P Pettman skrev:
Isn't there a risk of splitting out the rather short piece of endgrain between the mortise/tenon and the upper edge in that one?
I teorin kanske, men det är alltid lättare att pressa isär träet läng fibrerna och det är vad man alltid ska undvika, men i andra hand kommer väl att man inte ska sätta benen för nära kanten. Största risken är väl de två nedersta benen i den högra bilden. Ganska nära längs med fibrerna och rätt nära kanten.
 
Hep Hep skrev:
I teorin kanske, men det är alltid lättare att pressa isär träet läng fibrerna och det är vad man alltid ska undvika, men i andra hand kommer väl att man inte ska sätta benen för nära kanten. Största risken är väl de två nedersta benen i den högra bilden. Ganska nära längs med fibrerna och rätt nära kanten.
Sorry @Hep, but it's just a schematic drawing showing that you can place the wedges in an array, while not exposing the seat to splitting. Dimensions should not be suggested. By the way: When sitting, the legs cause greater splitting forces than those wedges that only have the task of pressing the mandrel into the hole. Rest do glue
 
Du har rätt att både tycka och göra som du vill, men jag förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma. Du kommenterade pallen och jag har förklarat varför den inte gjordes som du hade velat ha den. Bygg dina pallar som du vill, så bygger jag dem som mina lärare på möbelsnickarutbildningen tycker att de ska byggas.
 
  • Gilla
SkruvadVision och 15 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du har rätt att både tycka och göra som du vill, men jag förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma. Du kommenterade pallen och jag har förklarat varför den inte gjordes som du hade velat ha den. Bygg dina pallar som du vill, så bygger jag dem som mina lärare på möbelsnickarutbildningen tycker att de ska byggas.
Precis. Det här är en lyckotråd, en av få på detta forum.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Nästa skolbygge och mer träning på lådbygge. Den här gången en liten te-byrå i lönn och valnöt. Varje låda rymmer precis en kartong tepåsar. De 2 mm tjocka centrumtapparna i lådorna var i väl minsta laget att hantera, men bra övning att göra saker i miniatyr.

Träbyrå med fyra lådor, snidade handtag, två färger. Hantverk på stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trälådor för förvaring, en öppen med grönt innehåll, mörkbruna handtag, ljus, enkel, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähantverk, närbild, lådfront, träknoppar, hörndetalj, kvalitetssnickeri, ljus och mörkt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskärbräda med oregelbunden ådring och geometriska mönster i olika nyanser av brunt och rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Fluals och 48 till
  • Laddar…
K
Hep Hep skrev:
Nästa skolbygge och mer träning på lådbygge. Den här gången en liten te-byrå i lönn och valnöt. Varje låda rymmer precis en kartong tepåsar. De 2 mm tjocka centrumtapparna i lådorna var i väl minsta laget att hantera, men bra övning att göra saker i miniatyr.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt!
Så det var det den där mystiska pyramidliknande saken skulle vara till…
 
K kniv skrev:
Snyggt!
Så det var det den där mystiska pyramidliknande saken skulle vara till…
Japp. Som jag visade men min fina ritning. Mina lärare tycker att jag bygger bra saker, men att jag behöver träna på att göra riktiga ritningar och att sedan följa dem. Själv ser jag inga större brister.
Handritad skiss av enkel byggnad med sluttande tak och fyra synliga stödpelare, möjligen ett skjul eller stall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
BaltzarH och 8 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Japp. Som jag visade men min fina ritning. Mina lärare tycker att jag bygger bra saker, men att jag behöver träna på att göra riktiga ritningar och att sedan följa dem. Själv ser jag inga större brister.
[bild]
Alltför noggranna ritningar hämmar kreativiteten. :geek:
Det blir roligare att tänka utanför ”Boxen”! :D
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Alltför noggranna ritningar hämmar kreativiteten. :geek:
Det blir roligare att tänka utanför ”Boxen”! :D
Det kan dock vara nyttigt att ha en känsla för om boxen är en tändsticksask eller en trettiofotscontainer :cool:
 
kashieda kashieda skrev:
Det kan dock vara nyttigt att ha en känsla för om boxen är en tändsticksask eller en trettiofotscontainer :cool:
Ett bra ögonmått mellan tummen och pekfingret löser det hela! ;)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K
kashieda kashieda skrev:
Det kan dock vara nyttigt att ha en känsla för om boxen är en tändsticksask eller en trettiofotscontainer :cool:
Precis! En känsla räcker. Inget en ritning behöver berätta för mig ;)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ett bra ögonmått mellan tummen och pekfingret löser det hela! ;)
Tummen och armbågen är väl noggrannt nog?
 
kashieda kashieda skrev:
Tummen och armbågen är väl noggrannt nog?
kashieda kashieda skrev:
Tummen och armbågen är väl noggrannt nog?
Utomhus ja! Men inomhus är det tummen och pekfingret som gäller!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det blev lite stolar
Aml och Ask




Trästol på solbelyst trädäck, tegelvägg bakom, stor kruka nära, skuggor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusmöbler, två trästolar, bord, matta, fönster och blomkruka på veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Fluals och 49 till
  • Laddar…
S
S snafets skrev:
Det blev lite stolar
Aml och Ask




[bild] [bild]
Wow! Hur monterades ramen ihop? Kex? Eller skruv underifrån på något vis?
 
  • Gilla
snafets
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.