S
T tracker skrev:
Angående trefasmatningen...
Kan någon förklara hur nollan försvinner för att jordfelsbrytaren löser ut?
för att frågan är luddigt formulerad. I frågan antar man att centralens vanliga nollplint är jordfelsbrytarskyddad utan att specifikt skriva det.

Så när jfb löser försvinner nollan till den vanliga nollskenan
 
När började JFB att bryta nollan?
Edit, har missat att den bryter nollan också...
 
O
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 4 540 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Jag undrar bara hur många köksdimrar som är avsedda för mer än 400V med max ström 16A. Jag har då aldrig sett någon sådan och de lär inte bli vanligare i dessa tider med LED ljus...!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 1 859 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"

Det var fel svar i fråga 4,5 7 och 8.
JAG får göra det, så jag fick 4 fel med 10 korrekta svar. ;)

Förövrigt hade jag två korrekta svar att välja i fråga sju. ;)
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Lite pinsamt att man inte får 10/10 på den här men jag tabba mig med dimmern. Tänkte att det var en kuggfråga då jag aldrig hört talas om en dimmer på över 400V / 16A och hade inte koll på det ^^
Det finns nog ingen dimmer avsedd för 400 V i hela världen... Dimmer nämns inte ens av föreskrifterna. Den paragraf som är aktuell handlar om elkopplare i allmänhet, och sådana finns ju för 400 V om vi pratar trefas.

X xLnT skrev:
Jag tolkade Quizet helt fel, jag vågar ur ett tekniskt/praktiskt perspektiv, uppenbart inte ur teoretiskt/lagligt perspektiv. Fick bara 4/10 rätt då frågorna var helt bisarra (från vad jag utgick ifrån vad det skulle handla om).
Jag inser nu att titeln på quizet kanske inte var så bra, det tänkte jag aldrig på att kontrollera. Quizet handlar om vad föreskrifter och regler säger, inte om man vågar. Det beror på vad man menar. Somliga verkar ju inte våga göra ett ingrepp som bryter mot lagen om behörighet.

P Peter787 skrev:
Men vilka delar skyddar jordfelsbytaren i exemplet, lite väl mycket antaganden man antas förstå för ett quiz. Har själv 4 jfb, för olika sektioner och behov.
Nä frågan är inte speciellt tydlig. Man måste dels kunna hur en normal elcentral med en JFB är kopplad, och göra antagandet att det bara finns en N-plint som är kopplad via JFBn. Det är så det oftast ser ut i en liten eller normalstor elcentral, och speciellt i gamla diazedcentraler. Man behöver också läsa alla svarsalternativ för att förstå vad frågan handlar om. Och till sist behöver man förstå när en JFB löser, dvs normalt när man belastar den, även om grannen faktiskt kan lösa ut en JFB med huvudbrytaren avslagen och ingen last ansluten, endast gruppledningar.

T tracker skrev:
Kan någon förklara hur nollan försvinner för att jordfelsbrytaren löser ut?
Jag har kluddat in ett uttag i denna bild. Fasledarna är tagna från ingången på JFBn, och neutralledaren är tagen från utgången på JFBn. Så om JFBn löser så bryts neutralledaren och nollan i uttaget blir alltså flytande.

Om man då har två 230 V laster anslutna till uttaget (via grendosa), kopplad från varsin fas och mot den gemensamma nollan. De blir då seriekopplade mellan 400 V. Beroende på effekten (motståndet) i dessa apparater så kan spänningen fördelas så att ena apparater får närmare 400 V.

Elektrisk kretsritning med säkringar, kontakter och kablar, humoristiskt klotter till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till sist, man måste göra antagandet att "pula med elen själv" betyder att det är behörighetskrävande arbeten och att man själv inte har behörighet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 5 297 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"

Fast fråga nr 1 är en "idiotfråga!" som inte har något med testet att göra, det är som att fråga "kan man dö om man befinner sig utomhus?"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett eltandborsthuvud ombyggt till en elkontakt, humoristiskt men osäkert försök, text med elektrikerambitioner och ironi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
En motsvarande korkad elkoppling har jag stött på när jag ombads laga en installation i ett uthus, Där var ett eluttag anslutet med en "kulo"-kabel och den som gjort installationen viste inte vad som skulle göras med manteljorden i kulo-kabel. Personen hade helt enkelt najat saman manteljorden med fasen.

Inge större skada skedd eftersom säkringarna löste så snart anläggningen i uthuset spänningssattes men det blev ett vis felsökande innan felet hittades eftresom det satt flera uttag på samma kabel.
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 4 971 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Korkad fråga med dimmer på 16a 400v
 
W
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.