Hej, klurar lite på att bygga ett tak över en del av altanen, ca 2,2 djupt och 3,6 brett. Eftersom jag har en fasad i huggen mexitegel vill jag inte fästa bärlinan i fasaden, sett att en del hänger upp takbalkkarna i de befintliga takstolarna, på lite olika sätt. Alternativt fäster bärlinan i ändträt av takstolarna
Men frågan är egentligen av mer generell karaktär, om man inte kan fästa en bärlina i fasaden, vad finns det för andra smidiga lösningar att bära av taket med? Givet att man enbart vill ha pelare i framkant
kan man fästa bärlinan mot fasaden men enbart skruva fast den från sidan av takstolarna?
Skickar med en bild på hur det ser ut idag
Men frågan är egentligen av mer generell karaktär, om man inte kan fästa en bärlina i fasaden, vad finns det för andra smidiga lösningar att bära av taket med? Givet att man enbart vill ha pelare i framkant
kan man fästa bärlinan mot fasaden men enbart skruva fast den från sidan av takstolarna?
Skickar med en bild på hur det ser ut idag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehe, är händig men lat… Nä men seriöst så är att ta hål i fasaden är inte aktuellt, letar efter en lösning som lämnar fasaden opåverkad. i värsta fall får jag sätta stolpar, som jag fäster mot ttakstolarna och lägger balkarna på, men hade helst sluppit det, om det finns nån annan lösning som är lika bra
Hur mycket last kan väggen ta egentligen? Tänker att om huset är litet så kan ju ditt tillkommande tak bli en ganska betydande del av den framtida lasten på väggen. Taket är ju inte dimensionerat för att hålla uppe sig själv utan framförallt vind och snölaster. Så ett tillkommande platt tak, på fel plats i landet kan ju ge en ganska stor last. kanske till och med i storleksordningen av vad nuvarande tak ger.
Men men, förutsatt att lasten är ok borde man väl kunna lägga en bärlina jämns med fasaden som hänger i takstolarna?
Men men, förutsatt att lasten är ok borde man väl kunna lägga en bärlina jämns med fasaden som hänger i takstolarna?
Tomtom79 skrev:Hur mycket last kan väggen ta egentligen? Tänker att om huset är litet så kan ju ditt tillkommande tak bli en ganska betydande del av den framtida lasten på väggen. Taket är ju inte dimensionerat för att hålla uppe sig själv utan framförallt vind och snölaster. Så ett tillkommande platt tak, på fel plats i landet kan ju ge en ganska stor last. kanske till och med i storleksordningen av vad nuvarande tak ger.
Jag förstår, själva huskroppen är stor iom att det är ett radhus, och det blir ändå en viss lutning på taket iom att det är ca 300cm från takfot till altan. Snözon 2 så det borde ju funka. Tror att en del grannar har gjort på det sättet..
Men gillar ju inte att chansa, så man kanske ska köra stolpar runt om istället och låta dem bära merparten av lasten..
Får nog erkänna att jag kört fast i tanken, någon som har en tanke kring en lösning som funkar? har i princip konstruktionen klar för mig men fastnar på hur jag ska bära delen av taket som ligger mot fasaden/ under befintligt utsprång.
Varför skulle det vara ett problem med stolparreglar mot väggen? Antingen trä, stål, aluminium det behöver ju inte vara 20x20 även om de är av trä. Går givetvis att dra fast en U balk i takstolarna och "hänga" taket i den.
Liknande trådar
-
Räckesstolpar ända nerifrån plint, eller separata fästa i bärlinan?
Altan & Uteplats -
Fästa Bärlina i Leca?
Altan & Uteplats -
Hur fästa takstolar på befintligt tak när man bygger till i vinkel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Takstolar/takbjälkar hur fästa?
Tak & Vind -
Fästa bärlina på mexitegel
Byggmaterial & Byggteknik