Demmpa Demmpa skrev:
Det är en generell anvisning från esv eftersom de inte vet statusen på varje enskilt uttag.
De vet inte heller hur olika degradering påverkar temperaturen.

Hur ska Svensson bedömma ett uttag, har det tillräckligt tryck på kontaktytorna, är de tillräckligt rena, mm för att kunna belastas med 16A / 13A / 10A / 8A / etc?

Ett nytt schukouttag kan belastas med 16A dygnet runt utan att det tar skada.

Det är när uttaget blir slitet med dålig kontakt i anläggningsytorna som det kan bli varmgång i kontaktytorna. Denna varmgång blir högre ju högre strömmen är.
Det gäller även uttagen och uttaget på typ 2 kablar: Blir de slitna, skadade och smutsiga kommer det att bli varma. Alla kontaktdon är sådana till sin natur.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det fler gånger förklarats i tråden att laddning på arbetsplataen kommer att vara befriat från förmånsbeskattning enligt beslut av riksdag och regering.

Läser inte folk innan de kommenterar?
Min bedömning är att förmånsbeskattningen kommer tillbaka när politiker förstår potentialen av förmånsbeskattning och och inser att intäkter på "foslbränslesakatt" minskar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B Besiman skrev:
Tror inte alla läser över 200 inlägg innan man svarar på ett inlägg.
Uppenbarligen inte, men då kan man låta bli att kommentera alls.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men ett uttag som sitter väderskyddat
och utsätts inte för smällar och slag.
Ett sådant uttag vilket motsvarar många
Anläggningen är i bra skick. Är det nytt efter fem år eller?
Jag tror inte man ska vara så kategorisk. Det är så mycket det handlar om. men visst ett uttag som används ofta sitter väldigt utsatt för solen och stötar de kanske inte alls mår så bra efter bara två.år.
Det framgår dock inte hos esv eller i artikeln. Skicket spelar roll absolut. Men att säga det drabbar inte ny anläggning känns lite väl kategorisk
Även uttag som sitter inomhus i bostadsmiljö slits.

UV-strålarna från bla solen bryter ner bla plaster, men det är oftast inte plasten i uttaget som har åldrats när det blir kontaktproblem i uttag utan det är olika föroreningar i luften i kombination med fukt som skapar beläggning på kontaktytorna. Sen mattas även spänstigheten i mettalen med tiden, olika snabbt för olika metaller/konstruktion/tillverkare/etc.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Går det att sammanfatta tråden?

-Fastighetsägare

-Nyttjare av fastigheten, företag eller firma

- Anställda, som vill ladda elbil.


Nu sist jag kollade i tråden handlade det om laddsladdar, säkringar, kontakter mm.

Men är det ändå inte fastighetsägaren som avtalar med nyttjaren, vad som gäller?

En större bilpark med t ex elbilar, bilar med värmare kräver viss ekonomiskt åtagande/iordningsställande.

Lutar väl åt att nyttjaren betalar detta på ett eller annat sätt. Högre hyra till fastighetsägaren, avgifter till den som förbrukar o s v.
 
Redigerat:
H HenrikHuslöse skrev:
Det fler gånger förklarats i tråden att laddning på arbetsplataen kommer att vara befriat från förmånsbeskattning enligt beslut av riksdag och regering.

Läser inte folk innan de kommenterar?
M
Jag har kontrollerat ytterligare, remissen till förslaget i riksdagen säger att förmånsbeskattningen av att ladda bil på jobbet återkommer i juli 2026.
Jag vet faktiskt inte om förslaget är beslutat i riksdagen, men faktum kvarstår att befrielse av förmånsbeskattning är tillfällig enligt remissen.
Köttbenet är för stort att avstå helt.
 
B Bernt Ö97 skrev:
M
Jag har kontrollerat ytterligare, remissen till förslaget i riksdagen säger att förmånsbeskattningen av att ladda bil på jobbet återkommer i juli 2026.
Jag vet faktiskt inte om förslaget är beslutat i riksdagen, men faktum kvarstår att befrielse av förmånsbeskattning är tillfällig enligt remissen.
Köttbenet är för stort att avstå helt.
Det gäller oavsett vilken typ av laddare det är så irrelevant för tråden. Ska fastighetsägaren gå och rycka ur alla typer av kontakter för att det är förmånsvärde på elen?
 
  • Gilla
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Men är det ändå inte fastighetsägaren som avtalar med nyttjaren, vad som gäller?

En större bilpark med t ex elbilar, bilar med värmare kräver viss ekonomiskt åvtagande.
Lutar väl åt att nyttjaren betalar detta på ett eller annat sätt. Högre hyra till fastighetsägaren, avgifter till den som förbrukar o s v.
Jo, precis detta påpekades tidigt i tråden. Det är avtalet mellan fastighetsägaren och hyresgästen som bestämmer vad som får göras.

Istället skriker folk om att TS stjäl el.
 
  • Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det gäller oavsett vilken typ av laddare det är så irrelevant för tråden. Ska fastighetsägaren gå och rycka ur alla typer av kontakter för att det är förmånsvärde på elen?
?
Mitt råd till TS var att uppgradera sitt val av elbil så att det går att åka t.o.r. till jobbet på laddning hemmavid.
TS anförde bl.a. att det kunde uppstå hastigt behov att hämta barn sjukt barn i skolan och bilens laddning var kanske inte tillräcklig.
Att förlita sig på att arbetsgivare ska bistå med laddning av elbilar (kostnadsfritt) håller inte i längden. Om möjligheten fins är det "grädde på moset". Jag skulle dock inte planera för det alternativet.
 
  • Gilla
jps99
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
?
Mitt råd till TS var att uppgradera sitt val av elbil så att det går att åka t.o.r. till jobbet på laddning hemmavid.
TS anförde bl.a. att det kunde uppstå hastigt behov att hämta barn sjukt barn i skolan och bilens laddning var kanske inte tillräcklig.
Att förlita sig på att arbetsgivare ska bistå med laddning av elbilar (kostnadsfritt) håller inte i längden. Om möjligheten fins är det "grädde på moset". Jag skulle dock inte planera för det alternativet.
Du vet inte om TS klarar att köra två turer eller flera på sitt batteri så du behöver inte komma med dina råd som förmodligen inte ens är relevanta och det tillhör inte heller trådens ämne.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
Roblind Roblind skrev:
Tänker man så som ni tycker, så varför inte ladda med 16 också? Eftersom det ändå är klassat för det? Hur ska ni ha det? Olämpligt eller inte att ladda shuko? 16 som 8 ampere? Ska man se det ur eran synvinkel spelar det ingen roll. Att köra en 2kw AC eller värmepump är 2 helt olika saker, där ligger inte konstant last på. Utan den jobbar en stund, slår av en stund osv. Det går inte jämföra äpplen och päron.

ESV avråder från laddning i shuko om någon missat det...

Har ni råd med elbilar så har ni råd med en riktig laddare...
Nu skall tilläggas att jag har ingen elbil, och hade jagv haft en så hade jag absolut haft råd med en laddare. Men inte säkert att min arbetsgivare har lust med det. Eftersom du som ditt främsta skäl så här långt hänvisat till esv råd. Så passar vi på att klippa ur nedan text från deras informationssida. Där framgår att om msn skall använda schucko så bör det begränsas till 8-10A. Det är PRECIS vad TS har gjort.

Text om elinstallationer, varnar för risker med vanliga uttag och förlängningssladdar vid elbilsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du vet inte om TS klarar att köra två turer eller flera på sitt batteri så du behöver inte komma med dina råd som förmodligen inte ens är relevanta och det tillhör inte heller trådens ämne.
I inlägg nr 13 förklarade TS att hans batterikapacitet var för liten att med säkerhet klara t.o.r. till jobbet.
Självklart vet jag inte räckvidden men TS ställer frågan om laddning på jobbet och samtidigt har TS planerat att arbetsgivaren löser detta.
I mitt tycke dålig prioritering.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Min bedömning är att förmånsbeskattningen kommer tillbaka när politiker förstår potentialen av förmånsbeskattning och och inser att intäkter på "foslbränslesakatt" minskar.
Fruktansvärt svårt stt kontrollera, så inte så säker. De behöver hitta på andra former, tex höjds förmånsvärden på bilen etc. Med vanliga bensin/diesel/gas är det lätt både för arbetsgivare och skv att kontrollera. Skulle jag ha en elbil, så hade jag definitivt laddat i ett ”okontrollerat” uttag (min firma så inget arbetsgivaren har åsikt om). Och hävdat att all el laddas hemma. Med gott samvete
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är en generell anvisning från esv eftersom de inte vet statusen på varje enskilt uttag.
De vet inte heller hur olika degradering påverkar temperaturen.

Hur ska Svensson bedömma ett uttag, har det tillräckligt tryck på kontaktytorna, är de tillräckligt rena, mm för att kunna belastas med 16A / 13A / 10A / 8A / etc?

Ett nytt schukouttag kan belastas med 16A dygnet runt utan att det tar skada.

Det är när uttaget blir slitet med dålig kontakt i anläggningsytorna som det kan bli varmgång i kontaktytorna. Denna varmgång blir högre ju högre strömmen är.
Det vi vet är att de testar ett uttag i 60min.
Så det finns inga tester som säger något annat.

Så försiktighets principen bör gälla här.
 
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Fruktansvärt svårt stt kontrollera, så inte så säker. De behöver hitta på andra former, tex höjds förmånsvärden på bilen etc. Med vanliga bensin/diesel/gas är det lätt både för arbetsgivare och skv att kontrollera. Skulle jag ha en elbil, så hade jag definitivt laddat i ett ”okontrollerat” uttag (min firma så inget arbetsgivaren har åsikt om). Och hävdat att all el laddas hemma. Med gott samvete
Frestelsen är stor att hitta på finurliga metoder att slippa beskattning. Så kommer det alltid att vara och förlorarna är de som inte är lika kreativa när det gäller beskattning.
Problemet för statsfinanserna är att politiker försöker öka elekrifierning men en mycket stor del av skattesatsen ligger på fossila bränslen.
Vi kommer att bli mer medvetna om detta när skatterna pga. Minskad förbrukning, förskjuts från fossila bränslen, till miljövänlig el, eller andra möjliga beskattningar. Något politiker inte pratar högt om i debatten. Eller är okunniga om !???
 
  • Gilla
jps99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.