Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 378 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"

Anta att du har en trefasgrupp som inte ska gå via jordfelsbrytare, men du kopplar gruppens nolla till den "vanliga" nollplinten i centralen. Vad händer ?

Jag påstår att ingenting händer när jag kopplar nollan (kabeln), det är först senare när jag kopplar på en (enfas) belastning på gruppen som jordfelsbrytaren löser ut.:p
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 7 till
  • Laddar…
K
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 282 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"

Klantigt. Betyder detta att jag inte får göra elarbeten i hemmet längre?

Föll på dimmern och trefasgruppen mot nollplinten. Får komma ihåg det nästa gång jag ska koppla något med trefas...
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 498 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Vad har olyckan på ett spårområde att göra med om man vågar pula med elen själv??
 
  • Gilla
Noobe och 4 till
  • Laddar…
P
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 556 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Fast fråga 9 är felaktigt formulerad, för det nämns ingenting om att det finns någon jordfelsbrytare i centralen i texten, så var kommer den ifrån i svaren ?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 378 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"

Anta att du har en trefasgrupp som inte ska gå via jordfelsbrytare, men du kopplar gruppens nolla till den "vanliga" nollplinten i centralen. Vad händer ?

Jag påstår att ingenting händer när jag kopplar nollan (kabeln), det är först senare när jag kopplar på en (enfas) belastning på gruppen som jordfelsbrytaren löser ut.:p
Jo man kan ha synpunkter på "då" och på "direkt". Frågan kräver lite antaganden, t.ex att det behövs normal belastningsström för att något av svaren ska ske.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 556 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Fast fråga 9 är felaktigt formulerad, för det nämns ingenting om att det finns någon jordfelsbrytare i centralen i texten, så var kommer den ifrån i svaren ?
....och antagandet att det finns en JFB i centralen, för annars är inte svaren relevanta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 578 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Första frågan var lite kryptisk för vad har dödsfall inom järnvägen att göra med elolycksfall?
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Första frågan var lite kryptisk för vad har dödsfall inom järnvägen att göra med elolycksfall?
Tågen går på el. Det var en elolycka.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tågen går på el. Det var en elolycka.
Alla tåg går inte på el. Finns järnvägar som saknar luftledning där dieseltåg går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.