Hej,
Först vill jag säga att mina elkunskaper är obefintliga.

Jag har tagit bild på mina säkringar och på etiketten till nuvarande spis. Vad måste jag tänka på om jag ska köpa en ny spis utan att behöva ändra på elkablar, kontakter osv? Kan jag köpa vilken 400V spis som helst och bara koppla in?

Tack på förhand

• Äldre elcentral med säkringar, etiketter för strömkretsar, "Belysning", "Växelström 380/220 Volt".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lista över elektriska kretsar, förmodligen i ett hem, med text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en Electrolux elektrisk spis med modell, PNC, serienummer och specifikationer, lite smutsig.
Du verkar ha 3 faser till spisen vilket är bra, men du måste kontrollera om du har både nolla och jord i uttaget/kopplingdosan till spisen. Alla moderna spisar kräver nolla för att fungera (tror jag). Du bör be en elektriker komma och kolla på det.

Jag tolkar skylten på din bef. spis att det är en ren 400V spis. Den är i så fall inkopplad på de 3 faserna utan att nyttja nollan. Det anges ibland att "elementspänningen" är 400V.

Det fungerar som så att de tre faserna i elnätet håller 400V mellan sig. Så ett 400V element kopplas av spisen in på två faser ex. L1 och L2. Nästa element i spisen kopplas kanske L2 - L3 osv.

Men så har man neutral (nollan), spänningen mellan en fas, vilken som helst och nollan är 230V. Till ett vanligt vägguttag har man en av faserna och nolla.

Moderna spisar är nästan alltid byggda för 230V, men de använder två eller alla tre faserna. På så sätt sprids belastningen ut, så man kan ha lite klenare trådar från elcentralen.

Till dessa måste det alltså finnas nolla.

I äldre hus sparade man ofta in en tråd och drog inte fram nolla till spisanslutningen (som alltid var fast inkopplad i en dosa). Spisen behövde ju inte nolla. Sedan har det tyvärr varit vanligt att man vid senare spisbyte (fortfarande ren 400V spis), monterat ett perilexuttag (spisuttag), utan att dra fram en nolla.

Perilexuttag SKALL alltid vara fullkopplade, alltså 3 faser nolla och skyddsjord. Men om man då har ett sådant här felaktigt inkopplat perilexuttag och kopplar in en spis som behöver nolla, så blir effekten att man får slumpartad spänning över de olika delarna i spisen, då ofta 400V som matar elektroniken, som genast brinner upp. Varför det blir så vore överkurs för den här tråden.

Bor du i ett äldre hus, så är risken att nolla saknas rätt stor. I ett nytt hus (=max 10 år) så tror jag att man rimligen kan förutsätta att ett bef. perilexuttag är korrekt installerat.

Du behöver bara skruva av kåpan till uttaget, ta en bild och lägg upp här. Sedan skall man helst kontrollmäta också, en ansluten nolla i uttaget är inte nödvändigtvis inkopplad i centralen, men...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.