Hur många man är i hushållet har ju också betydelse, jag bor själv och har mobil lösning som vän för 130 kr /månad med dubbla simkort, fiber skulle kosta 30 000 att dra in, allt fungerar jättebra, men skulle jag ha familj med tre tonåringar så lär det inte räcka med en mobillösning. Man kan alltid ändra sig och dra in fiber senare!
 
För egen del är valet lätt. Skulle inte flytta till ett hus där jag inte kunde få en fast anslutning och smärtgränsen går antagligen någonstans runt 100k för det. Skulle det vara dyrare gick jag nog vidare till nästa hus istället.

Mobilnätet använder jag till fullo när jag är just mobil istället. I eftermiddag blir det videokonf från motorcykeln på väg hem från Eskilstuna (ta det lugnt, jag ska inte presentera något - eller jo det ska jag ju faktiskt men då får jag parkera tillfälligt).
 
  • Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
S
S Storn skrev:
De kör nu ett erbjudande på 30k, annars kostar det 40k..
Har du inte bestämt dig än?
Vad kostar 4G? 5G? i månaden. Du slipper strålningen från modemet, blir ständigt ansluten och snabb uppkoppling.
Vid en framtida husförsäljning kan priset påverkas, men inte minst med vilken hastighet huset kan försäljas.
Detta är ett REA-pris i dagens läge.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S styren skrev:
Du slipper strålningen från wi-fi
Exakt. Men istället får man det där chippet in-opererat via 5G istället.
 
  • Haha
jonte0 och 1 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Exakt. Men istället får man det där chippet in-opererat via 5G istället.
Vad menar du?

Hmm.. ändrade detta. Men hur fungerar det? Strålingen mellan mast-modem. Sedan strålning ut från modemet via wi-fi.
 
R
S styren skrev:
Vad menar du?

Hmm.. ändrade detta. Men hur fungerar det? Strålingen mellan mast-modem. Sedan strålning ut från modemet via wi-fi.
All strålning som används för kommunikation är sk. icke joniserande och på en så låg effektnivå att den hälsomässigt är helt ofarlig. Om det var det som var frågan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Lägg pengarna på en kvalitetsrouter för mottagning av 4/5G OM du nu har en bra mast i närheten som ger snabb stabil uppkoppling. Din mobil bör kunna hinta om läget idag för ditt mobila bredband.

Enda anledningen till att gå på fiberspåret är om du eller familjen kör någon online-gaming som kräver snabba svarstider under typ 5ms, för streaming och allt annat funkar mobilt bredband utmärkt numera :)

Det mobila nätet är extremt beroende av hur många användare som är aktiva. Vi har inte fiber på landet utan får nöja oss med 4G. Funkar hyfsat kalla årstiden, men på sommaren kommer turisterna och då är det värre med kapaciteten. Då hjälper inte världens bästa router.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Även om jag personligen hade nappat på fibern direkt så beror det lite på var någonstans det är också.

I somras (eller våren, lite osäker) så var det en stor driftstörning på mobilnätet i Jämtland. Ansättfjällen, Hotagsbygden, Föllingebygden etc. var drabbade när mobilnätet låg nere. Stort geografiskt område men inte speciellt tätbefolkat. Varade i flera dagar och nätet var tvärdött, eller det gick i.a.f. inte att använda. Det sades att det var Telia som hade driftstörning men operatörerna verkar samsas om tekniken för även Tele2 och Telenor låg nere. Tre har jag ingen aning om eftersom dom ändå inte har nån vettig täckning och ändå inte funkar i området.

Nu kan denna driftstörning förvisso klassas som en extraordinär händelse men det visar ändå på sårbarheten. Vi på byn som har installerat fiber var väldigt populära under driftstoppet :cool: Dessutom så kan jag nämna att när jag körde mobilt bredband från början innan fibern driftsattes så märktes det direkt när det var semestertider. Samtliga mobiloperatörers uppkopplingar blev från och till sirapssega när det var lite mer folk i området. Det är också en sak man bör tänka på, att belastningen kan variera kraftigt över tid.

Fibern kan ju förstås också drabbas av driftstörningar men då har man ett extrakort till mobilabonnemanget att stoppa in i routern som tillfällig back-up.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om jag hade planerat att bo kvar längre än ett par år så hade jag utan tvekan nappat på erbjudandet.
Jag skulle nog resonera tvärt om, att skulle jag sälja inom några år och inte bor där inga andra vill bo, så skulle jag absolut dragit in fiber. Gissar att befintlig fiber drar upp priset mer än 30000 i de flesta områden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Själv drog jag in fiber för 25000+grävning. Skulle inte tveka idag att göra det för 30000, dock har jag fördel av fiber även för mitt jobb/företag. Att det saknades fast bredband i huset gjorde faktiskt att jag tvekade lite att köpa huset, innan jag efterforskat att det var möjligt att dra in.
Om TS ska bo kvar länge är ju även en aspekt hur mycket abonnemangen kostar. Kan ju skilja rätt mycket på olika typer av fiber.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sedan hade jag även kollat vem det är som drar och vad får du? Finns ju leverantörer som erbjuder riktig kabeltv (utan box! Basutbud 1-12) Och bra hastigheter till bra priser! Då är det värt.
Du skall även kolla så operatören ger tillgång till public IP (annars är det kört för hemmaserver, övervakningskameror och annat roligt).
Kan ev. bli lite stökigare att lösa men kört? Knappast!

Men det suger att vara kund hos gamla ip only och Openuniverse, plus läst att även Telia öppenfiber dyrt dyrt och åter dyrt "enkla" 100/100 abb går på ca 400-500kr/mån...ska vara så öppet nät men den som äger näten tar enorm hyra av själva internet leverantörerna. När du har sådant nät måste du vara otrogen mot nätoperatörerna (dvs byta operatör jämt och ständigt för att få bra pris och vara beredd på avbrott då det blir ju sådant när man byter).
Lite väl kategoriskt? Absolut finns det en del nät som har riktigt låga priser på sin uppkoppling men då handlar det nästan uteslutande om nät som byggts och ägs av kommunen eller om lokala nät som byggts och ägs av samfälligheter. D.v.s. undantag.

En kvalificerad gissning är att 450 kr för 100/100 är hyfsat nära medelpriset nu för tiden. Så återigen aningen kategoriskt. En bra grej som IP-Only erbjuder är fritidshusabonnemang. För typ 50-60 kr/mån får man en 2/2 uppkoppling med möjlighet att utöka med högre fart periodvis. Hos mig verkar dom dock konfigurerat tokigt för jag får ut ca. 80/15 för dessa 60 kr/mån :cool: Kanske något annat nät som erbjuder fritidshusabonnemang också men långt ifrån alla gör det.

De mesta man streamar går dessutom att ladda ner, så då spelar inte hastigheter nån större roll heller. Men ska du köra mobilt är mitt tips ändå att ta kontantkort och testa ut samtliga (Telia, Telenor, Tele2 då det är dem som har egna nät...även Tre har eget nät men då är det mest i våra större städer Stockholm, Göteborg, Malmö om inte jag nu minns fel)..
Inte? Det mesta? Med risk för att bli tjatig så igen ...... lite väl kategoriskt.
 
L Lilllen skrev:
Jag skulle nog resonera tvärt om, att skulle jag sälja inom några år och inte bor där inga andra vill bo, så skulle jag absolut dragit in fiber. Gissar att befintlig fiber drar upp priset mer än 30000 i de flesta områden.
Tror du. Om jag var spekulant skulle jag inte värdera indragen fiber högre än kostnaden att dra in fiber, eller under det om jag inte har ett absolut behov.
 
D Daniel 109 skrev:
Tror du. Om jag var spekulant skulle jag inte värdera indragen fiber högre än kostnaden att dra in fiber, eller under det om jag inte har ett absolut behov.
Beror kanske på vilka som kan tänkas köpa huset. Men om en målgrupp kan vara familj med tonåringar eller folk som jobbar mycket hemifrån så tror jag det. Att man slipper gräva och få det lerigt kan vara värt endel, samt osäkerheten i hur länge det kan ta att få in fiber. I detta fall är ju möjligen även kostnaden för nya ägare 40000 istället för det idag lägre priset på 30000.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
S styren skrev:
Vad menar du?

Hmm.. ändrade detta. Men hur fungerar det? Strålingen mellan mast-modem. Sedan strålning ut från modemet via wi-fi.
jag vet inte jag gick igång lite på strålnings-ordet.

du har strålning från alla sändare. Sändare har du i telefonen/modemet samt i masten och sedan för Wi-Fi en sändare i modemet och en i din dator eller varje enhet som är ansluten via wifi.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi lyckades få fiber för snart tio år sedan och fick betala lite över 30k. Dyrt men har inte ångrat oss en dag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.