L
Hej,
jag skrapar just bort 5 lager färg ifrån ett planktak. Den enda fungerande metoden jag kommit fram till är värmepistol och färgskrapa, ett jäkla skitjobb, men det blir snyggt.

Taket målades minst 5 ggr från tidigt 1800-tal tills förmodligen 1920-talet. Innehöll färg ifrån den tiden vanligtvis mycket bly och andra gifter? Färgerna är mörkbrun, ockra, ljus gröngrå samt krackelerar. Tacksam för svar.

Redigerat:
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
L
Ok, hittade änttligen en text där både arsenik, bly, kvicksilver, krom och kadmium näms, så hurra för det... Känns olustigt att fortsätta, har drygt hälften kvar.

Hur orolig bör jag vara? Eller är tvärdrag "ok" eller ska jag hellre tänka om?

L LyckansHus skrev:
Ok, hittade änttligen en text där både arsenik, bly, kvicksilver, krom och kadmium näms, så hurra för det... Känns olustigt att fortsätta, har drygt hälften kvar.

Hur orolig bör jag vara? Eller är tvärdrag "ok" eller ska jag hellre tänka om?
stäng dörrar till övriga rum, öppna fönstret, sätt en fläkt som drar ut så går ingen ev gas/rök in i rsten av huset, använd en halvmask med detta filter så är du safe.

SR 299-2 Sundström Kombifilter ABEK1-HG-P3 R | Proffsmagasinet

gamla färgpigmenter är för det mesta oxider och salter av metaller som finns i fast form. Dom dunstar inte och förgasas inte heller. Undvik andas in och förtära så överlever du.

G gaia skrev:
gamla färgpigmenter är för det mesta oxider och salter av metaller som finns i fast form. Dom dunstar inte och förgasas inte heller. Undvik andas in och förtära så överlever du.
Är du säker, TS verkar inte varit aktiv i år så färgen lever nog längre än TS.

• Haha
sin
  • Laddar…
Svaret är alltså: Skitgiftigt

P
Hep Hep skrev:
Dvs. väldigt bra, ingen beväxning med alger det närmaste århundradet.
Till skillnad från skitet som säljs nu för tiden.

• Haha
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Dvs. väldigt bra, ingen beväxning med alger det närmaste århundradet.
Till skillnad från skitet som säljs nu för tiden.
Väldigt bra kan ju stämma så länge färgen sitter kvar, skrapar man bort den är den knappast bättre än de moderna produkterna;)

Hep Hep skrev:
Noja inte. Bortsett från blyvitt är ingen traditionell linoljefärg farlig.

Och även om det skulle vara blyvitt är det skillnad att ta bort ett 10-tal kvadratmeter sånt med värmepistol mot att som målare förr i tiden jobba med det år ut och år in.

Ingen fara skulle jag säga.

Precis som man får ta ner och går hantera eternit-tak som privatperson. Som yrkesman är det skillnad.

Man ska alltid vara upplyst men inte noja.

Priset för att inte använda emojisar i sina inlägg är att man ibland blir helt missförstådd, men det är det värt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.