Jag har en gammal temperatursensor från Clas Ohlson som jag vill försöka modifiera/förbättra antennen på. Den funkar bra men har väldigt dålig räckvidd (den har också utgått ur sortimentet - kanske pga det!?). Invändigt består den av två kretskort som sitter ihop. Jag tror jag kommit fram till att det översta kortet på bilden är sändarmodulen då kristallen verkar sitta på undersidan. Men är det någon som kan identifiera vad som är antenn?
Hand håller kretskort med komponenter och några tecken på skada eller korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett kretskort med elektroniska komponenter och lödningar, hålles mellan fingrar, oskarp bakgrund.
Skapa konto

Korten är ihoplödda med tre stift (data, vcc, gnd) därav att jag gissar att det översta kortet är sändaren. Men det gör det lite knepigt att se mellan korten.

Kan det vara detta?
Kretskort med elektronikkomponenter, omgiven av röd markering, eventuell felsökning eller pekning på problem.
Skapa konto

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Ah, inte otänkbart. Syns kanske bättre på ny bild.
Grönt kretskort med resistorer, kondensatorer, anslutningstrådar, och en spole. Används i elektronisk apparat.
Skapa konto

Men då blir ju frågan hur tusan jag ersätter den med en sån här:
Spiralformad kopparantenn, 433MHz, för inlödning, försäljningswebbsida, prisinformation presenterad i SEK.

Förresten, vad är det för blå komponent som sitter till vänster i direkt anslutning till antennen?

Under "c7" märkning ser det ut som det ligger en ledningsbana som jag tycker ser misstänkt ut.

Bästa svaret

Antenn sitter säkert på ledningsbanan på den halvrunda kretskortsdelen.
Den blå komponenten är en trimkondensator.

Föreslår att du skippar antennen som du visar på bild och istället löder fast en bit flexibel tunn kabel på ca 14 cm längd. Anslut den till ledningsbanan som vi antar är antennen.
Led ut kabeln genom sensorns kåpa.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
E etompau skrev:

Föreslår att du skippar antennen som du visar på bild och istället löder fast en bit flexibel tunn kabel på ca 14 cm längd. Anslut den till ledningsbanan som vi antar är antennen.
Jepp har tänkt prova det. Varför 14? Trodde det var 17,3 som gällde eller tänker du att man ska räkna kretskortets ledningsbana också?

D Dublin skrev:
Jepp har tänkt prova det. Varför 14? Trodde det var 17,3 som gällde eller tänker du att man ska räkna kretskortets ledningsbana också?
Det blir mycket trial&error med en sådan här lösning, det krävs bra instrument för att avgöra när bäst anpassning till antennen uppnås.

Du kan ju börja med en trådbit på runt 17-18 cm och se hur det funkar.

Min erfarenhet säger att om bara en bit trådstump kommer utanför sensorns låda så fås några meters extra räckvidd.

Vill du labba ännu mer så köp en ny sändarmodul, koppla den till jord och datautgången på din sensor samt mata den med en högre spänning=ökad uteffekt=ökad räckvidd.
https://www.electrokit.com/produkt/rf-link-433mhz-sandare-och-mottagare/

Sändarmoduler finns även hos Amazon till billiga priser.

Redigerat:
E etompau skrev:

Lödde på en tråd och nu är räckvidden betydligt bättre, har den i växthuset sedan några timmar och den rapporterar kontinuerligt! Tack för hjälpen!

D Dublin skrev:
Lödde på en tråd och nu är räckvidden betydligt bättre, har den i växthuset sedan några timmar och den rapporterar kontinuerligt! Tack för hjälpen!
bild tack

Jag blir också nyfiken! Var nånstans på kretskoret lödde du dit tråden?

R revo skrev:
bild tack
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag blir också nyfiken! Var nånstans på kretskoret lödde du dit tråden?
På allmän begäran. Lödde dit en tråd som är 173mm lång, längden hittade jag nånstans på nätet oklart hur man ska räkna när det finns en ledningsbana på kretskortet som också ska funka som antenn men resultatet funkar i alla fall.
Inuti elektronisk enhet, kretskort med komponenter och lödningar, delvis omslutet av vit plastkåpa.
Skapa konto
Digital termometer visar 28.1 grader Celsius på en träyta under solljus.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.