714 034 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Håller med, allt som låter är kul, bara de inte låter som en Bigs & Strato.A Argastesnickaren skrev:
Jag hittade en FB grupp som heter Rotary Nation. I Australien, Nya Zealand och Asien pysslar de mycket med gamla Wankel Mazdor. Bygger ihop motorer med både 3 och 4 rotorer, och turbo på det, låter ruskigt arga, och går på varv bara F1 motorer kommer i närheten av.
Byggveteran
· 2 389 inlägg
Hade en kompis som hade wankel mitten 80 talet.Isakare skrev:Håller med, allt som låter är kul, bara de inte låter som en Bigs & Strato.
Jag hittade en FB grupp som heter Rotary Nation. I Australien, Nya Zealand och Asien pysslar de mycket med gamla Wankel Mazdor. Bygger ihop motorer med både 3 och 4 rotorer, och turbo på det, låter ruskigt arga, och går på varv bara F1 motorer kommer i närheten av.
En annan kompis ville låna den och fick göra det mot löfte att ta det lugnt.
När han kom tillbaka så undrade han vad är det för lampa som hela tiden tänds på instrumentpanelen.
Efter som dom varvade så fort så tändes lampan så att man skulle hinna växla i tid, bevisligen gick det som vanligt lite fort
Jo, den mins jag, flera polare åkte Wankel, svårt att bedöma varvet.A Argastesnickaren skrev:Hade en kompis som hade wankel mitten 80 talet.
En annan kompis ville låna den och fick göra det mot löfte att ta det lugnt.
När han kom tillbaka så undrade han vad är det för lampa som hela tiden tänds på instrumentpanelen.
Efter som dom varvade så fort så tändes lampan så att man skulle hinna växla i tid, bevisligen gick det som vanligt lite fort
först så tänkte jag att ja det är klart det blir skumt om det inte är linjärt (ordet du letade efter antar jag), men sedan kände jag att ”så är det väl alltid”. Rotade fram lite bilder på audisar jag kört senaste tiden (a6 2016, a3 2023, a6 2023).Isakare skrev:Servade firmabilen idag, och fick en Fiesta som lånebil.
Den hade en märklig hastighetsmätare, skalan var inte jämn (finns nått ord för ojämn skala som jag inte hittar i huvudet)
Skalan gick från 0-220, och då borde 110 vara rakt upp, men här var 80 rakt upp. 120-220 var komprimerad till typ en 3e del av skalan.
I min värd av perfektion linjerar visarna på hastighet och varv varandra på högsta växeln, men när man låg i 80 med den här pekade hastighetsmätarnålen rakt upp och varvräknarnålen liggande åt vänster.
Mycket irriterande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Jo det är samma här , gillar det mesta som låter . Både diesel och bensin , för att inteA Argastesnickaren skrev:
tala om tvåtaktare .
Byggveteran
· 2 389 inlägg
Om du tycker om tvåtaktare kommer du ihåg Yamaha rd 350.galento skrev:
En blårökande tvåtaktare på 80 talet.
Hade en kompis som höll 180 km med en sån som nöp i motorn.
Kommer inte ihåg exakt hur många meter bromstreck det blev från bakhjulet men 100 m räckte inte.
Det roliga var ju att när den väl svalnat i motorn så gick den igen så länge han hade kvar (ca ett år)
Däremot så passerade han aldrig 150 km efter det
Hade flera polare som hade Kawasaki 500/750 och Suzuki GT550 tvåtaktare ochA Argastesnickaren skrev:Om du tycker om tvåtaktare kommer du ihåg Yamaha rd 350.
En blårökande tvåtaktare på 80 talet.
Hade en kompis som höll 180 km med en sån som nöp i motorn.
Kommer inte ihåg exakt hur många meter bromstreck det blev från bakhjulet men 100 m räckte inte.
Det roliga var ju att när den väl svalnat i motorn så gick den igen så länge han hade kvar (ca ett år)
Däremot så passerade han aldrig 150 km efter det
en sån Kawa vore trevligt att ha. Har varit med om att mindre tvåtaktare man ägt
nöp i motorn och det var ingen höjdare. Kan tänka mej att det var en hårig upplevelse
i 180 .
Om man jämför din första bild, så stod Fiestans hastighetsnål rakt upp i denna fart. Tänkte inte på det förens jag slog en snabb flukt inför en fartkamera "Jäklar var fort jag kör" men det gick inte fort alls.MathiasS skrev:
En tändkule historia (långt utanför ämnet bilar)hsd skrev:
Vi var mycket på sjön när jag var liten, grannen hade en fiskebåt från västkusten ombyggd till bobåt, med en Säffle tändkula. Vi hade varit på kräftskiva på en ö, grannen var stupfull, farsan nästan lika full, morsan redigt berusat.
Grannen försökte få igång motorn, men han lyckades inte ens få in tändpatronerna innan de slocknade.
Farsan fick i patronen men fick backtändning när han skulle stampa igång den på svänghjulet, så han for upp och slog bort takluckan med huvudet över maskinrummet så den for i sjön.
Grannen hade nu somnat, farsan uträknad med mycket ont i benet och blödande huvud.
Jag tände och skruvade i patronen medans morsan stod redo med benet på svänghjulet. När hon sparkade till sprang jag ut och vred om en kran vid ratten som man måste göra....och den tuffade igång.
Nu hade även farsan somnat, så jag och morsan navigerade hem i augustinatten, men efter 10 min snarkade även hon, så jag styrde själv denna båt hem i ca 1,5 tim, och la till med hjälp av morsan som jag fick liv i. Vi gick hem, de andra 2 fick ligga kvar i båten.
Min inte exakt när det här var, men jag var väl 10-12 år.