsmannen att bara man sätter in FTX är det inga problem. Efter 10 år valde vi att riva huset och bygga nytt. Det beslutet borde vi tagit redan efter något år.
Det stora frågan är, har ni råd med ett värsta scenario, dvs att byta tak, badrum och fixa mögel?
Vi köpte ett hus som behövdes totalrenoveras för 12 år sedan, jag har relativt händig, men hade ingen erfarenhet alls av att renovera hus. Det finns massor av information tillgänglig på internet nu som talar om hur man gör. Det tog massor av energi och pengar, men det blev bra i slutändan.
Men den stora frågan är, har ni råd med ett värsta scenario? Har ni inte råd samt inte orkar med att göra det mesta själv, då skall ni hitta ett annat objekt.
Taket är viktigast, om det börjar regna in täcker inte försäkringen så det är väldigt viktigt att åtgärdas.
/N
Vi köpte ett hus som behövdes totalrenoveras för 12 år sedan, jag har relativt händig, men hade ingen erfarenhet alls av att renovera hus. Det finns massor av information tillgänglig på internet nu som talar om hur man gör. Det tog massor av energi och pengar, men det blev bra i slutändan.
Men den stora frågan är, har ni råd med ett värsta scenario? Har ni inte råd samt inte orkar med att göra det mesta själv, då skall ni hitta ett annat objekt.
Taket är viktigast, om det börjar regna in täcker inte försäkringen så det är väldigt viktigt att åtgärdas.
/N