LasseSundin LasseSundin skrev:
Vi gjorde nyligen om takkonstruktionen och täckte med falsat/dubbelfalsat plåttak. Resultatet blev enligt vår uppfattning ett tak med mycket bucklor. Leverantör kallar det ett levande tak.

En erfaren kontrollant sa sig att aldrig sett något liknande och vi hade inte förväntat att få ett tak med detta utseende.

Måste taket läggas om eller går det att ordna på annat sätt?
Symetrin är lite märklig vid fönstret. Till vänster sida har de minskat bredden på hela skivan för att linjera med fönstersmygen. Det gick sannolikt snabbare och var enklare, men inte estetiskt snyggt.
 
  • Husfasad med fönster och röda cirklar som markerar synfel i panelernas montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Fuskfalsat blir alltid slätare och verkar dessutom hålla sig slätare vid sol också vilket kan göra det intressant över en bandtäckning i vissa fall men dom två taken är inte jämförbara.

Jag är inte plåtslagare som vissa andra här men av vad jag sett under mina många år på tak så får man aldrig falsad plåt helt 100% slät oavsett skicklighet. Givetvis är inte TS ens nära en ok nivå men vill man att det ska se ut som din bild så är det fuskfals/klicktak som gäller.
Nej jag vet att det är olika tak, jag bara villa visa hur fuskvarianten kan se ut.

Mvh
 
LasseSundin LasseSundin skrev:
Vi gjorde nyligen om takkonstruktionen och täckte med falsat/dubbelfalsat plåttak. Resultatet blev enligt vår uppfattning ett tak med mycket bucklor. Leverantör kallar det ett levande tak.

En erfaren kontrollant sa sig att aldrig sett något liknande och vi hade inte förväntat att få ett tak med detta utseende.

Måste taket läggas om eller går det att ordna på annat sätt?
Nog för att många plåttak har lite bulor.. och ser lite levande ut.. MEN de ser då fasiken inte ut sådär :oops: ser ju ut som nån har misslyckats med att blåsa upp en luftmadrass..

:seenoevil:
 
  • Gilla
  • Haha
lynnigeamatören och 2 till
  • Laddar…
Istället för att byta ut taket kan man sätta solpaneler X% av dom pengarna det skulle kostat med ett nytt tak. Solcellerna maskerar då det fula. Bara som ett tips för den som ogillar slöseri.
 
  • Gilla
  • Haha
sturnus och 8 till
  • Laddar…
MrCKG MrCKG skrev:
Istället för att byta ut taket kan man sätta solpaneler X% av dom pengarna det skulle kostat med ett nytt tak. Solcellerna maskerar då det fula. Bara som ett tips för den som ogillar slöseri.
Så om man har ett tak som är ibehov av att bytas så ska man köpa solceller istället?
 
  • Gilla
Pontus juthstrand och 1 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Så om man har ett tak som är ibehov av att bytas så ska man köpa solceller istället?
Kan man, inte ska man
Självklart bör denna kostnad för solpaneler delvis bekostas av plåtläggaren antingen av att dom hjälper till med solpanelerna, eller ger en avsevärd rabatt på plåt jobbet.
Allt detta föresätter att plåten främst har kosmetiska problem och att alla eventuella vattenläckor elimineras
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Värsta jag sett!
Det är inte bara plåtbulor pga för bred plåt utan det finns en hel del direkta skador i plåten.

Man kan värma upp plåt rätt rejält och sedan kyla ner det fort. Då¨krymper plåten och bucklor kan slätas ut. Men det går inte här, det är för stora bulor på för smal plåt.
 
D Daniel__s skrev:
Så om man har ett tak som är ibehov av att bytas så ska man köpa solceller istället?
Om det endast är kosmetiska fel på arbetet så är det väl ett alternativ?
 
  • Gilla
Vive888
  • Laddar…
Plåt krymper och växer vid olika temperaturer! När det är kallt är plåten som minst och då ska plåtslagaren lägga banden med spelmån i skarvar och tvärfalsar! Är det varmt så ska spelmånet minskas! Struntar man i detta så sker det som du visar på bilden! Svart plåt visar alla misstag!
Det som vissa pratar om med förtillverkad plåt är inget allternativ du ska fundera på! Om du tycker symmetri vid fönster ser illa ut! Förtillverkad plåt har fasta mått ! Fungerar på bodar och uterum! ta en stilla diskussion med plåtfirman om att du vill besikta taket av en oberoende firma! Eller riktig besiktningsman!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Så du skulle våga anlita samma firma för att montera solpaneler?
 
B BerhjaPj skrev:
Så du skulle våga anlita samma firma för att montera solpaneler?
Är det bara jag som är våldsamt trött på obstinata one-liners förklädda som frågor?
 
  • Gilla
J.A.Olsson och 2 till
  • Laddar…
N Nike.1972 skrev:
Plåt krymper och växer vid olika temperaturer! När det är kallt är plåten som minst och då ska plåtslagaren lägga banden med spelmån i skarvar och tvärfalsar! Är det varmt så ska spelmånet minskas! Struntar man i detta så sker det som du visar på bilden! Svart plåt visar alla misstag!
Helt riktigt att plåt påverkas av temperaturskillnader och att man är tvungen att ta hänsyn till detta. Men jag förstår inte ditt resonemang med att struntningarna angående tvärfalserna eller "skarvarna" skulle påverka att det ser ut som i detta fall. Utveckla gärna:). Hade det däremot varit skivtäckning med tvärfalser så hade det absolut inte sett ut på detta vis avseende buligheten.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Är det bara jag som är våldsamt trött på obstinata one-liners förklädda som frågor?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Väldigt vanlig argumentationsteknik där man förvränger andras ord och argumenterar för/mot ett påstående som ingen yttrat. Mycket sådant på detta forum ja.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Helt riktigt att plåt påverkas av temperaturskillnader och att man är tvungen att ta hänsyn till detta. Men jag förstår inte ditt resonemang med att struntningarna angående tvärfalserna eller "skarvarna" skulle påverka att det ser ut som i detta fall. Utveckla gärna:). Hade det däremot varit skivtäckning med tvärfalser så hade det absolut inte sett ut på detta vis avseende buligheten.
Absolut hade skivtäckning varit det bästa! Men hade oxå speglat sig i priset på täckningen! Då använder man sig av kanalfalser där det så kallade spelet mellan plåtarna är så den kan växa o krympa! I en tvärfals så ställer man två plåtar uppvikta 45mm respektive 35mm som därefter viks två gånger! Sedan kan man slå omkull den för vattenavrinning om det behövs! Har man inte lagt ett mellanrum mellan dom två falsarna så har inte plåten någonstans att ta vägen, beroende på temperaturen vid läggningen förstås.
 
  • Gilla
Sandrar80
  • Laddar…
Nu har jag ju bara varit i yrket i ca 30år,men vad är en kanalfals?
Hade du dessutom ställt ut en hög o låg för en tvärfals ,så kan jag garantera att det sett ännu värre ut.... om man nu inte har en maskin som gör falsen ,så gör man får man knacka ihop den liggande.. mina beställare hade aldrig accepterat att man gör på annat sätt.
 
  • Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.