2 529 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Hur giftig är färg från 1800-talet?
Hej,
jag skrapar just bort 5 lager färg ifrån ett planktak. Den enda fungerande metoden jag kommit fram till är värmepistol och färgskrapa, ett jäkla skitjobb, men det blir snyggt.
Taket målades minst 5 ggr från tidigt 1800-tal tills förmodligen 1920-talet. Innehöll färg ifrån den tiden vanligtvis mycket bly och andra gifter? Färgerna är mörkbrun, ockra, ljus gröngrå samt krackelerar. Tacksam för svar.
jag skrapar just bort 5 lager färg ifrån ett planktak. Den enda fungerande metoden jag kommit fram till är värmepistol och färgskrapa, ett jäkla skitjobb, men det blir snyggt.
Taket målades minst 5 ggr från tidigt 1800-tal tills förmodligen 1920-talet. Innehöll färg ifrån den tiden vanligtvis mycket bly och andra gifter? Färgerna är mörkbrun, ockra, ljus gröngrå samt krackelerar. Tacksam för svar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Ok, hittade änttligen en text där både arsenik, bly, kvicksilver, krom och kadmium näms, så hurra för det... Känns olustigt att fortsätta, har drygt hälften kvar.
Hur orolig bör jag vara? Eller är tvärdrag "ok" eller ska jag hellre tänka om?
Hur orolig bör jag vara? Eller är tvärdrag "ok" eller ska jag hellre tänka om?
stäng dörrar till övriga rum, öppna fönstret, sätt en fläkt som drar ut så går ingen ev gas/rök in i rsten av huset, använd en halvmask med detta filter så är du safe.L LyckansHus skrev:
SR 299-2 Sundström Kombifilter ABEK1-HG-P3 R | Proffsmagasinet
Noja inte. Bortsett från blyvitt är ingen traditionell linoljefärg farlig.Hep skrev:
Och även om det skulle vara blyvitt är det skillnad att ta bort ett 10-tal kvadratmeter sånt med värmepistol mot att som målare förr i tiden jobba med det år ut och år in.
Ingen fara skulle jag säga.
Precis som man får ta ner och går hantera eternit-tak som privatperson. Som yrkesman är det skillnad.
Man ska alltid vara upplyst men inte noja.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilka färger, kabeltyp o area till spis
El -
Akrylat och hybridfärger - skillnad i täthet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Lekstuga - stryka över utefärg med ogiftig färg & ventilation
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Målarfärg är betydligt mindre giftig idag
Artikelkommentarer -
Någon norsk villafärg som är bättre/giftigare?
Färg, Måla & Tapetsera