D
A AndersS skrev:
Tror man får se Stockholm med egna förutsättningar och infrastruktur, trängsel, etc, sedan lite större städer ett 10-tal och generellt resten av landet.
Bor i stad med 60-tusen, i princip inga parkeringsproblem någonstans och högtrafik med risk för köbildning inträffar med fem bilar vid de få trafikljusen.

Så det är väldigt olika förutsättningar.
Jag pendlade i många år och några gånger i veckan med flyg, A-Express (första åren flygbuss) och sedan t-bana/buss. Brukade få tända på kontoret när jag kom.;)

Och det känns som liknande med elbilsförutsättningar.
Åtminstone Malmö, lilla Lund, och Göteborg har samma problem, så jag bara antar att listan är längre.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast @djac pratade om att bo i en stad. Inte om att som besökare hitta tillfälliga parkeringar.
Bor man i stadskärnan / innerstaden på de större städerna, i typiska gamla kvarter, gissar jag att det oftast är gatuparkering och inte helt gratis - iallafall inte att lämna bilen dagar i sträck på samma plats.

Hur stor del av Sveriges invånare som bor så kan man säkert söka fram. Jag skulle gissa att det sammanlagt bor minst 1 miljon människor i "innerstaden" på våra 10 största städer - troligtvis fler. Lägg sen till förorter med begränsad parkering så är det nog lika många till... Sen bor många i villa också. Jag ser framför mig att villaägarna kan destinationsladda och innerstadsborna kör bilpooler.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Bor man i stadskärnan / innerstaden på de större städerna, i typiska gamla kvarter, gissar jag att det oftast är gatuparkering och inte helt gratis - iallafall inte att lämna bilen dagar i sträck på samma plats.

Hur stor del av Sveriges invånare som bor så kan man säkert söka fram. Jag skulle gissa att det sammanlagt bor minst 1 miljon människor i "innerstaden" på våra 10 största städer - troligtvis fler. Lägg sen till förorter med begränsad parkering så är det nog lika många till... Sen bor många i villa också. Jag ser framför mig att villaägarna kan destinationsladda och innerstadsborna kör bilpooler.
Att hitta en parkeringsplats efter kl 17. Är inte det lättaste. Man kan få snurra runt ganska länge och komma ganska långt hemifrån. Att hitta en parkeringsplats med laddning är nästan ännu svårare.
Bilpool Det är ingen tydlig företeelse.
Det finns men var?
Jag flydde innerstan. för villa i förorten. Så skönt att slippa promenera 10min
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Åtminstone Malmö, lilla Lund, och Göteborg har samma problem, så jag bara antar att listan är längre.
Delar inte den uppfattning, Stockholm och stor Stockholm är skillnad. Sedan har vi Göteborg och efter det Malmö.
Ok, ta sedan kan vi ta de övriga 10 städer. Har varit i de flesta söder om Gävle och kört hyfsat frekvent. Norrut var det flyget;)
Och då kommer Gävle på 10 plats.
Dottern bodde 5 år i Lund, så rullat runt även där.
Vi är nu nere på kommuner/städer med ca 100 000 innevånare eller färre.
 
A AndersS skrev:
Delar inte den uppfattning, Stockholm och stor Stockholm är skillnad. Sedan har vi Göteborg och efter det Malmö.
Ok, ta sedan kan vi ta de övriga 10 städer. Har varit i de flesta söder om Gävle och kört hyfsat frekvent. Norrut var det flyget;)
Och då kommer Gävle på 10 plats.
Dottern bodde 5 år i Lund, så rullat runt även där.
Vi är nu nere på kommuner/städer med ca 100 000 innevånare eller färre.
Innerstaden i Lund är inte direkt lättparkerad, skulle jag säga.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Innerstaden i Lund är inte direkt lättparkerad, skulle jag säga.
När jag är där parkerar jag i utkanten av centrum och går 10-15 min. Kostar 5 kr i timmen. Även i ytterområdena är det restriktioner och avgifter. Just Lund är ju unikt där MP är starka. Men det funkar bra tycker jag. Har inga problem att gå en bit. När jag bodde där behövde jag inte bil.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bilpool Det är ingen tydlig företeelse.
Det finns men var?
Jag tycker att det är en tydlig företeelse, men det är tydligt att den siktar in sig på stenstaden.

Jag körde, apropå elbilar, med Aimo Share ett tag och där kan man tydligt se hur centrala zonerna där man kan hämta och lämna bilen är. Stockholms (och Åres!) centrala delar.
En karta med positionsmarkörer i Sverige, knappar för bokning, tid och anslutningar, på svenska, mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

App-skärmdump av kartvy med ikoner för biltillgänglighet och parkeringar; detaljinformation om en VW ID.3, prisuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Volvos och Toyotas bilpooler finns på lite fler orter, men under tio de med.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Delar inte den uppfattning, Stockholm och stor Stockholm är skillnad. Sedan har vi Göteborg och efter det Malmö.
Ok, ta sedan kan vi ta de övriga 10 städer. Har varit i de flesta söder om Gävle och kört hyfsat frekvent. Norrut var det flyget;)
Och då kommer Gävle på 10 plats.
Dottern bodde 5 år i Lund, så rullat runt även där.
Vi är nu nere på kommuner/städer med ca 100 000 innevånare eller färre.
Fast Storstockholm, Malmö med förstäder, Storköpenhamn osv innefattar så väldigt olika områden att det saknar relevans om parkering i stan, där ingår villamattor där man parkerar på tomt osv, jag menar såklart inne i det som normalt kallas "stan", där parkeringsplatser på gatumark tas bort löpande och man räknar med mindre än en bil per hushåll när man bygger nytt, där är det ont om parkeringsplatser och dessutom är det rent generellt förbjudet att stå mer än ett dygn och då blir det ett pyssel med bil.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Innerstaden i Lund är inte direkt lättparkerad, skulle jag säga.
Men Lund hamnar väl i de 10 st övriga, innan vi hamnar hos oss på landet i t.ex. Kalmar.:cool: Har Kalmar som referens och inte ens sommartid är det krångligt.
Men låt oss då göra det enkelt Stockholm och stor Stockholm.
Malmö är väl som Huddinge, Haninge och Nacka tillsammans i folkmängd.;)
Det är trots allt infrastrukturskillnader som påverkar när det jämförs i tråden och olika förutsättningar.
 
D djac skrev:
Fast Storstockholm, Malmö med förstäder, Storköpenhamn osv innefattar så väldigt olika områden att det saknar relevans om parkering i stan, där ingår villamattor där man parkerar på tomt osv, jag menar såklart inne i det som normalt kallas "stan", där parkeringsplatser på gatumark tas bort löpande och man räknar med mindre än en bil per hushåll när man bygger nytt, där är det ont om parkeringsplatser och dessutom är det rent generellt förbjudet att stå mer än ett dygn och då blir det ett pyssel med bil.
Då får man väl anpassa bilägandet om man vill bo centralt och det inte finns parkeringar. Vi har inte de problemen i våra "landsbygdsstäder" så för oss blir det en ickefråga. Det är därför våra behov och möjligheter att välja skiljer sig åt. Äga en eller flera fordon, alternativt hyra och åka gemensamt.
Precis det jag ville få fram med min indelning, bra då är vi eniga(y)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jag kan för övrigt varmt rekommendera Aimo Share för den som bor centralt i Stockholm eller vissa närförorter och inte har egen bil eller för dem som bara har en och ibland behöver en andra för att man ska åt olika håll.

Elbilar (just nu mest ID.3 och några ID.4) som man bara hämtar och lämnar på gatan eller i ett p-hus (ja, det är samma bolag som driver parkeringarna). Trevligt och rimligt prissatt sätt att prova att köra elbil på lite mer än vad en testrunda hos bilhandlarna ger.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då får man väl anpassa bilägandet om man vill bo centralt och det inte finns parkeringar. Vi har inte de problemen i våra "landsbygdsstäder" så för oss blir det en ickefråga. Det är därför våra behov och möjligheter att välja skiljer sig åt. Äga en eller flera fordon, alternativt hyra och åka gemensamt.
Precis det jag ville få fram med min indelning, bra då är vi eniga(y)
Fast tar man Kalmar som exempel är väl 3–4 kvarter på Kvarnholmen mot kanalen till helt dedikerade till markparkering (liksom framför länsmuseet på södra ön) och skulle man ta tag i och exploatera dem så skulle det ju gå att skapa en parkeringsbrist även där, i de mest centrala delarna.

Hur man bygger en stad och vilka brister man skapar har inte bara med storlek att göra.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast tar man Kalmar som exempel är väl 3–4 kvarter på Kvarnholmen mot kanalen till helt dedikerade till markparkering (liksom framför länsmuseet på södra ön) och skulle man ta tag i och exploatera dem så skulle det ju gå att skapa en parkeringsbrist även där, i de mest centrala delarna.

Hur man bygger en stad och vilka brister man skapar har inte bara med storlek att göra.
Det finns parkeringsgarage i de kvarteren, men med hyrda platser. Du ser dem knappast om du inte vet var de finns;) Det finns ocksp parkeringar i markplan, men man kan få gå 50-100 m och som står ganska tomma nattetid. Men då blir det inte framför porten.
 
Stockholm är också högst varierande, från gratis infartsparkering i 16 timmar i en del förorter till det garage på Birger Jarlsgatan där jag räknat ut att det kostar 700 800 kr/år att parkera.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om du kör 800 mil ska du inte försäkra för 1500 mil. Minska till 1000 mil så sänker du premien. Och långresan blir dyrare då du gör övertramp på sträckan ;)
Jag trodde 1500 mil var lägsta som mitt försäkringsbolag har, men ser att jag faktiskt minskat till 1000 mil om året nu.
Vad är då dina årliga reparationskostnader? Troligen inte mindre än 5000 kr i snitt över längre tid. 12,5% blir 625 kr.
Nuvarande bilen köpte jag 2017 (och det är årsmodell 2015), har kostat noll kronor i reparationer hittills tror jag. Om man nu inte räknar stenskottet som jag betalade självrisk för för ett par år sen.

Glömde ta med värdeminskning per mil. Lite komplicerat eftersom det även beror på bilens ålder. Värdeminskningen är kanske 10 kr milen för din bil. Osäkerhet runt vad en extra mil gör för värdeminskningen. 1000 kr.
Jag har aldrig sett värdeminskning räknas per mil, alltid per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.