Hej,
Har köpt en säng på blocket (Troll lux spjälsäng). Sängen har en höj- och sänkbar sängsida men den delen är lös eftersom det saknas en skruv. Har varit i kontakt med tillverkaren och olika byggvaruhus men kommer ingen vart. Behöver köpa hem skruven som finns på bilderna men vet inte vad den heter eller vad de olika delarna som den består av heter (är plastdelen någon slags distansbricka?). Vore super tacksam om någon kunnig kunde förklara för mig vad skruven heter samt var jag kan köpa en sådan.
Stort tack på förhand!
Har köpt en säng på blocket (Troll lux spjälsäng). Sängen har en höj- och sänkbar sängsida men den delen är lös eftersom det saknas en skruv. Har varit i kontakt med tillverkaren och olika byggvaruhus men kommer ingen vart. Behöver köpa hem skruven som finns på bilderna men vet inte vad den heter eller vad de olika delarna som den består av heter (är plastdelen någon slags distansbricka?). Vore super tacksam om någon kunnig kunde förklara för mig vad skruven heter samt var jag kan köpa en sådan.
Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "distansbricka"
Distans- & justeringsbrickor
Nedan hittar du vårt sortiment inom distans- & justeringsbrickor.
Läs mer
Så som jag förstår det är det den skruven möjliggör att sängsidan är höj- och sänkbar. Den går längsmed det inbyggda ”gångsystemet” i sängen (ursäkta amatörspråket jag har noll koll men se markerad del på bilden). Eftersom skruven är täckt av en plastcylinder så möjliggör det att sängsidan höjs och sänks i systemet utan friktion.
Hej!
Problemet är nog inte skruven utan plasthylsan.
Mät diametern på hålen där plasthylsan skall föras in.
Nu kan du göra en liten hylsa med samma diameter som ersättare för plastbiten. En liten rörbit med samma diameter fungerar nog bra. Skruven är väl en vanlig träskruv med Torx-spår.
Dag
Problemet är nog inte skruven utan plasthylsan.
Mät diametern på hålen där plasthylsan skall föras in.
Nu kan du göra en liten hylsa med samma diameter som ersättare för plastbiten. En liten rörbit med samma diameter fungerar nog bra. Skruven är väl en vanlig träskruv med Torx-spår.
Dag
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 10 859 inlägg
Fästelement för möbler rent generellt ärt alltid special och sällan nåt standard man kan hitta hos nån som säljer "skruv" Personligen tycker jag att man brukar lösa det mesta med det reservdelssortiment som finns på ikea. Kanske inte helt lika alla ggr men med lite fantasi går det mesta att lösa.
Produkter som diskuteras: "limstav"
Limstavar & limstift
Limstavar och limstift är populära val för ett brett utbud av hantverk och DIY-projekt. Limstavar är avsedda att användas med en limpistol och ger en stark, snabbt torkande bindning på en mängd olika material, inklusive tyg, trä, papper,
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden