Nyare maskiner är känsliga för strömspikar så det räcker att man bor lite högt när åskan går

Det låter nog som kortet har häpnat

I framtiden räcker det att solen har hög aktivitet så smäller all elektronik av
All elektronik, framför allt chipsen blir kretsarna tunnare och mindre och samtidigt känsligare för just en strömspik = kretsen bränner av och går ej att reparera

I veckan löste jordfelsbrytaren ut och orsaken var fukt i perkulatorn (kaffekokaren)
När jag återställde jordfelsbrytaren blev det tydligen en strömspik och routern till datorn rök
Kostsamt och tröttande, men tyvärr tror jag framtiden kommer att bli såhär

Några mer tips har jag inte så här via nätet, men berätta gärna hur det slutade

Mvh Tessok
 
Ja tråkigt att allt ska bli så känsligt. Slit och släng blir det mer och mer. Tråkigt bara att så nya och dyra maskiner ska ge upp efter tre år.

En sak som jag tycker talar lite emot att det ska vara kortet är att maskinen diskar som vanligt, dock kallt men ändå. Har en strömspik orsakat en kortslutning kan man tänka att det borde märkts på något sätt. Hade en kondensator som gick för några månader sedan i torktumlaren. Det small som ett pistolskott och proppen gick. Den var ju dock lätt att byta. Alltid kul när man lyckas laga något själv.

På måndag kommer en reperatör så har jag inte lyckats själv innan dess så får man hoppas att han lyckas, utan att det kostar skjortan..
 
Om "fel" komponent på kortet går sönder händer just det, att maskinen diskar men bara med kallvatten.
 
Nu är diskmaskinen fixad och här kommer facit...

Det var en lödning som felade på baksidan av kortet. Baksidan gick inte att se utan att montera loss kortet, vilket jag inte gjorde. Jag studerade mer de olika komponenterna och letade efter något tecken på kortis och liknande.

Reperatören lödde om lödningen och tog 703 kronor för besväret vilket var helt ok. Trodde det skulle bli mycket dyrare. Synd bara att jag inte hittade lödningen själv, för då hade det ju helt plötsligt blivit gratis :)

Han kunde även ha bytt kortet om vi velat, men han sa tydligen att detta skulle bli lika bra (jag var tyvärr inte hemma, synd alltid kul att se ett kunnit folk arbeta). Ett nytt kort hade kostat 1100 plus arbetskostnad.


Tack för era tips innan! nu vet jag hur min diskmaskin fungerar
 
Där ser man
Våra gissningar låg nära sanningen
Kul att det löste sig till ett rimligt pris :)
 
Hejsan!

Är denna tråd död? Sitter i samma sits som tecco, en Husqvarna som är 4 år och bara diskar kallt alternativ aldrig slutar diska. Känns surt att en diskmaskin som är 4 år och ska vara Electrolux bättre inte fungerar. Maskinen är en Cardinal 5020.

Har kollat tidigare tips. Började med kretskortet och det såg fint MEN såg att kablarna som kom till kretskortet har blivit varma så att ljudisoleringen(den svarta mattan som sitter på plåten) hade börjat smälta på vissa ställen nära kretskortet. Känns inte bra!!
Har ringt till dem som har sålt maskinen och de sa som ovan antingen elementet eller kretskortet, = billigt eller dyrt. Försökte kolla elementet men jag kunde inte hitta det under maskinen. Jag kopplade inte bort vatten och vände upp och ner på maskinen i för sig men tittade enligt bästa förmåga för att se om jag hittade de vilket jag inte kunde. Är man torsk på att ringa efter en reparatör? Vill inte lägga mer 1000 spänn på en maskin som går sönder efter 4 år, då köper jag hellre en ny för 5000 och betalar med kreditkort så att jag får allriskförsäkring i 5 år. Man kan inte vet om maskinen går sönder igen om man lagar den.

Sökte på trasig maskiner allmänt via Google och såg att någon försökte sälja en lika dan på eniro med "trasigt element". Vi är alltså inte ensamma om dålig Husqvarna kvalitet.
 
Hej hopp!

Var ett tag sedan senaste inlägget, så det kanske inte är så hett längre, men i alla fall...

Har också en Husqvarna Cardinal 5170 (-03 gissar jag eftersom huset är byggt då). I helgen började den diska kallt, och efter några försök så sökte jag på nätet och hittade denna tråd...

Rev bort fronten och meckade loss knappsatsen/kretskorten - och vad hittade man på baksidan av kretskortet?
Jodå, en (kall?)lödning som släppt och brännt sönder ledningsbanorna på kortet... (tack tecco för tipset!) Det positiva var att man inte direkt behövde leta efter felet - om det nu inte är något mer som brunnit upp.

Har precis lappat ihop det och moterat ihop maskinen, men provkörningen får nog vänta tills i morgon kväll. Vill inte sitta brandvakt inatt... =)

Verkar inte som att Husqvarna är sååå himla duktiga på elektroniken, eftersom det nästan verkar vara någon form av generalfel...

Kan fixa fram bilder på kortet om någon är intresserad...

Gonatt!!
 
Det kan vara bra att veta.Upp med en bild!
 
Hej!

Här kommer några bilder på kretskortet;

Monterat i övre delen på fronten:
2ez05ua.jpg

"Isärvikt", ovansidan, allt ser ok ut:
2cpoqyh.jpg

"Baksidan", bränd lödning (matchar brännmärke i plastkåpan):
15pms01.jpg

(ytterligare bild http://tinypic.com/view.php?pic=30a9t8p&s=3)

Lagad, lite koppartrådar från en kabel fastlödda mot ledningsbanan.
Inte värdens snyggaste lödning kanske - den riktigt seriöse hade naturligtvis skaffat ett rep-set för kretskort och klistrat på en ny ledningsbana, men det fungerar =)
http://tinypic.com/view.php?pic=1zcmq6o&s=3


Inte speciellt svårt att fixa för den normalhändige/lödkunnige med lite tålamod - det största problemet var att demontera/montera fronten då denna får tas nedåt, och det sitter en stor frigolitbit innanför plåten. Man bör nog vara lite försiktig för att inte repa/buckla till plåten...

Nu är det bara att ge sig på kylskåpet, modell Husqvarna Opal Plus -03 (som omnämns i en annan tråd). Det har fått "hicka" och leker numera blinkersrelä titt som tätt.
Monterade bort kretskortet i ovankant (knappsats/display) i helgen i förhoppning att hitta liknande problem, men tyvärr inte... Så det blir att byta ut hela kretskortet, beställt nytt idag...

Sen är det bara frys, spishäll, ugn och micro kvar ;) Husqvarna är nog bra grejer så länge de nu fungerar, vilket inte verkar vara överdrivet länge...

(hoppsan vad bilderna blev stora - sorry!)
 
  • Gilla
petrad_3
  • Laddar…
Typiskt Husqvarna/Elux-fel det där med att inte värma vatten. Precis som ni kommit fram till är det med största sannolikhet kretskorten som är kassa på de årsmodellerna. Electrolux kylskåp från samma tid (03-05) har haft elektronikstrul så in i Norden. Tycks dock vara bättre efter denna tid.
 
Tack sanson för dina fina bilder du har räddaT min dag. Utan dig hade min husqvarna cardinal 5150 stått på tippen i nuläget.
Ringde service för husqvarna och där kunde man inte få någon support utan att man bokade en tid för en reperatör och denna tog 780:- bara för att ringa på ring klockan.

Tack ännu en gång.

Mvh

Tobbe
 
Samma fel på min Cardinal 5170 (från -03) och samma lösning funkade fint, dvs lödde ihop på samma sätt som bilden ovan (lite mera bränt på bilden ovan dock än på min). Däremot så var min front betydligt lättare att demontera, bara att lossa skruvarna kring översta delen där knapparna sitter så "faller" den delen loss av sig själv.

Prisuppgift hos service ca 2500 kr, nu blev det gratis (så länge det nu håller).

Tack alla för hjälpen!

/Robert
 
Kul att bilderna kom till använding :)

Låter dock på vonbenno som om jag var lite övernitisk när jag skruvade isär min maskin, kan man lossa knappsatsen utan att ta bort hela fronten så blir det ju betydligt enklare! :surprised:

Har nu även bytt kretskort i kylskåpet, det var dock ett ganska stort "meck" då reservdels-kortet är kraftigt uppdaterat, och man får dra om kablage på baksidan skåpet och även byta sensorer, vilket innebär att man får skuva isär skåpet invändigt. Dock inte svårt när man väl inser hur man ska göra (och att man måste göra det, i mitt fall så hade jag inte tömt skåpet innan, så det blev lite panik med att lasta ur innehållet i kylväskor vilket i sin tur resulterade i att jag inte hann ta några bilder...).

Nytt kort beställdes från E-lux via mail (890:- inkl. frakt/postförskott vilket väl är ganska ok, särskilt om man skulle jämföra med vad motsvarande pryl skulle kosta till en bil, gissar på att det i så fall skulle handla om 2-10kkr...). De rekomenderade reperatör, men jag resonerade nog som fler här - ska man plocka ut en reperatör för en reperation som kan landa på nästan vad som helst (tydligen minst 780:), så kan man lika gärna skrota å köpa nytt - kan man fixa själv så kan det vara ok att lägga lite tid på att hålla liv i prylarna.

E-lux ska dock a lite credit för snabb service, beställde kortet sent måndag kväll, och kunde hämta ut det på torsdagen...
 
Hej!

Jag har precis registrerat medlemskap i Byggahus.se pga en enda sak: Tacka Sanson för bilderna!

Jag hade EXAKT samma problem, samma lödning. Nu tvättar den åter med varmt vatten och jag känner mig oerhört nöjd med mig själv.

Mvh,

Johan Ekstrand
 
Jag skulle bara tacka alla människor som deltog i detta forumet för om ni inte hade funnits och sanson inte lagt ut bilderna så skulle jag varit ett par tusen kronor fattigare. Samtidigt vill jag passa på och tacka min vän Edin för han var så duktigt på att löda. Man borde faktiskt kontakta Husqvarna och tala om för de vad som händer med deras grejor. De ska inte råna folk efter 4-5 år för något som inte höll måttet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.