E
ARJU ARJU skrev:
För att det är en irrelevant fråga som du hittat på!
Jag har inte påstått att det är en självklarhet, det är en förmån jag har den lyckliga fördelen att få nyttja.

Sedemera är det några kritiska röster som har svårt att bestämma sig om jag är snyltande snåljåp, eller bortskämd överklass.

Vart har det framgått att jag inte gör rätt för mig mot företaget som betalar för förbrukningen?

Jag läste och valde att inte kommentera eftersom du helt uppenbart sitter och killgissar och tycker.

Du ser!
Du skriver en massa nonsens och därmed blir mitt mitt svar ointressant.
Don't feed the trolls...
 
  • Gilla
  • Älska
Limpdjuret och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok känsligt. Fortfarande inte relevant för tråden.
Jag har fått en känsla av att vi hamnat lite fel med varandra. Där jag kanske missuppfattat saker. Det ber jag om ursäkt för.
Men jag tänkte om vi båda skulle tänka på tonen i våra inlägg vad sägs om det? Då bidrar vi med lite mer positiva ord här i tråden? Och vi slipper reta oss på varandra.
Så vad sägs?
Ingen tycker om tråkiga människor. Men jag tycker att även dessa ska få stanna kvar.
 
  • Gilla
  • Arg
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har fått en känsla av att vi hamnat lite fel med varandra. Där jag kanske missuppfattat saker. Det ber jag om ursäkt för.
Men jag tänkte om vi båda skulle tänka på tonen i våra inlägg vad sägs om det? Då bidrar vi med lite mer positiva ord här i tråden? Och vi slipper reta oss på varandra.
Så vad sägs?
Ingen tycker om tråkiga människor. Men jag tycker att även dessa ska få stanna kvar.
Det låter som en bra plan. Det är lätt hänt att tråden svävar iväg lite…
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Jävligt fånigt att yra om förmånsvärde på el när regeringen bestämt att det inte ska vara något.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2023/03/prop.-20222384

TS får ladda där för den som betalar elen.

Dieselbilsförare stjäl något så förbannat mycket diesel. Massor av det som "tankas i tjänstebilarna" eller i arbetsmaskinerna tankas i verkligheten i de anställdas privata bilar. Vi diskuterade faktiskt på ett ställe jag jobbade att byta till elbilar och dra in tankkorten för att få bort stölderna.
 
  • Gilla
39x och 5 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det ligger utanför ämnet. Men det stämmer faktiskt att det ska förmånsbeskattas.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jävligt fånigt att yra om förmånsvärde på el när regeringen bestämt att det inte ska vara något.

[länk]

TS får ladda där för den som betalar elen.

Dieselbilsförare stjäl något så förbannat mycket diesel. Massor av det som "tankas i tjänstebilarna" eller i arbetsmaskinerna tankas i verkligheten i de anställdas privata bilar. Vi diskuterade faktiskt på ett ställe jag jobbade att byta till elbilar och dra in tankkorten för att få bort stölderna.
I min ungdom arbetade jag på en medelstor märkesverkstad.

En av standardfrågorna när vi fick in nyare dieselbilar inom nybilsgarantin som plötsligt vägrar starta var om det möjligtvis kan ha tankats farmardiesel i bilen.

Väldigt ofta, vi pratar 90% flinade kunden lite skamset och undrade hur det kan påverka...

För de som inte förstår då är bönder snål.. jag menar sparsamma, de toppfyller inte dieseltanken på gården speciellt inte på hösten, tar man en slurk när tanken närmar sig tom är det väldigt mycket vatten i tanken...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej jag svarade bananskalare så det du svarar på att jag berättade för bananen är orelevant.

Det tekniska kan inte jag då jag inte är elektriker, förutom att ägaren bör ju få bestämma vad uttagen är till för tänker jag.
Klumpigt att inte fråga han/hon först.
Eftersom företaget som hyr fastigheten (TS arbetsgivare) betalar elen är de rimligen de som bestämmer hur den används. Om hyresvärden inte specifikt avtalat att de bestämmer vad som får anslutas elektriskt i hyresavtalet kan jag inte se att de har ett case. Visst kan man rent teoretiskt skriva in formuleringar som att "till fastighetens eluttag får endast anslutas kontorsutrustning och ljuskällor, inte annan elektrisk utrustning såsom vattenkokare, kaffemaskiner, städmaskiner eller fordon" men vem gör det, liksom?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Du får rycka ur kaffebryggaren i fikarummet för den kan troligtvis dra mer! Samt förbjuda tedrickarna att köra vattenkokaren!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Du får rycka ur kaffebryggaren i fikarummet för den kan troligtvis dra mer! Samt förbjuda tedrickarna att köra vattenkokaren!
Glöm inte micron, tänk om kontoret har två inkopplade på samma normcentral, Ujuj!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Bra feedback, eller vatten på min kvarn i alla fall. Faktiskt!
Vi har utan att räkna 10 microsar och har återkommande problem med att de skjuter säkringar.

Helt ofarligt.
Men ladda en ensam elbil på en asfalterad parkering, livsfarligt, det kan bli varmgång!...
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Tommty
ARJU ARJU skrev:
Bra feedback, eller vatten på min kvarn i alla fall. Faktiskt!
Vi har utan att räkna 10 microsar och har återkommande problem med att de skjuter säkringar.

Helt ofarligt.
Men ladda en ensam elbil på en asfalterad parkering, livsfarligt, det kan bli varmgång!...
Vatten på din kvarn beror på vem du väljer att lyssna på.
 
Det finns problem med att ladda bilen i ett vanligt uttag. Det är godkänt för 16A men inte för konstant belastning.
Det är inte så att man hittat på.
Det är skillnad på att koka vatten och ladda bilen. vattenkokaren kanske drar mer ström en än bil laddare. TS drog 8A
En vattenkokare kan dra nästan 10A.
Skillnaden är tiden. En vattenkokare håller på i några minuter. En billaddare i uppåt 8 timmar.

Där är det en rejäl skillnad.
Troligtvis händer ingenting. Skulle det hända något så är risken att bilen tar smällen. Nästa gång du tar ut laddaren känn om vu är varmt. Är det inte speciellt varmt så är även risken att något händer ganska liten.
Risken för ljusbåge känns näst intill obefintlig. Så de behöver du inte oroa dig för.
Det finns verkliga risker med att ladda från ett motorvärmar uttag. Men som sagt känn själv så kan du göra en egen bedömning.
Du ska få ett tips om stolpen glöder då finns det viss risk att något gått fel;)
Röksignaler från uttaget betyder att man bör akta fingrarna.

Ställ frågan om motorvärmaruttag i el forumet. Då borde du kunna få bra svar.
 
  • Gilla
peves10
  • Laddar…
Det finns ingen tidsbegränsning på schucko.
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Eftersom företaget som hyr fastigheten (TS arbetsgivare) betalar elen är de rimligen de som bestämmer hur den används. Om hyresvärden inte specifikt avtalat att de bestämmer vad som får anslutas elektriskt i hyresavtalet kan jag inte se att de har ett case. Visst kan man rent teoretiskt skriva in formuleringar som att "till fastighetens eluttag får endast anslutas kontorsutrustning och ljuskällor, inte annan elektrisk utrustning såsom vattenkokare, kaffemaskiner, städmaskiner eller fordon" men vem gör det, liksom?
Men vem laddar egentligen bilen via ett motorvärmaruttag?
Då det verkar finnas behov av att ladda sin bil så bör man ju propsa på att arbetsgivaren installerar korrekt utrustning. Som fungerar för lagliga vägen skattevägen med =)
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen tidsbegränsning på schucko.
Schuko är inte testat för 16A annat än korta stunder. För längre stunder med högre belastning finns cee.
Det finns risker dessa är inte påhittade. Innan billaddaren kom var det inget större problem.
 
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.