D Dilato skrev:
Det gjorde jag för en dag sedan, det var inte lyckat. Den står mest och hoppar utan att gräva ner sig.
Med knivarna "felvända" kan det bli rejält tungt men den gräver ner sig bra.
Gräset och allt annat (rötter) är finfördelat så det var bara att kratta bort de grövsta tovorna.
Märkligt hur de har tänkt/gjort med knivarna.. Jag vände dem ”fel” direkt och måste säga att jag är mer än lovligt nöjd. Jag var stygg mot min får jag erkänna och den fick verkligen bekänna färg. Men den fräste upp tjock och tung lerjord som ingenting. Om man lät den stå lite så grävde den ner sig bra precis som du också märkte.

Jag drog min baklänges de första vändorna, då sticker den inte iväg och jag tyckte att man fick bättre kontroll och avverkning. När det väl var uppfräst så fick den gå på framlängesgalopp och blandade då materialet fint.

Stenar fixade den fint också, och jag hade många.. De som var av modell berg stod den och hoppade på, istället för att stanna. Jag krökte en kniv något, men jag krökte iofs ett spett också när stenen skulle upp. Upplever det som bra eller iaf rätt kvalitet på knivstålet.

Långa och smala trädrötter tyckte den däremot inte om lika mycket, då de drogs upp och snurrade in sig runt axlarna, då fick man stanna och rensa.

Jag är nöjd med köpet och ger den 4 skonade gubbryggar av 5 möjliga.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
C
J joegge skrev:
Hej, inget verktyg men Lidl.
Vad tror församlingen om pizzaugnen som erbjuds nästa vecka, nästa plasmaskärare i fråga om ”täbygalopp”?
Kan duga för den som bara vill testa göra pizza någon gång. Säkert rostfri inne i ugnen och pulverlackad utanpå vilket är helt ok men vem vet hur den funkar och hållbarheten.
Netonnet har budgetmodell för pelletsvariant och med infraröd termometer vilket man gärna vill ha. De har även en elektrisk pizzaugn. Det är mer pill och rengöring att elda och kostar en del precis som gas och kräver påfyllning. Elektrisk ugn är billigt och bekvämt men kanske saknar charmen. Att elda kräver också god kännedom och timing för bra bak.
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...za-oven-aabq-infrared-termometer/p2582.15980/
 
Redigerat:
  • Gilla
LeiJ
  • Laddar…
Robotklippare nästa vecka. Jäkligt otippat.

Av ren nyfikenhet, någon som har erfarenhet av den?
 
D djac skrev:
Någon som vet hur denna funkar, tänkte biltvätt, är den ok?

[länk]
Jag har haft lillebror, och den fungerade utmärkt till biltvätt och var prisvärd tills den frös sönder.
Det blir nog affär på denna.

/Höghus
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag har haft lillebror, och den fungerade utmärkt till biltvätt och var prisvärd tills den frös sönder.
Det blir nog affär på denna.

/Höghus
Jag har också lillebror, det är dock skitsvårt att få honom att tvätta bilen, men han klär sig å andra sidan själv så han inte fryser sönder. Jag har andra syskon också, men det är samma med dem. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 12 till
  • Laddar…
Sorry, off topic, men blir det verkligen så mycket bättre Pizza i såna här dedikerade mojänger än i vanlig hushållsugn? en som undrar..
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Sorry, off topic, men blir det verkligen så mycket bättre Pizza i såna här dedikerade mojänger än i vanlig hushållsugn? en som undrar..
Jag brukar elda med björkved och baka på ca 350 grader och det blir klart annat jmf med en vanlig ugn.
Men det blir ju gott i vanlig ugn också! Fan, ibland lägger jag tomatsås&ost på tortillabröd och är nöjd så ska kanske inte uttala mig :D
 
  • Gilla
  • Haha
LoweW och 3 till
  • Laddar…
Har en ooni koda 16, helt annan peng. Men fan va goda pizzorna blir. Har slutat köpa pizza på lokala pizzerian. Är jag lat köper jag färdiga bottnar och redan där är det bättre än från pizzerian
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Sorry, off topic, men blir det verkligen så mycket bättre Pizza i såna här dedikerade mojänger än i vanlig hushållsugn? en som undrar..
Framförallt vill man baka pizza på sten, i vanlig hushållsugn kan stål vara att fördra. Napolitansk pizza som är så populär kräver kort baktid och då måste man upp i ordentlig hetta runt 450-500 grader men din vanliga pizzeria kör runt 300-320 grader. Att göra en bra pizza kräver kunskap precis som att baka perfekt stenugnsbakat bröd.
 
C Chippe skrev:
Framförallt vill man baka pizza på sten, i vanlig hushållsugn kan stål vara att fördra. Napolitansk pizza som är så populär kräver kort baktid och då måste man upp i ordentlig hetta runt 450-500 grader men din vanliga pizzeria kör runt 300-320 grader. Att göra en bra pizza kräver kunskap precis som att baka perfekt stenugnsbakat bröd.
500 grader på stenen bränner för snabbt tycker jag (mäter med ir). Rökgaserna i ugnstaket är varmare så klart så mäter man 500 där kanske det motsvarar 350 grader sten. Hur som helst, 45-60 sek gräddning tycker jag blir bäst, så den temperatur som krävs för det är för mig rätt temp :)
 
C
Då behöver man biscottisten men blir din pizza färdig så snabbt så är det rätt för din ugn som du säger. Man måste ju känna sig ugn :)
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag brukar elda med björkved och baka på ca 350 grader och det blir klart annat jmf med en vanlig ugn.
Men det blir ju gott i vanlig ugn också! Fan, ibland lägger jag tomatsås&ost på tortillabröd och är nöjd så ska kanske inte uttala mig :D
Tortillapizza är inte att underskatta! Gäller att laga i stekpanna med ganska mycket olja och sen ost och sås upp mot kanten som karameliseras. Sätt pannan så nära elementen som möjligt och efterstek på spisen om inte den blivit krispig nog. Nästan favoritpizzan, om en flottig nacho med tomatsås och ost kan räknas som pizza :whistle:
 
  • Älska
nanowire
  • Laddar…
Någon som har några tankar kring Lidls kommande robotklippare? Är den kompis med andra maskiners gränstråd exempelvis. Min mor skulle kunna ha nytta av att dela upp sin trädgård i två områden med tanke på hur kuperat och trångt det är bitvis... (nu har hon en McCulloch m800 om jag minns rätt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.