Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Glömde du ordet "inte" eller tycker du utvecklingen mot "integrerade armaturer" är bra?
Ja, jag menar exakt det jag skrev.
Med glödljus byter man ljuskällor relativt ofta, de är en förbrukningsartikel. Om man har LED ljuskällor av bra kvalitet så håller de väldigt länge.
 
R
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag menar exakt det jag skrev.
Med glödljus byter man ljuskällor relativt ofta, de är en förbrukningsartikel. Om man har LED ljuskällor av bra kvalitet så håller de väldigt länge.
Du missförstår. Det är nog ingen som anser att vi ska gå tillbaka till glödljus. Det är förstås utbytbara ljuskällor med LED-teknik och belysning där man måste byta hela armaturen när ljuskällan går sönder som jämförs.

Jag har faktiskt öppnat upp lampor och lagat dem när ljuskällan gått sönder, men det är ju inte alla som kan det så i de flesta fall slängs nog hela armaturen. I onödan kan jag tycka.

Jag anser att vi behöver nya typer av standard-ljuskällor. De gamla GU10, E27, E14, etc börjar kännas otympliga idag. LED-baserade konstantströms-lampor skulle inte behöva vara mycket större än själva lysdioden.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om man har LED ljuskällor av bra kvalitet så håller de väldigt länge.
Men inte lika länge som "chassit" i armaturen. Jag har i alla fall väldigt svårt att se vad som är bra med att man inte bara kan byta ljuskällan utan tvingas att byta mycket mer när ljuskällan till slut lägger av, för det gör de, och långt innan armaturen som sådan är slut.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men inte lika länge som "chassit" i armaturen. Jag har i alla fall väldigt svårt att se vad som är bra med att man inte bara kan byta ljuskällan utan tvingas att byta mycket mer när ljuskällan till slut lägger av, för det gör de, och långt innan armaturen som sådan är slut.
Dessutom, har man fem spottar och en går sönder "måste" man kanske byta alla fem eftersom man kanske inte kan få tag i exakt likadana igen.
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
"måste" man kanske byta alla fem eftersom man kanske inte kan få tag i exakt likadana igen.
Ja den där "detaljen" är verkligen den som gör att vansinnet får det att koka i blodet. :mad: I vårt trapphus tror jag vi redan har tre olika modeller av armaturer då gamla gett upp och modellen försvunnit från marknaden.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Problemet blir ju än större om man förutom ljuskällorna bygger in en massa intelligens i armaturen.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Problemet blir ju än större om man förutom ljuskällorna bygger in en massa intelligens i armaturen.
Ja, och dessutom intelligens som bara kan prata med produkter från en tillverkare.

Jag tycker inte speciellt bra om exempelvis Philips HUEs produkter som har inbyggd styrning, men de är i.a.f. zigbee-baserade.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
Håller med. Känns som att orden instängt, inlåst fast och inbyggt är återkommande när det gäller Plejd. Både bildligt och bokstavligt. Troligen en anledning till dess framgång, än så länge. Tror det är en farlig väg.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tror det är en farlig väg.
Ja definitivt för kunden i alla fall.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, och dessutom intelligens som bara kan prata med produkter från en tillverkare.
Problemet är lika stort oavsett. Det lika surt att behöva byta hela armaturen för en massa pengar för att någon enstaka liten del slutar funka även om den pratar Zigbee, Zwave eller Dali.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är lika stort oavsett. Det lika surt att behöva byta hela armaturen för en massa pengar för att någon enstaka liten del slutar funka även om den pratar Zigbee, Zwave eller Dali.
Och faktiskt även lika surt om den är stendum och inte pratar något alls. :(
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Problemet är lika stort oavsett. Det lika surt att behöva byta hela armaturen för en massa pengar för att någon enstaka liten del slutar funka även om den pratar Zigbee, Zwave eller Dali.
Exakt, det har inte med tekniken att göra, integrationen i sig blir lika oavsett. @RoAd passar på att nedvärdera Plejd så fort han ser cansen, en tråkig agenda som blir väldigt tjatig i längden.

Men problemet är lika stort/litet oavsett, men med de drifttiderna som utlovas med bra LED:ar så är det mest sannolikt ett ickeproblem.
 
R
useless useless skrev:
Problemet är lika stort oavsett. Det lika surt att behöva byta hela armaturen för en massa pengar för att någon enstaka liten del slutar funka även om den pratar Zigbee, Zwave eller Dali.
Nja. Om vi enbart pratar om att den går sönder så kan jag väl hålla med om att det inte spelar så stor roll vilket protokoll armaturen pratar. Trasig som trasig.

Jag menar att proprietärt protokoll ger ytterligare problem i en armatur. Man kan exempelvis inte längre byta det övriga systemet utan att dessutom byta armaturen. Så om Plejd i framtiden lägger ner eller byter protokoll så måste hela armaturen bytas ut.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Men problemet är lika stort/litet oavsett, men med de drifttiderna som utlovas med bra LED:ar så är det mest sannolikt ett ickeproblem.
Jag har armaturer som i snitt är tända 9 timmar per dygn. En riktigt bra LED-armatur anger upp till 50.000h drifttid. Det gör att jag måste byta dessa armaturer var 15e år. Det anser inte jag vara ett "ickeproblem".

Jag har en hel del armaturer som sattes upp när huset byggdes på 70-talet. Viss skillnad.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och faktiskt även lika surt om den är stendum och inte pratar något alls. :(
Smartheten brukar hänga samman med priset och ju fler delar desto större sannolikhet att något går sönder i förtid.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.