Har en häck mot gatan som jag i veckan skulle kratta ur. Märkte att flera av stammarna gick att dra ur marken, utan vare sig verktyg eller ansträngning. Inga rötter följer med. Flera stammar är även angripna av något gult. Har nu försökt googla på varför häcken beter sig på det här viset, men kan inte hitta något. Jag vet inte ens vad häcken heter, den fanns här när vi flyttade in.
Häcken är inte vintergrön, men jag har några bilder från en tidigare säsong. Det växer träd och brännässlor i den, dessa kan jag identifiera, men inte själva häcken. Kan någon hjälpa mig? Vet någon också varför häcken beter sig på så här vis och vad det gula kan vara (kan anas på en bild längst, längst ned i vänster hörn).
Gröna blad närbild, olikartade växter, rödtegel husbakgrund, solpanel på tak, dagtid, utomhus natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön trädgård, häck, gräsmatta, träd och en glimt av vatten. Lugn, naturlig miljö.
Skapa konto
Gröna löv och buskar i förgrunden, moln på himlen, rött hus med vita knutar i bakgrunden.
Skapa konto

Skulle kunna vara en Sibirisk ärtbuske.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Centano Centano skrev:
Yes! Det är sibirisk ärtbuske.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Yes! Det är sibirisk ärtbuske.
Tack!
Är det någon av er som vet vad det kan vara för gult som växer på den, typ liknande mossa, och varför den i stort sett lossnar från marken utan sina rötter?

S Susanna.W skrev:
Tack!
Är det någon av er som vet vad det kan vara för gult som växer på den, typ liknande mossa, och varför den i stort sett lossnar från marken utan sina rötter?
Du har ingen bättre bild på det gula du nämner? Det kanske är mossa eller någon form av svampangrepp.

Det här är en bild från idag, hoppas det går att se något. Trädgrenar med lavar, mot solljus, bakgrund av en gata och hus.
Skapa konto

De delar som har mest påväxt ser ut att vara de stammar som är kapade rakt av några decimeter över mark så de är troligen döda.

• Gilla
Susanna.W
  • Laddar…
Vägglav

• Gilla
Susanna.W och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.