77 657 läst · 799 svar
78k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Alla utom du inser att temperaturen inte fortsätter att stiga efter 60 minuter. Tiden är satt för att den med marginal räcker. Inte för att man räknar med att max användningstid är 60minuterBananskalare skrev:
Visst går det att fuska med förmåner. Det gäller alla förmåner. Det är knappast en anledning till att ta bort beskattningen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Ett uttag som inte används speciellt mycket eller nästan ingenting så kommer inte uttaget invändigt vara direkt slitet. Inte heller kommer sol och regn påverka det är temperatur skiftningarna som kommer vara det som sliter. Men det kan dröja några år
Just därför jag tror förmånsskatten på drivmedel avseende elbilar kommer bakas in i bilens förmånsvärde eller likande. Skulle egentligen säga att det förtäckt redan pågår. De fasar succesivt ut de rabatter av förmånsvärde som miljöbilar har och har haft.B Bernt Ö97 skrev:Frestelsen är stor att hitta på finurliga metoder att slippa beskattning. Så kommer det alltid att vara och förlorarna är de som inte är lika kreativa när det gäller beskattning.
Problemet för statsfinanserna är att politiker försöker öka elekrifierning men en mycket stor del av skattesatsen ligger på fossila bränslen.
Vi kommer att bli mer medvetna om detta när skatterna pga. Minskad förbrukning, förskjuts från fossila bränslen, till miljövänlig el, eller andra möjliga beskattningar. Något politiker inte pratar högt om i debatten. Eller är okunniga om !???
En möjlighet som säkert kommer att utnyttjas.M mojjen skrev:
Dock är det en övervägande del av alla fosilbilar som är privatägda. Elbilar kommer även de att övergå i privat ägo. Då fins inte förmånsbeskattning som alternativ. I värsta fall blir den miljövänliga elen beskattad ytterligare.
Våra politiker har svåra beslut att fatta hur skattebasen ska fördelas.
Vintertid när det är kallt går min värmepump kontinuerligt.Roblind skrev:Du som ändå har 27000 inlägg här på forumet borde ha bättre känsla för hur saker och ting fungerar... I en värmepump sitter där en kompressor som står för merparten av lasten, att den skulle gå kontinuerligt när pumpen är på finns bara inte... Snälla läs på lite hur saker fungerar innan man lägger sig i....
Du babblar på utanför ämnet men eftersom TS verkar ha gett upp kan du få fundera på följande: när färre bilägare tankar fossilt laddar fler med el, det blir pengar in i statskassan oavsett, eller hur? Vilket ger högst intäkter , elens skatter, avgifter och moms eller bensin/diesels?B Bernt Ö97 skrev:En möjlighet som säkert kommer att utnyttjas.
Dock är det en övervägande del av alla fosilbilar som är privatägda. Elbilar kommer även de att övergå i privat ägo. Då fins inte förmånsbeskattning som alternativ. I värsta fall blir den miljövänliga elen beskattad ytterligare.
Våra politiker har svåra beslut att fatta hur skattebasen ska fördelas.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Eftersom du inte vill visa någon info så kan du väl förklara hur du kommer fram till dina slutsatser.D Daniel 109 skrev:
för att ha anklagat mig att ljuga så tycker jag det är intressant varför du jag ska tro på det du säger? Vi har inget förtroende för varandra. Därför såg jag till att hitta en källa som stödde mina teorier. Men jag skall tro på det du säger? Med argumentet alla andra gör det? Din slutsats har inget stöd i den infon jag har. Dessutom finns det rapporter som talar om överhettade uttag. Det kan vara så enkelt att test proceduren bara föreskriver en på 60min. Jag misstänker att om man ska komma fram till stagnations tempen så bör man nog kolla tempen vida jämna mellanrum. Hur ska man annars veta?
Visst det finns vissa saker som talar för din teori. det är att temperaturen är den samma.
Jag lovar jag ska pudla ordentligt om du har rätt!
Nej, jag har inte sagt att du ljuger. Du skriver det du tror på, inga lögner. Men det är inte korrekt.
När man tog fram teststandarden har man säkerligen mätt på ettgäng uttag och sett hur lång tid temperaturen stiger. Sedan har man lagt till marginal och bestämt sig för att 1h är lagom. Det är lättare att mäta en gång än att mäta var femte minut för att se när temperaturen är konstant.
Eluttag har så pass låg massa att temperaturen stabiliserat sig väl inom en timme.
När man tog fram teststandarden har man säkerligen mätt på ettgäng uttag och sett hur lång tid temperaturen stiger. Sedan har man lagt till marginal och bestämt sig för att 1h är lagom. Det är lättare att mäta en gång än att mäta var femte minut för att se när temperaturen är konstant.
Eluttag har så pass låg massa att temperaturen stabiliserat sig väl inom en timme.
Jag har laddat min elbil sedan 10 år via ett schuko uttag med 16 A som sitter inomhus. Det blir inte ens ljummet! Däremot så brann CEE uttaget i kabelns förlängning på grund av dålig elektrikerinstallation!
Exakt vad är det som skulle kunna degraderas i ett nytt uttag om det belastas med 16A kontinuerligt i 525'600 minuter (ett år) istället för 60 minuter?Bananskalare skrev:
Det är luftmiljön som påverkar kontaktytorna mer än temperaturväxlingarna gör.Bananskalare skrev:
På jobbet har vi ett rum där alla uttag mm oxideras på mindre än ett år, det är väldigt aggressiv luftmiljö i det rummet.
Vad sliter mest på uttagen:
- 1 timmes användning av motor- & kupévärmare (totalt 2,5 kW) varje dag.
- 8 timmars elbilsladdning 10A varje dag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 999 inlägg
Medlem
· Uppland
· 1 735 inlägg
Du kan enkelt beräkna hur fort temperaturen stiger om man antar att kabeln är helt isolerad.Bananskalare skrev:Eftersom du inte vill visa någon info så kan du väl förklara hur du kommer fram till dina slutsatser.
för att ha anklagat mig att ljuga så tycker jag det är intressant varför du jag ska tro på det du säger? Vi har inget förtroende för varandra. Därför såg jag till att hitta en källa som stödde mina teorier. Men jag skall tro på det du säger? Med argumentet alla andra gör det? Din slutsats har inget stöd i den infon jag har. Dessutom finns det rapporter som talar om överhettade uttag. Det kan vara så enkelt att test proceduren bara föreskriver en på 60min. Jag misstänker att om man ska komma fram till stagnations tempen så bör man nog kolla tempen vida jämna mellanrum. Hur ska man annars veta?
Visst det finns vissa saker som talar för din teori. det är att temperaturen är den samma.
Jag lovar jag ska pudla ordentligt om du har rätt!
Koppar har en specifik värmekapacitet på 385 J/kgK, en resistivitet under 2 x 10^-8 ohm•m i det temperaturområde vi är intresserade av samt densitet på 8960 kg/m3.
Standarden föreskriver tydligen 22A på en 2.5 mm2 kabel, så med P=R*I^2 blir värmeutveckling (2 x 10^-8)/(2.5 x 10^-6) 22^2 = 4 W/m
Delar vi effekten på vikten och den specifika värmekapaciteten får vi:
T'=P/(roh x A x c) = 4/(8960 x 2.5 x 10^-6 x 385) = 0.5 K/s
Med ∆T = 45 K blir t = 90 sekunder.
Kyler man kabeln blir tiden längre. Är kylningen tillräcklig når kabeln aldrig den angivna temperaturen. För att få data till detta måste man dock göra olika antaganden baserat på tester.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag konstaterade bara att man har testat 60minDemmpa skrev:Exakt vad är det som skulle kunna degraderas i ett nytt uttag om det belastas med 16A kontinuerligt i 525'600 minuter (ett år) istället för 60 minuter?
Det är luftmiljön som påverkar kontaktytorna mer än temperaturväxlingarna gör.
På jobbet har vi ett rum där alla uttag mm oxideras på mindre än ett år, det är väldigt aggressiv luftmiljö i det rummet.
Vad sliter mest på uttagen:
- 1 timmes användning av motor- & kupévärmare (totalt 2,5 kW) varje dag.
- 8 timmars elbilsladdning 10A varje dag?
Jag tror inte det går att säga när ett uttaget är slitet i kontakterna bara genom att titta på det. Hur länge är ett uttag nytt och då enligt dig klara av 16A kontinuerlig belastning.
Tycker det låter lite som hur långt är ett snöre.
ett uttag som används väldigt mycket med i och ur tagning av kontakten kan vara utsliten på ett år.
Det går inte så enkelt.....
Men jag kan hålla med om att ett väl använt uttag har en större risk att drabbas av överhettning.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
även om det var lätt grekiska så var det än bra förklaring. Jag blir lite imponerad när folk klarar av såna talH HenrikHuslöse skrev:Du kan enkelt beräkna hur fort temperaturen stiger om man antar att kabeln är helt isolerad.
Koppar har en specifik värmekapacitet på 385 J/kgK, en resistivitet under 2 x 10^-8 ohm•m i det temperaturområde vi är intresserade av samt densitet på 8960 kg/m3.
Standarden föreskriver tydligen 22A på en 2.5 mm2 kabel, så med P=R*I^2 blir värmeutveckling (2 x 10^-8)/(2.5 x 10^-6) 22^2 = 4 W/m
Delar vi effekten på vikten och den specifika värmekapaciteten får vi:
T'=P/(roh x A x c) = 4/(8960 x 2.5 x 10^-6 x 385) = 0.5 K/s
Med ∆T = 45 K blir t = 90 sekunder.
Kyler man kabeln blir tiden längre. Är kylningen tillräcklig når kabeln aldrig den angivna temperaturen. För att få data till detta måste man dock göra olika antaganden baserat på tester.
Är det så att det saknas info för att göra en korrekt uträkning?