F Faanskapet skrev:
TILLÄGG:
Den startar inte efter klippschemat idag. Den står kvar i laddaren och har 99% i laddning och har status charging och har stått så i 2 timmar:thinking:
Om inte klipparens mjukvara anser att batteriet är fulladdat till 100% så lär inte klipparen lämna laddstationen.
Något är fel med laddningen, batteri, trafo, batteribleck kan misstänkas.
 
Tack för svar! Ska bli intressant att se vad gardena-supporten säger. Hur kommer jag åt servicemenyn på min gardena sileno life 700? Har provat hålla inne höger och vänster pil. Även provat höger och vänsterpil samt menyknappen.
 
F Faanskapet skrev:
Tack för svar! Ska bli intressant att se vad gardena-supporten säger. Hur kommer jag åt servicemenyn på min gardena sileno life 700? Har provat hålla inne höger och vänster pil. Även provat höger och vänsterpil samt menyknappen.
I utgångsläget för menyerna, så ska samtidigt tryck på vänster och högerpil i två sekunder öppna en ny meny.
Kolla laddströmmen etc när klipparen står i laddaren.
 
  • Gilla
Faanskapet
  • Laddar…
Så här ser det ut efter att jag haft ute den på en klippning och den gick tillbaka för att ladda vid 40%, då fick jag manuellt trycka på stoppknappen för att få den att ladda, annars stod det bara följer in precis som vanligt.
 
  • Digital display visar batteriinformation: laddning, ström, temperatur och kapacitet. Verkar inramad av plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Manneredchart skrev:
Fick svar av en på Gardenas kundservice i appen och han sa direkt att det berodde på transformatorn, så de skulle skicka mig en ny. Tydligen något i senaste mjukvaran som ska känna av att den skickar exakt rätt styrka, gör den inte det så beter den sig så som våra gör, och problemet verkar inte helt ovanligt.
hej! Jag verkar ha samma problem som du haft/har. Löste det sig med en ny transformator i ditt fall?
 
F Faanskapet skrev:
hej! Jag verkar ha samma problem som du haft/har. Löste det sig med en ny transformator i ditt fall?
Tror nog det var laddbleck eller transformatorkabeln som störde ut guidekabeln. Testa putsa laddblecken först, sedan dra ut transformatorkabeln så långt från laddstationen som möjligt. Råkade ta gamla transformatorn i år och funkar helt plötsligt igen, därför tror jag att det var något av de 2 ovan som hjälpte :)
 
M Manneredchart skrev:
Tror nog det var laddbleck eller transformatorkabeln som störde ut guidekabeln. Testa putsa laddblecken först, sedan dra ut transformatorkabeln så långt från laddstationen som möjligt. Råkade ta gamla transformatorn i år och funkar helt plötsligt igen, därför tror jag att det var något av de 2 ovan som hjälpte :)
Tack för svar och tips, har provat att rengöra laddblecken enligt gardenas råd med fint sandpapper och lite kopparpasta utan framgång. Själva transformatorkabeln går liksom rakt bakåt från laddstationen så den är så långt ifrån den kan komma egentligen:) Tänker om det vore laddblecken så borde den väl inte börja ladda så snart jag trycker på stoppknappen Man vill ju bara att prylarna ska fungera, speciellt när man ser hur snabbt gräset växer nu
 
J
F Faanskapet skrev:
Tack för svar och tips, har provat att rengöra laddblecken enligt gardenas råd med fint sandpapper och lite kopparpasta utan framgång. Själva transformatorkabeln går liksom rakt bakåt från laddstationen så den är så långt ifrån den kan komma egentligen:) Tänker om det vore laddblecken så borde den väl inte börja ladda så snart jag trycker på stoppknappen Man vill ju bara att prylarna ska fungera, speciellt när man ser hur snabbt gräset växer nu
men gjorde du rent i klipparen också eller bara i laddstatatuonen?
 
J Johannes56 skrev:
men gjorde du rent i klipparen också eller bara i laddstatatuonen?
Både i klipparen och laddstationen
Blir till att kontakta Gardena imorgon, återkommer med ev lösning på problemet, ifall fler skulle drabbas i framtiden
 
Fråga till experterna

Jag har installerat en Lona 750 precis och för enkelhetens skulle valde jag att placera den där den gamla roboten stod (Lyfco från förra ägaren av huset). Just nu kör Lona bara på baksidan av huset för jag vet inte riktigt hur jag ska lägga guiden för att det ska bli bra och den även ska ta framsidan. Bifogar en bild så ser ni. Där det röda strecket går är det en passage på ca 1,20m brett bakom huset innan man kommer till framsidan.

Gul pil = Laddstation Lona idag
Gult streck = Guide idag
Rött streck = Ny ide för att lägga guide mot framsidan av huset, men då finns ingen på baksidan. Dum ide?
Turkost streck = Ev ny placering av laddstation (Vill dock helst slippa flytta den)

Satellitbild över ett hus och trädgård med markerade linjer och pilbeteckningar, antagligen används för planering eller analys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mr.Axan skrev:
Fråga till experterna

Jag har installerat en Lona 750 precis och för enkelhetens skulle valde jag att placera den där den gamla roboten stod (Lyfco från förra ägaren av huset). Just nu kör Lona bara på baksidan av huset för jag vet inte riktigt hur jag ska lägga guiden för att det ska bli bra och den även ska ta framsidan. Bifogar en bild så ser ni. Där det röda strecket går är det en passage på ca 1,20m brett bakom huset innan man kommer till framsidan.

Gul pil = Laddstation Lona idag
Gult streck = Guide idag
Rött streck = Ny ide för att lägga guide mot framsidan av huset, men då finns ingen på baksidan. Dum ide?
Turkost streck = Ev ny placering av laddstation (Vill dock helst slippa flytta den)

[bild]
Mina tankar:
1) ny placering är nog bäst
2) ny dragning av guide är nog bättre än den gamla eftersom det ser smalt ut den vägen
 
  • Gilla
Mr.Axan
  • Laddar…
Vad sägs om att placera laddaren under altanen istället och dra guiden typ såhär?
Satellitbild över bostad, markerade linjer och pilar indikerar troligen rörelser eller planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mr.Axan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad sägs om att placera laddaren under altanen istället och dra guiden typ såhär?
[bild]
Har lite dåligt med el där, men tack för tips. Ska kolla lite mer där.
 
Hur nära lägger ni begränsningskabeln en häck? Det ät en liten höjdskillnad så är lite rädd att den ska fastna men får väl lägga på mer jord.

Nu har jag 30 cm ifrån men blir en remsa av gräs..
 
J Julistormen skrev:
Hur nära lägger ni begränsningskabeln en häck? Det ät en liten höjdskillnad så är lite rädd att den ska fastna men får väl lägga på mer jord.

Nu har jag 30 cm ifrån men blir en remsa av gräs..
Hellre att det blir en gräsremsa än att den kör fast i ”diket”. Så har jag också gjort.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.