S Simon Edmonds skrev:
Hej kollar på det. Men bara så du vet det är PV1 som går ner på halvfart vid fenomenet
Då är det än märkligare.

Har du en bild på din växelriktare där man även ser anslutningarna av DC kablarna på undersidan från solpanelerna på taket ?

Har du batterilagring ?
 
M mortimer skrev:
Då är det än märkligare.

Har du en bild på din växelriktare där man även ser anslutningarna av DC kablarna på undersidan från solpanelerna på taket ?

Har du batterilagring ?
hej ingen batteri.
Bifogar bilder på kopplingar samt min egen exrs kylning

jag bifogar en bild på hur det ser ut ner PV1 går ner.
 
  • Solenergi installation med omvandlare, säkerhetsbrytare och kablar på en trävägg och metallplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flera kablar anslutna till enhet, utomhusmiljö, närbild, teknisk utrustning, gröna växter bakgrund, oklart fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med kablar, säkerhetsbrytare, anslutningar, på en trätakstomme, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Projektor placerad utomhus med svart cylinderformigt objekt ovanpå, mot träbakgrund, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilapplikation som visar växelriktardata för solcellsanläggning, inkluderar spänning och produktion av elenergi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för strömadapter som hänger där och även den skarvade kabeln ?

Fläkten bör placeras underifrån för att blåsa igenom luft som är kallare, inte suga varma luften uppifrån (varm luft går normalt sätt självmant upp)
 
M mortimer skrev:
Vad är det för strömadapter som hänger där och även den skarvade kabeln ?

Fläkten bör placeras underifrån för att blåsa igenom luft som är kallare, inte suga varma luften uppifrån (varm luft går normalt sätt självmant upp)
hej det var bara min quick solution med fläkten. Jag vill placera den antingen bakom eller underifrån men ville bara testa. Så den röda skarvade är bara ström till min fläkt. Det var då jag testade få ner tempen i fall det skulle vara det som krånglade
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vilken installatör har installerat hos dig, var det Otovos UE som hade varit där ?
 
M mortimer skrev:
Vilken installatör har installerat hos dig, var det Otovos UE som hade varit där ?
Den frågan är också katastrof.
Bestält hos teeab
monetring av solpaneler var ren katastrof då dom hyrde annat företag. Tog dom 8 dagar att montera samt panelerna låg i gården ca 1 månad innan dom monterades. Jag ångrar mig rejält av mitt val.
Samt fick inte paneler jag beställde från början.

sen fick man vänta 1,5 mån för instalation av invertern som igen annat företag monterade.

ingen av dom var uppdaterad var och hur allt ska sitta.
Jag blev chockad hur allt detta gick till.

det var så oproffesionellt
Samt betalade överpris

så ingen bra upplevelse och nu när allt krånglar får jag massa lovandet men inget händer.

jag bara hoppas att anläggningen producerar det dom lovat, vilket jag tvivlar på.
Det ska vara ca 22000 kw per år.

just nu har dom producerat ca 4000 kv sen 28 mart tror jag.
 
S Simon Edmonds skrev:
Den frågan är också katastrof.
Bestält hos teeab
monetring av solpaneler var ren katastrof då dom hyrde annat företag. Tog dom 8 dagar att montera samt panelerna låg i gården ca 1 månad innan dom monterades. Jag ångrar mig rejält av mitt val.
Samt fick inte paneler jag beställde från början.

sen fick man vänta 1,5 mån för instalation av invertern som igen annat företag monterade.

ingen av dom var uppdaterad var och hur allt ska sitta.
Jag blev chockad hur allt detta gick till.

det var så oproffesionellt
Samt betalade överpris

så ingen bra upplevelse och nu när allt krånglar får jag massa lovandet men inget händer.

jag bara hoppas att anläggningen producerar det dom lovat, vilket jag tvivlar på.
Det ska vara ca 22000 kw per år.

just nu har dom producerat ca 4000 kv sen 28 mart tror jag.
Min avlidne 85 årige granne (dog dec 2022 och fick installation i maj 2022) beställde också av Torsten på Teeab och där finns många fel i den installationen, grövsta verkar vara att de har liggande skenor med liggande paneler, ESDEC Clickfit Evo.
Jag bad Torsten om en offert och det var lite velande men han avstod tillsist att lämna offert p.g.a full orderbok m.m..
Kanske ett klok val att det inte blev något där för mig.
 
  • Gilla
sa60
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Min avlidne 85 årige granne (dog dec 2022 och fick installation i maj 2022) beställde också av Torsten på Teeab och där finns många fel i den installationen, grövsta verkar vara att de har liggande skenor med liggande paneler, ESDEC Clickfit Evo.
Jag bad Torsten om en offert och det var lite velande men han avstod tillsist att lämna offert p.g.a full orderbok m.m..
Kanske ett klok val att det inte blev något där för mig.

Ärligt talat jag är absolut inte den som smutskastar samt jag förstår all tryck och stress. Men den upplevelsen var inget att rekommendera.

grabbarna som monterade panelerna lekte med sladdarna satte ihop plus o minus medans det var molnigt för att visa att dom producerar, jag sa till dom att sluta göra det då det kan skada panelerna men då fick jag svar att dom klarar det då dom har skydd.

jag är elektriker i grunden och kan rgrunden men det det göra man inte bara för att leka o visa att dom producerar ström.

av 8 arbetstimmar jobbade dom ca 2-3 timmar per dag. det var då jag visste att jag blev lurad på priset.

Nej helt rätt val. Välj helst annat företag.

det var mycket mer som inte stämde. Just den linan som krånglar nu har dom skifftat på plus o minus och den var död tills dom kom nästa dag och fixade felet.
Hur kan man skifta svart o röd färg ?

Jag bara tittade på o svettades när dom höll på, jag birde filmat.

jag frågade montörer då dom knappt kunde svenska om dom hade elinstalatör bakgund och dom sa nej.

dom fick bara utbildning om hur man kopplat ihop o monterar. Har vari i sverige ca 3-5 år.

skrämmande. Även kablage ligger hängande över vassa aluminium kanter. Visst har dom plast rör runt om men den kommer skära igenom om nåt år så jag måste lägga under nåt som dämpar trycket på kanten.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Har du inte gjort någon oberoende besiktning så vill jag råda dig till att göra det
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Har du inte gjort någon oberoende besiktning så vill jag råda dig till att göra det
det dumma är jag känner personligen ägarna till 3 st solcell företag som skulle lämna offert för ca 1,5 år sen. ingen av dom hörde av sig.

Så nu har jag frågat wn av dom om dom kunde kontrollera allt. Hoppas dom håller sitt löfte. Då det var på grund av dom jag betalade 100 000 mer. Samt valde helt fel företad.
 
S Simon Edmonds skrev:
det dumma är jag känner personligen ägarna till 3 st solcell företag som skulle lämna offert för ca 1,5 år sen. ingen av dom hörde av sig.

Så nu har jag frågat wn av dom om dom kunde kontrollera allt. Hoppas dom håller sitt löfte. Då det var på grund av dom jag betalade 100 000 mer. Samt valde helt fel företad.
Jag hade istället valt en helt oberoende besiktningsman så besiktningsrapporten får ett större värde om du behöver gå vidare med något till t.ex ARN.

T.ex https://www.solenergikvalitet.se/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K
S Simon Edmonds skrev:
.

det var mycket mer som inte stämde. Just den linan som krånglar nu har dom skifftat på plus o minus och den var död tills dom kom nästa dag och fixade felet.
Hur kan man skifta svart o röd färg ?
Växelriktaren ska ha "DC reverse-polarity protection". Så det ska inte vara några problem om dom kopplar fel
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
S Simon Edmonds skrev:
Hoppas dom håller sitt löfte. Då det var på grund av dom jag betalade 100 000 mer. Samt valde helt fel företad.
Hur kan det vara någon annans fel att du betalat mer?
Och det var väl du som valde fel företag?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hur hög är nätspänningen innan respektive efter produktionen stryps?
Och ändras den 11:30 utan produktion?
Kanske invertern drar ner på produktionen för att nätspänningen blir för hög?
Det bör finnas ett larm (AlarmId 2034) i fall det inträffat och en parameterinställning (spänning + tid).

Manual https://support.huawei.com/enterprise/en/doc/EDOC1100150830/83ed659f/troubleshooting

För bästa verkningsgrad bör inspänningen vara 600V.
https://solar.huawei.com/-/media/Solar/attachment/pdf/au/datasheet/SUN2000-8-20KTL-M2.pdf

Technical data
Varje MPPT skall klara 22A eller 27A (enligt märkning) men det är den minst belastade som drar ner.
https://support.huawei.com/enterprise/en/doc/EDOC1100150830/318bd49/sun2000-technical-specifications
 
Nissens Nissens skrev:
Hur kan det vara någon annans fel att du betalat mer?
Och det var väl du som valde fel företag?
Medans jag väntade på offert från 3 företag som jag personligen kände. Gick det mer än 4-6 månade ( som jag aldrig fixc äve idag ) . Priserna ökade, samt som sagt jag vet att jag betalade över pris då jag fick andra offert med cirka liknande anläggning fast redan accepterat den jag har nu då det gick alldeles för lång tid .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.