Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 6 988 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"

Började min elektriker-karriär som glad hemmapulare här på byggahus som en rolig parentes... Och med det sagt så finns det människor här på forumet som är betydligt vassare på el än jag... Utan formell utbildning.

Konstigt de har ju inte ecy cert ;)
 
  • Gilla
tracker och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Konstigt de har ju inte ecy cert
Konstigt, det har inte jag heller. ;)

Vilket får den märkliga konsekvensen att jag får driva egen elinstallationsfirma men inte ta anställning i en sådan om den har kollektivavtal med SEF. :cool:
 
  • Älska
  • Haha
tommib och 1 till
  • Laddar…
S
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 7 323 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"

Puh! Allt annat hade varit illa då jag varit elektriker i ett tidigare liv (för 25 år sedan, har dock försökt hålla kunskapen up-to-date).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Attitudeswe
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 6 835 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"

Vem har en 20a köksdimmer?
Frågan var nog mer retorisk än verklighetsförankrad...
 
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Frågan var nog mer retorisk än verklighetsförankrad...
Jo. Hade det stått "din laddbox avsäkrad med 20a har gått sönder. Får du själv byta den mot en ny likadan så hade jag nog svarat ja(felaktigt) på det med...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det var ingen snäll fråga. Den handlar om vad föreskrifterna säger. Där står att man utan behörighet får byta en elkopplare för högst 400 V och 16 A. En sådan kan vara en vanligt belysningsströmställare eller en trefasig arbetsbrytare till värmepumpen. Dimmers faller in här också, även om det knappast finns en dimmer för 400 V.

Frågan om man vågar byta en sådan beror på vad man är rädd för, att bryta mot lagen om behörighet eller att orsaka en olycka. Det där med 400 V och 16 A har liten betydelse där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.