H humus skrev:
Jag bor på landet och för mig är det självklart att ta reda på exakt var tomtgränserna är
Varför skulle man betala en hel del pengar för det om varken man själv eller grannen bryr sig?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle man betala en hel del pengar för det om varken man själv eller grannen bryr sig?
Rätt som det är så säljer grannen och en ny ägare kanske inte vill ha "grannens" solpaneler, carport mm. på sin tomt/mark.
Jag blir fruktansvärt förvånad, att så många här tycker det är ok. att vara "klantig" eller "dum" att annektera annans mark, men när Putin annekterar Krim mm. så är det fruktansvärt, på sätt och vis är det samma sak fast i mindre skala.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
Polyester och 5 till
  • Laddar…
Ja, precis. Varje gång vi hugger träd på fel sida gränsen är det precis som att starta ett fullskaligt krig.

Hur många gränsmarkeringar har du, @humus?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
H humus skrev:
Jag blir fruktansvärt förvånad, att så många här tycker det är ok. att vara "klantig" eller "dum" att annektera annans mark
Vem har tyckt det? Var?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Ja, varje gång ett träd felaktigt tas ner i tätbebyggt område så startas ett världskrig.
Eller i varje fall är trädet värt minst 1 miljon.
Tur att skogs- och markägare ofta är lite mer realistiska och pragmatiska i att lösa sådana problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om detta går så långt som till rätten, blir enbart TS ålagd att riva/flytta anläggningen. Samt ersätta grannen för förlorad inkomst och återställning av mark. Eller om grannen på annat sätt kan påvisa ekonomisk förlust, eller annat lidande.
Med andra ord behövs inte mer än att flytta anläggningen och återställa marken.

Ska dock tilläggas att jag inte förstår hur man lyckas med det TS gjort. Samt att jag inte heller varit glad om min granne gjort samma misstag.
TS har redan vidtagit åtgärd och inget återstår att göra.
Om grannen driver någon ersättningsanspråk via Tingsrätten återstår för grannen att bevisa att han lidit någon form av skada.
TS behöver inte göra någonting. Grannen överdriver ersättningsanspråken och får förmodligen ingenting förutom kostnader för eventuella advokater.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har tyckt det? Var?
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har tyckt det? Var?
Nej det är väl ingen här som skrivit men dom flesta tycker väl det är fruktansvärt när Putin annekterar, men här tycker förvånansvärt många att det är ok. att annektera/bygga/fälla träd mm. på annans ark

M MagHam skrev:
Ja, varje gång ett träd felaktigt tas ner
i tätbebyggt område så startas ett världskrig.
Eller i varje fall är trädet värt minst 1 miljon.
Tur att skogs- och markägare ofta är lite mer realistiska och pragmatiska i att lösa sådana problem.
Ni måste väl fatta
M -MH- skrev:
Ja, precis. Varje gång vi hugger träd på fel sida gränsen är det precis som att starta ett fullskaligt krig.

Hur många gränsmarkeringar har du, @humus?
Jag har flera fastigheter så jag vet inte hur många markeringar detär
 
H humus skrev:
jag vet inte hur många markeringar detär
Då vet du inte heller exakt var dina gränser går.

Hur menar du att någon av misstag gör en åtgärd in på grannens mark för att genast återställa är detsamma som att Ryssland anfaller Urkaina?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
H humus skrev:
Rätt som det är så säljer grannen och en ny ägare kanske inte vill ha "grannens" solpaneler, carport mm. på sin tomt/mark.
Jag blir fruktansvärt förvånad, att så många här tycker det är ok. att vara "klantig" eller "dum" att annektera annans mark, men när Putin annekterar Krim mm. så är det fruktansvärt, på sätt och vis är det samma sak fast i mindre skala.
Putins anektering har medfört dödsfall, ruiner, och ekonomisk katastrof för många,och har för avsikt att vara bestående och eventuellt utökas.
TS har åtgärdat sitt misstag och förmodligen har inte grannen lidit någon skada!
Att tolerera viss mån av "klantighet" mår vi alla bra av.
 
  • Gilla
Lindalolsson och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Putins anektering har medfört dödsfall, ruiner, och ekonomisk katastrof för många,och har för avsikt att vara bestående och eventuellt utökas.
TS har åtgärdat sitt misstag och förmodligen har inte grannen lidit någon skada!
Att tolerera viss mån av "klantighet" mår vi alla bra av.
Jag tror inte du fattar vad jag menar, jag säger som Stenmark "det är ingen ide att förklara för någon som inte förstår"

B Bernt Ö97 skrev:
Putins anektering har medfört dödsfall, ruiner, och ekonomisk katastrof för många,och har för avsikt att vara bestående och eventuellt utökas.
TS har åtgärdat sitt misstag och förmodligen har inte grannen lidit någon skada!
Att tolerera viss mån av "klantighet" mår vi alla bra av.
Förmodligen
 
M -MH- skrev:
Då vet du inte heller exakt var dina gränser går.

Hur menar du att någon av misstag gör en åtgärd in på grannens mark för att genast återställa är detsamma som att Ryssland anfaller Urkaina?
Kriget var bara en metafor (det hoppas jag du förstår annars blir det nog svårt att fortsätta den här konversationen)
Men allvarligt talat, tycker du det är ok.att bygga på annans mark av "misstag"/"visste inte att det var min tomt"/"dumhet"
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
H humus skrev:
Jag tror inte du fattar vad jag menar, jag säger som Stenmark "det är ingen ide att förklara för någon som inte förstår"


Förmodligen
Kan så vara att jag har svårt att förstå.
Min erfarenhet säger dock att vi alla någon gång i livet begår misstag som kan vara svåra att förklara.
Inget misstag repareras av oproportionerligt jakt på skyldiga utan kan ibland ge ett leende på läpparna och stanna där. "Hur kunde jag vara så dum" är ofta en rolig anekdot I framtiden.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Den som inte kan förklara så att andra förstår, förstår inte själv heller.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Den som inte kan förklara så att andra förstår, förstår inte själv heller.
Hur mensr du ?
 
Det är väl ändå ”lite” skillnad på en del av en slänt och att annektera del av ett land, en yta där folk dessutom bor, kan jag tycka. Han har ju inte byggt solcellerna i grannens vardagsrum.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.