D Daniel 109 skrev:
De kan inte tvinga någon att ta bort parkslide eftersom den är fullt tillåten att odla.
Tack Daniel . Men du har antytt att den kan förbjudas och det verkar så efter att jag har lästs på Naturvårdsverkets hemsida. Jag är mycket mån om naturen och jag har förtroende för myndigheter att de reagerar logiskt och sakligt och tar hänsyn också till den enskilda individen när det är motiverat.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka/vilken växt är ditt problem, rekar du för att du är i fejd med LS?
Nej, jag tycker bara att det är intressant att följa detta forums trådar om parkslide. Jag har ingen annan invasiv växt på min fastighet. När vi köpte fastigheten för ungefär 25 år sedan visste jag inte vad parkslide var. Jag tog jord från beståndet och höjde gräsmattan ett par decimeter på ett ställe. Jag såg inga skott där men det kan det ju har varit, jag klippte ju med en gräsklippare.
 
Jo, det har du sannolikt. Det finns mängder med invasiva trädgårdsväxter.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det har du sannolikt. Det finns mängder med invasiva trädgårdsväxter.
Ja, jag kom på att jag har vildvin. Den lär vara invasiv. Den är jobbigare än parkslide. Den kastar ut långa markrevlar och växer in under panelen på huset och sätter sina sugfötter på panelbrädorna och är svåra att få bort.
 
Spirea, lupiner, syren, vintergröna, påskliljor, kaprifol bara för att nämna några exempel. Det finns således invasiva växter i de flesta trädgårdar. Se till att de inte sprider sig till naturen.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Och även fler invasiva arter
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Men kommunen har inte auktoritet att utföra dispans för tomtmark. Endast Kemikalieinspektionen och i vissa fall Naturvårdsverket, om det handlar om invasiva arter.
Kommunen kan utfärda dispens som är giltig. Om det sedan är juridiskt korrekt är en annan sak.
Men det ska nog till att det växer in i huset.
 
Var har du läst det? För övrigt växer den inte in i hus, även om vissa påstår det. Inte mer än andra växter i alla fall. Har man stampat jordgolv så….
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Men kommunen har inte auktoritet att utföra dispans för tomtmark. Endast Kemikalieinspektionen och i vissa fall Naturvårdsverket, om det handlar om invasiva arter.
Jag tycker det ser ut som att kommunen har möjlighet att utfärda dispens förutsatt att det finns ett förenligt godkännande av växtskyddsmedlet hos Kemikalieinspektionen. Men det kanske brister där om inget företag har sett ekonomi i att registrera ett glyfosatbaserat växtskyddsmedel för parkslidebekämpning på den lilla svenska nischmarknaden?

Förordning (2014:425) om bekämpningsmedel, 2 kap, 39 §:

Svensk text om dispens för användning av växtskyddsmedel relaterat till genbanker och särskilda skäl.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g-2014425-om-bekampningsmedel_sfs-2014-425#K2
 
Där ser man. Tack för informationen.
 
D Daniel 109 skrev:
Var har du läst det? För övrigt växer den inte in i hus, även om vissa påstår det. Inte mer än andra växter i alla fall. Har man stampat jordgolv så….
Jag har sett bilder, när den vuxit in innanför träpanelen på väggen och sedan letat sig ut inomhus.

Efter några turer med länsstyrelsen, utfärdade kommunens miljökontor ett besprutningstillstånd.
 
U
Men det är inget ovanligt för just parkslide.
Jag har 60år gamla betongrör 1.5m under ett 15kvm stort bestånd. Det är 280mm grov dagvattenledning som består av 50åriga betongrör. Även fast rören vittrar sönder när man försöker göra nått med rören så är de fria från rötter.
Däremot har jag vinrankor som växt in i källaren.

Parkslide är ingen Alien från yttre rymden som beter sig övernaturligt. Det är en växt som kräver allt en växt gör.
Det som är problemet är att den kväver all vegetation i närheten genom att växa fort och ta all sol. Sen har den lätt för att slå ny rot och skapa nya bestånd, vilket gör att man bör vara varsam om man vill få bort den. Samt att rötterna växer bökigt djupt som gör att den är svår att gräva bort utan att lämna kvar några rester. Men allt ni läser hur ”farlig” den är, är inte unikt för parkslide.
Plastbrunn i ett grävt hål, markerat med röd text "Parkslideområde", verktyg synligt, skogsmark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En växt växer i en hörna vid sliten betong och vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Jag har sett bilder, när den vuxit in innanför träpanelen på väggen och sedan letat sig ut inomhus.

Efter några turer med länsstyrelsen, utfärdade kommunens miljökontor ett besprutningstillstånd.
Ja, om man har hål genom vägen så. Det gör även andra växter.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet om någon blivit dömd för att brukat glyfosfat i trädgården?

@STB vet du något om detta?
 
Matte001 Matte001 skrev:
Någon som vet om någon blivit dömd för att brukat glyfosfat i trädgården?

@STB vet du något om detta?
Har du tillstånd blir ingen dömd.
Alternativt om du blir anmält av en granne, är det svårt att bevisa, va du hade i sprutan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.