S sk007 skrev:
Något off topic, men vad har för konkret förslag för vad vi ska göra åt höjd pensionsålder? Ringa Uffe och gnälla?
Vi kan ju sluta att bli äldre och dö lite tidigare istället för att leva… jag tycker inte det är rimligt att mina barn ska ge av sin pension för att jag ska kunna gång pension tidigare.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har då aldrig varit med om att man behöver byta en list på ugnen, tror många skulle vara förvånade om den skulle vara en slitdel.
Gör man den tillräckligt dålig så blir det en slitdel!

Har en Husqvarna spis med två ugnar och listen har gått av på den stora nedre ugnen, orkar inte byta den då termostaten på den ugnen är helt galen och finns naturligtvis inte som reservdel längre!

Alltså hur svårt kan det vara? Ugnens termostat med vred funkar på exakt samma sätt som de gjort sedan säkert 40-talet, varför behöver man hitta på nya komponenter som blir EoL hela tiden? Kan bara vara rent jäkelskap, att man helt enkelt hatar sina kunder och gillar att förnedra dem!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Hej,

Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.

Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.


Hej,

Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Hej
Håller med dig, Electrolux har nog det sämsta support på marknaden. Vi köpte en ny induktionsspis, dyr som fn. Efter ett tag släpper emaljen i ugnen. När vi reklamerar svarar dom att detta är vårt fel, att vi använt kemikalier i ugnen!!!! Jag säger det samma, aldrig mer Electrolux.
Bricco Bricco skrev:
Hej,

Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.

Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.


Hej,

Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Samuelhylen Samuelhylen skrev:
Hej!

Vi köpte en Husqvarna ångugn för närmare 20tusen. Jag skötte den exemplariskt men efter 2,5år upptäckte jag att det var ett djupt hack i emaljen där "ugnsstegen" ligger emot den. Jag fick hem en servicetekniker från Electrolux som snabbt konstaterade att det där måste ju vara utbyte på och tog lite bilder... När jag inte hört något på ångra månader så kontaktade jag dem igen. Då vill de att jag skulle skicka nya bilder... Efter ytterligare månader utan svar ringde jag igen, då konde ingen ge några svar. När jag jagat dem i några veckor så hänvisades jag till sist till min reparatör. När jag till slut fick tag i honom så hörde jag att han tyckte detta var jätte pinsamt, han meddelade att Electrolux bestämt att det inte gick på garantin eftersom det inte var ett fel som funnits vid leverans...

Jag vände mig till Elon som sålt varan med 5-års garanti, de hänvisade till Electrolux svar...

Jag gjorde en anmälan till allmänna reklamationsnämnden som efter lång tid beslutade att hålla med Electrolux... Aldrig mer Electrolux produkter!!
om till och med ARN håller med Electrolux så kanske det inte var Electrolux Fel. Hur kan du inte märkt av ett hack på 2.5 år?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Det står inget om undantag i kvittot jag fått och jag kan inte hitta något om sådana undantag i deras 5-årsgaranti på hemsidan. De vägrar också svara på vad de menar när jag frågar då det är ett väldigt märkligt svar som pekar på att utskick av reservdel det går inte för sig och hänvisar till att istället köpa reservdelen. Från webshoppen som kan skicka reservdelen...

Deras support svarar nu. Så allt man kan byta själv har inte 5-års garanti. Framgår det för alla produkter vilka dessa delar är? Garantin kan ju ses som väldigt verkningslös om de gör godtyckliga undantag på delar som de märker går sönder efter några år.. Det är ju fortfarande ett produktfel annars bör de i klausul ange att dessa delar inte täcks av garantin.

Hej, Detta är för att garantin ej gäller för reservdelar som själv kan bytas då de oftast räknas som förslitningsvaror som då ej täcks av garanti. //Holger
Ja du ska vara glad att det inte gäller en begagnad bil. Köpte en med 6 månaders "garanti". Bensinpump och Servopump gick inom 6 månader men det är tydligen förslitningsskador.. Blev runt 15 000 till. Garanti är bara försäljning, det brukar gälla på större varumärken, så detta var lite udda beteende av Electrolux, men små bolag som inte har inte ett varumärke att skydda har 0 garanti.
 
S SkånskaEkan skrev:
Har ny diskmaskin från deras bästa serie. Våra vinglas måste vi sätta på sniskan. Foten till ett glas gick sönder. Köper nog Miele nästa gång om inte de börjat med sånt här trams som flytta fabriker och personal.
Du kan justera höjden på korgen?
 
Bricco Bricco skrev:
Hej,

Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.

Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.


Hej,

Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Jag tänker att det är för att de anser att det är förslutningsvaror. Jag skulle reklamera en köksmaskin inom garantin för kroken inte längre gick att fästa. De menade att det är slitage och inget reklamationsmässigt eller inom garantin.
Men du fick ju ett konstigt svar.
 
T Tomas Hesse skrev:
Ja du ska vara glad att det inte gäller en begagnad bil. Köpte en med 6 månaders "garanti". Bensinpump och Servopump gick inom 6 månader men det är tydligen förslitningsskador.. Blev runt 15 000 till. Garanti är bara försäljning, det brukar gälla på större varumärken, så detta var lite udda beteende av Electrolux, men små bolag som inte har inte ett varumärke att skydda har 0 garanti.
garanti på begagnade bilar brukar vara styrt av begagnatpriset. Under 30k är det ”vi garanterar att den går köra runt hörnet”, under 60k ”den går igenom besiktningen om någon vecka” och så vidare i en ökande grad. Rent generellt är väl allt under runt 100k ”ha det bra, kontakta oss inte igen”
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tack för all info kring E-lux. Har övervägt dem, köpa svenskt osv. Men jag hatar verkligen bolag som behandlar sina kunder som idioter. Kommer bli annat bolag.

Det kan du ju gärna hälsa dem.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 2 till
  • Laddar…
Hej!
För två år sedan köpte jag en E-lux spis som tämligen omgående krånglade. E-lux sände en reparatör som jobbade ambitiöst utan att gå i mål. E-lux lovade ta tillbaka spisen och betala tillbaka köpeskillingen om jag lovade att inte köpa en E-lux spis igen!
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
om till och med ARN håller med Electrolux så kanske det inte var Electrolux Fel. Hur kan du inte märkt av ett hack på 2.5 år?
Hacket var inte där från början utan kom successivt, det är ugnsstegen (den man sätter plåtarna på) som vilar med ett knä emot emaljen där och skaver.
 
Har haft liknanden problem med Electrolux. Har en frys med ismaskin, där iskmaskinen slutade fungera efter ca 2,5 år (3 års garanti). Dom skulle skicka ut en tekniker som skulle kolla på detta. Där kom ingen tekniker och det kändes som att dom försökte förhala tiden. När vi hade passerat 3 års garanti så skulle dom stänga ärendet för att garantitiden hade löpt ut.
Jag påpekade att problemet uppstod under garantitiden och ingen åtgärd har gjorts.
Dom erbjöd mig då 20% på deras webb shop som kompensation. Jag stod på mig och efter nästa 1 år så kom dom och bytte ut "icemakern" till frysen.
Fruktansvärt dålig support!
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
wildeside
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Vi hade en Whirlpool tvättmaskin med fem års garanti. Efter fyra år blev det något fel på programelektroniken. Tillkallad tekniker konstaterade att det var irreparabelt (tror att reservdelar hade utgått). Eftersom modellen utgått, och likvärdig maskin inte heller fanns, fick vi en väsentligt bättre och dyrare sprillans ny maskin som ersättning. Installerad och klar efter någon vecka, kostnad för oss noll kronor. Så det är inte alla som luras.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Electrolux kundtjänst kan med vissa undantag inget om produkterna. De har manualer för hur de ska hantera ett serviceärende som de följer, på grund av att de inte är insatta i hur produkterna fungerar.
Exempel:
Köpte en ny bostadsrätt 2019. Alla vitvaror från E. 5 års garanti som sagt.
Vi märkte efter en tid att kläder som tvättats började bli hårda och ungefär som om de tvättats tusen gånger trots att de varit några veckor gamla. Både jag och min fru har många års laboratorieerfarenhet och vana vid att analysera problem. Det visade sig att det var syntettvätt 40° som inte blev bra. Min fru sa att det verkade som om de tvättats för varmt.
Lånade från arbetet en digital termometer med kalibreringscertifikat och gjorde ett antal mätningar. Resultatet visade att alla program tvättade vid rätt temperatur - utom syntet 40°. Den tvättade vid 50,3° ±0,4°
Kontaktade E kundtjänst och berättade att syntet 40° var felprogrammerat till 50°. De som meddelade att eftersom jag inte kunde mäta i tvättmaskinen under gång så var det inget fel att reklamera. Skickade in hur jag gått tillväga (klämt Pt100-givarens kabel i luckans överkant) samt tabellerna med resultat. Då fick jag besked att en servicetekniker skulle komma.
Han kom och sa att värmeelementet skulle bytas (och med det också tempgivaren). När jag menade att det inte var fel på elementet eller givaren eftersom alla andra program var korrekta utan troligen ett programfel, fick jag beskedet att detta är det han fått besked om att byta. Han bytte och felet kvarstod naturligtvis.
Ny kontakt med E, servicetekniker kom på nytt besök som då skulle byta kontrollkortet.
På min fråga om det gjorts uppdateringar i programvaran var svaret nej. Korten används till flera modeller så han flashar in programmet för just denna modell. Samma programversion alltså. Och också samma fel fortfarande.
Efter flera kontakter, fick jag besked om att de ville byta ut maskinen till en ny - likadan - och att jag därefter inte längre kunde reklamera fel på den (!). När jag ville ha garanti för att den i så fall inte tvättade vid fel temperatur, sa E kundtjänst att en sådan garanti kunde de inte lämna (!).
Slutet blev att de köpte tillbaka maskinen till marknadspris (jag hade inget kvitto, den följde med bostadsrätten) och att jag köpte en maskin av annat märke.
Varför gjorde de så? Jo jag sade att det sitter samma maskin i 49 lägenheter och alla har samma fel.
Meddelade styrelsen förstås och sen flyttade jag (av andra skäl).
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.