Betalade ca 20k för att få det ingrävt (2m) och anslutet. Hade 4g under tiden och i dagsläget hade jag nog faktiskt istället valt att ha is i magen och köra på över molnet… sen jobbar jag förvisso över VPN med mycket möten, vet inte om jag hade tänkt annorlunda annars.
 
B
S Storn skrev:
- Jag vet att jag överlever med 4G, vi kan streama osv, frågan är hur länge.. vi har ca 30mbit med 4G

- bredband finns i området, men jag vet inte om det går att koppla på sig när som helst eller om de gör de i ”skov” med flera samtidigt.
De kör nu ett erbjudande på 30k, annars kostar det 40k..
Hej,vet inte om det är en förening eller ett företag? dvs är de 30000 kr delvis insats i en förening? då blir du ju delägare.

Driver en ek förening och det gäller att ansluta när tillfälle ges, vi har väldigt många som sen kommer och då förväntar de sig att det ska gå fort osv, det kan ta upp till 2 år innan det blir klart beroende på tillstånd osv, och som flera säger, man gör alltså inte "en och en" oftast, utan det blir tillfällen, sen kan man få vänta ett bra tag tills nästa tillfälle. Sen har anslutningsavgiften inget direkt koppling till hur enkelt det är till just dig, utan vanligt är att alla har samma pris som görs i en omgång, och man har aldirg lägre pris än tidigare. Det är en rättvisefråga.

Så kör på, beställ och var glad att det erbjuds. Att säga nej är lite som att tycka det går fint att laga mat på vedspis... men hur enkelt är det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
N Nalleman64 skrev:
Har de testat med annan operatör då? Här skiljer det otroligt stort mellan Telenor jag hade tidigare och Telia jag har nu.
Det vet jag faktiskt inte, men det skulle förvåna mig om de inte gjort det. De har ansträngt sig rätt mycket för att lösa det.

N Nalleman64 skrev:
Måste man ha Netflix i 4K då?
Nej, så klart inte. Man måste ju rent krasst inte ha något bredband alls.

Ville bara visa på att 10Mbit/s faktiskt omöjliggör en rätt vanlig tjänst.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
S Skyflakes skrev:
Jag har 4g med zyxelrouter från 3! 299kr/mån Det fungerar bättre i huset än det telia levererade med fiber för 549kr/mån.
Har en särskilt inlägg om det ”Lurad av bredbandsbolag”
Fast det beror ju på dålig WiFi mellan din utrustning och fibern. Har förstås inte med fibern att göra alls och är ett synnerligen dåligt argument.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gräv inte in fiber det är 1900tal, kolla in Starlink funkar hur bra som helst och full fart för 690kr i månaden. Behövs köpa hårdvaran men du ångrar dej ikke.
 
  • Haha
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Hej,vet inte om det är en förening eller ett företag? dvs är de 30000 kr delvis insats i en förening? då blir du ju delägare.

Driver en ek förening och det gäller att ansluta när tillfälle ges, vi har väldigt många som sen kommer och då förväntar de sig att det ska gå fort osv, det kan ta upp till 2 år innan det blir klart beroende på tillstånd osv, och som flera säger, man gör alltså inte "en och en" oftast, utan det blir tillfällen, sen kan man få vänta ett bra tag tills nästa tillfälle. Sen har anslutningsavgiften inget direkt koppling till hur enkelt det är till just dig, utan vanligt är att alla har samma pris som görs i en omgång, och man har aldirg lägre pris än tidigare. Det är en rättvisefråga.

Så kör på, beställ och var glad att det erbjuds. Att säga nej är lite som att tycka det går fint att laga mat på vedspis... men hur enkelt är det?
Det vanligaste nu är att det är företag. De bryr sig inte om rättvisa. Det är ju när det finns dukt i tomtgräns, som det ofta gör i utbyggda tätorter det kan vara värt att vänta på ett erbjudande. Där krävs inga nya tillstånd eller så.
 
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Precis alla dagar i veckan hade jag hellre tagit fiber än trådlöst skit.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Unikt namn
Richard87 Richard87 skrev:
Går kanske att testa standard i 30 dagar?
Jo men även med den "billiga" varianten så ligger total cost över 5-6år på snarlik nivå för vad en fiber med 30k installationsavgift gör.

Vidare är du 100% låst till en leverantör och kan ej konkurrensutsätta, så du är ju i ett ganska risigt förhandlingsläge om avgiften skulle höjas.

Jag undrar dock vilka hastigheter man får i praktiken. Är det någon som använder Starlink och kan bjuda på en bild från bredbandskollen?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Insåg efter värt husköp att det inte fanns fiber, så vara bara å ringa å det var typ 25tkr för att dra in fiber. bet i det sura äpplet och betalade.

Kunde dock dela upp betalningen på 24mån räntefritt så blev ju lite trevligare att strö ut det så.

säkert toppen med 4g/5g, men fiber är ju mer störningsfritt och obegränsad data. (Samt lättare att konkurrens utsätta
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Valet är lätt att börja med iaf. Går
Alltid att dra in fiber när man känner för det.
Nej, det är ju inte alltid det går.

Frågan är väl, om du hade fiber. Skulle du klippa sladden för 40 000 kr?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Det vanligaste nu är att det är företag. De bryr sig inte om rättvisa. Det är ju när det finns dukt i tomtgräns, som det ofta gör i utbyggda tätorter det kan vara värt att vänta på ett erbjudande. Där krävs inga nya tillstånd eller så.
ja, vi är en förening och vi drar fram till tomtgräns på "spekulation" för det är så mycket billigare att passa på när grävmaskinen är ute... men sen kommer det ändå var högre pris att ansluta sig jämfört med de som hoppar på när vi erbjuder, helt enkelt för att det ALLTID ska löna sig att ansluta sig "nu". Det är ren princip. som är viktigare i en ek förening än om det är kommersiellt..

dock styr samma ekonomiska regler, utbyggnad av nät ska bokföras på inventarier och skrivas av, dvs det krävs kapital att bygga nät, men kostnaden är sen utslaget på 25-30 år. Det är därför det gäller att bygga till så många på en gång som möjligt.

Passa på att ansluta, allt annat är tyvärr fel, oavsett vad 4G/5G förespråkarna säger... Det bara är så..
 
  • Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ett hus utan fiber är som ett hus utan rinnande vatten i kran, helt osäljbart. Vi lever i år 2023 och hela hemmet behöver vara uppkopplat.
Bor du i storstad?
Alla husen som skickas ut på marknaden nu i vår kommun går åt som smör i solsken, de flesta utan fiber =)
Fördelen är att vår kommun inte var helt dumma i huvudet så att de såg till att alla befintliga hus och tomter kan efteransluta, till ett pris av 24000 kr. Har man som köpare inte råd med 24000 kr för ett hus man gillar så ska man bo i en betonglåda (Lägenhet)

Jag kör 100% på mobilt bredband och det fungerar ypperligt till smartstyrning av värme, bil, kameror, lite film, surf och allt annat vi behöver.
Jobbar man hemma så kan det vara möjligt att det är ett måste. Eller ja, sambon pluggar så periodvis är hon hemma och det funkar utan anmärkning.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
R
B Brockjim skrev:
Gräv inte in fiber det är 1900tal, kolla in Starlink funkar hur bra som helst och full fart för 690kr i månaden. Behövs köpa hårdvaran men du ångrar dej ikke.
Det är en betydligt långsammare anslutning jämfört med fiber. Och mycket dyrare. Och kostar fortfarande många tusenlappar i initial kostnad.

Nej, starlink väljer man om det är det enda sättet att få bredband, inte för att det skulle vara bättre än fiber (eller ens 4/5G).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Valet är lätt att börja med iaf. Går
Alltid att dra in fiber när man känner för det.
:rofl::crysmile:
 
B Brockjim skrev:
Gräv inte in fiber det är 1900tal, kolla in Starlink funkar hur bra som helst och full fart för 690kr i månaden. Behövs köpa hårdvaran men du ångrar dej ikke.
Helt rätt, går det inte att få fiber och saknar mobil täckning, kan det fungera.;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.