M Martin_ skrev:
Inga röda led på invertern när den tappar effekt?
hej har inte kollat men bra tips ska se imorgon :)
 
M mortimer skrev:
Om en panel eller bypassdiod är trasig, kan det visa sig på detta sättet då ?
hej ja de är svår faktiskt, kan vara det men har inga optimerare på dom så det går ej att tse vilken panel kan vara sönder.
 
Att det är samma tidpunkt varje dag får ju en att gissa på skuggning eller tidsstyrd påverkan, allt annat är orimligt då det skulle variera tidpunkten.

Svår nöt detta.
 
S Simon Edmonds skrev:
hej ja de är svår faktiskt, kan vara det men har inga optimerare på dom så det går ej att tse vilken panel kan vara sönder.
Enligt manualen kan invertern dra ner produktionen vid olika sorters fel (se 8.3). Lättast vore om du hade wifi dongel och kan logga in på den, då du får tillgång till mer information. Nu behöver det inte vara invertern men lättast att kolla på den.

https://solar.huawei.com/-/media/So...ce/download/SUN2000-8-20KTL-M2_UserManual.pdf
 
  • En användarmanual för Huawei-inverters, sektion om felsökning och alarmklassificeringar. Sidnummer 79, daterad 2022-03-10.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Simon Edmonds
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Enligt manualen kan invertern dra ner produktionen vid olika sorters fel (se 8.3). Lättast vore om du hade wifi dongel och kan logga in på den, då du får tillgång till mer information. Nu behöver det inte vara invertern men lättast att kolla på den.

[länk]
Hej tack kollar absolut på detta. Vet ej om jag har begränsat tillgång till invertern. Jag vet att elektriker brukar kunna göra mer inställningar. Uppskattar hjälpen
 
Har du smartmätare ?
 
M mortimer skrev:
Har du smartmätare ?
hej, vej ej faktiskt. Hur får jag reda på det ?
 
S Simon Edmonds skrev:
hej, vej ej faktiskt. Hur får jag reda på det ?
Har du inte specifikt beställt det av din installatör så har du inte det monterat.
 
M mortimer skrev:
Om en panel eller bypassdiod är trasig, kan det visa sig på detta sättet då ?
Vi hade trasiga bypassdioder och en Huawei sun2000-12 och då droppade produktionen ner till 0kw titt som tätt. Ibland larmade den dessutom för arc-fault och startade om sig. Så jag tror att detta är något annat fel.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Vi hade trasiga bypassdioder och en Huawei sun2000-12 och då droppade produktionen ner till 0kw titt som tätt. Ibland larmade den dessutom för arc-fault och startade om sig. Så jag tror att detta är något annat fel.
jag tror det med. Det är 3 stringor och bara en av dom går på halvproduktion när klockslaget är 11:30.

produktionen dippar på en stringan
Kurvan går ner några kw
Samt har märkt att invertern ligger på 69 grader
Då jag mistänkte överhettning monterade jag en fläkt som kylde ner den minst 10 grader. Men det blir fortfarande samma resultat.
 
S Simon Edmonds skrev:
jag tror det med. Det är 3 stringor och bara en av dom går på halvproduktion när klockslaget är 11:30.

produktionen dippar på en stringan
Kurvan går ner några kw
Samt har märkt att invertern ligger på 69 grader
Då jag mistänkte överhettning monterade jag en fläkt som kylde ner den minst 10 grader. Men det blir fortfarande samma resultat.
Har du en tångamperemätare ?Om du har tre strängar så är två av de parallellkopplade mest troligt om du bara har 1 växelriktare. Vilken sträng går in i vilken ingång på växelriktaren och vilken sträng är det som är problemet?
 
M mortimer skrev:
Har du en tångamperemätare ?Om du har tre strängar så är två av de parallellkopplade mest troligt om du bara har 1 växelriktare. Vilken sträng går in i vilken ingång på växelriktaren och vilken sträng är det som är problemet?
hej det kan jag testa men behöver inte då jag kan se exakt vilken sträng går ner. Jag kan se de på ampere som den skickar mot inventern. Bifogar bild. PV2 har ingen sträng dom kopplade in alla paneler på 3 srängar och vet ej varför om dom hade en fjärde.
 
  • Skärm med solenergi-inverter data: DC-ingång, AC-utgång, dagens och total produktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
S Simon Edmonds skrev:
hej det kan jag testa men behöver inte då jag kan se exakt vilken sträng går ner. Jag kan se de på ampere som den skickar mot inventern. Bifogar bild. PV2 har ingen sträng dom kopplade in alla paneler på 3 srängar och vet ej varför om dom hade en fjärde.
AC spänningen känns något hög PÅ 245V. Tittar jag på andra på SolarEdge poortal så ligger den mer ofta hos andra på 230v. Men detta är mest troligt inte något som förklarar ditt fenomen, mest en parantes.

Min tanke med tångamperemätaren var att du skulle kolla med den så att den och motsvarande värde i växelriktarens portal visar samma fenomen när det händer.
 
Du skriver inte heller exakt vilken växelriktare du har, specifikt vilken effekt det är på den.

Utifrån dina bilder och vad du skriver så får toppar du på kring 14kw. Du har 22,68kwp installerad effekt. Är bilden med ca 14kw en solig dag där alla panelerna ligger på ett(1st) låglutande tak på 5grader i läge åt söder så är det något mer som är galet. Du bör få ut mer än 14kw på 22,68kwp installerad effekt en sådan dag.

Utan att ha tillgång till databladet för dina paneler och växelriktare så är uppdelningen av strängarna gjord p.g.a att strängspänningen skulle alldeles säkert bli för hög på 28 paneler i vardera sträng
 
M mortimer skrev:
AC spänningen känns något hög PÅ 245V. Tittar jag på andra på SolarEdge poortal så ligger den mer ofta hos andra på 230v. Men detta är mest troligt inte något som förklarar ditt fenomen, mest en parantes.

Min tanke med tångamperemätaren var att du skulle kolla med den så att den och motsvarande värde i växelriktarens portal visar samma fenomen när det händer.
Nej, den sätts efter spänningen i nätet. Det varierar därför med installationen.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.