Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi skulle också kunna sätta ett så kallat draghandtag från Eskilstuna Kulturbeslag som till exempel ser ut så här:[bild] [bild] [bild]
Det kunde vara snyggt(y)
 
Totte lille Totte lille skrev:
Det kunde vara snyggt(y)
Ett problem är att det är 130 mm mellan skruvhålen idag. De handtagen jag hittade täcker bara en yta som är 120 mm lång, men det kanske finns andra?

Eller så får man laga de gamla hålen med snickerispackel eller kemiskt trä, men det finns risk att det kommer att synas ändå.

En grej som stör mig på mer än att färgen slits ut av händer bakom handtagen är att kylskåpsluckorna slår i varandra när man öppnar och stänger ena kylskåpsluckan, vilket man ofta gör. Detta hade enkelt kunnat åtgärdats om man fasade av kanterna på varje sida där de slår ihop med 2 mm med ett sandpapper eller en fil.

Jag har föreslagit detta för Marlen men hon vill inte göra det. Varför vet jag ej. :thinking:

Det är bäst jag håller tyst nu annars misstänker jag bara att jag får ännu en grej på min att göra-lista. :rofl:
 
  • Hand öppnar en grå dörr med mässingshandtag, vit dörrkarm, skruvhål synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ett problem är att det är 130 mm mellan skruvhålen idag. De handtagen jag hittade täcker bara en yta som är 120 mm lång, men det kanske finns andra?

Eller så får man laga de gamla hålen med snickerispackel eller kemiskt trä, men det finns risk att det kommer att synas ändå.

En grej som stör mig på mer än att färgen slits ut av händer bakom handtagen är att kylskåpsluckorna slår i varandra när man öppnar och stänger ena kylskåpsluckan, vilket man ofta gör. Detta hade enkelt kunnat åtgärdats om man fasade av kanterna på varje sida där de slår ihop med 2 mm med ett sandpapper eller en fil.

Jag har föreslagit detta för Marlen men hon vill inte göra det. Varför vet jag ej. :thinking:

Det är bäst jag håller tyst nu annars misstänker jag bara att jag får ännu en grej på min att göra-lista. :rofl:
Få utskuret två mässingsplåtar i lagom mått och montera bakom befintliga beslag låter som en lösning som jag hade valt då får ni inga nya hål
Dom kan vara rätt så tunna ska bara skydda mot slitaget
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Röstar på föregående förslag, få någon att skära till en mässingsplåt i rätt mått till befintliga handtag (y)

Man kan ju göra samma med akrylglas också, men även om ”färgen” då blir rätt, kommer det ju ändå synas :)
 
  • Gilla
Totte lille
  • Laddar…
Menar ni att ni sliter ut linoljefärgen på virket när ni öppnar/stänger kyl/frys?
 
Vår toadörr är linoljefärgsmålad. Där man drar igen dörren med handen mot dörrbladet (ja, man verkar göra det ibland, speciellt som vi har katt med låda så vi stänger inte dörren helt utan bara lite) så har färgen nötts bort - men jag har bara grundmålat dörren, den skulle slutmålas "sen" och det kan tydligen vara flera år mellan nu och sen... Ofta målas linoljefärg i mycket tunnare lager, vilket ju också får en påverkan på slittåligheten...

Vårt kök (massivträ) hade jag velat linoljefärgsmåla, men det var inte billigare att få det omålat än sprutmålat med "modern" färg, så latheten (och framförallt tidsfaktorn) gjorde att jag tog färdigmålat. Vi har vanliga kyl/frys och inte med en lucka på. Men sopkorgen är mest använd, blöta händer och nu efter covid ofta med spritade händer, där har vi fått färgen bortnött (är min teori främst av de 50% i familjen som har långa naglar) precis vid handtaget. Slitaget på modern färg blir helt annorlunda än linoljefärg. Här blir det en "kant" som man både ser och tydligt känner om man drar över ytan med fingret. På en linoljefärgsmålad yta blir slitaget jämnt och går inte att känna om man blundar och drar fingret över ytan. Modern färg är tjockare och verkar tyvärr ofta släppa / flagna / lösas upp... Inte "nötas" bort...

Till skillnad mot laminerade luckor är dock massivträ lätta att bättra. Och om träet exponeras så blir det inte som spån/mdf att det sväller där. Så slitaget är enbart kosmetiskt. Så jag tror man får leva med de för och nackdelar olika material har.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ett problem är att det är 130 mm mellan skruvhålen idag. De handtagen jag hittade täcker bara en yta som är 120 mm lång, men det kanske finns andra?
Inte så jättekrångligt att gjuta egna. Finns hur många videos på sandgjutning i mässing som helst. Oftast blir det bäst att göra själv. Hade etablissemanget inte velat att vi skulle tillverka egna produkter eller modifiera befintliga skulle dessa gjorts många fler varianter.

 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Menar ni att ni sliter ut linoljefärgen på virket när ni öppnar/stänger kyl/frys?
Ja, virket är för tjockt eller saknar fasning. Tjockleken på dörrpanelen är iofs 4 mm tunnare (19 mm) än på alla andra ställen, där är tjockleken 23 mm.

Linoljefärgen på den främre kanten nöts bort och dörren stutsar till/slår in i kanten innan den åker in. Så har det varit från dag 1, dvs i över ett år nu.

Och det blir fult på kylskåpsdörren sida.
 
  • Öppen kylskåpsdörr som visar tätningslist och kant med slitage. Bakgrunden är otydlig, innehåll delvis synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, virket är för tjockt eller saknar fasning. Tjockleken på dörrpanelen är iofs 4 mm tunnare (19 mm) än på alla andra ställen, där är tjockleken 23 mm.

Linoljefärgen på den främre kanten nöts bort och dörren stutsar till/slår in i kanten innan den åker in. Så har det varit från dag 1, dvs i över ett år nu.

Och det blir fult på kylskåpsdörren sida.
Jag tänkte runt handtaget, men varför vill Marlen inte att du tar bort fronten och slipar/hyvlar till det?
Det där ser ju lite tråkigt ut. Eller man kanske kan justera fronten lite åt höger istället?
 
Jag och snickare Palle ägnade typ en förmiddag till att justera luckorna så bra som möjligt och om vi skjuter högra luckan till höger (och vänstra luckan till vänster) så blir mellanrummet för stort och då slår istället bakkanten i, något som görs redan idag om öppnar upp snabbt.
 
  • Närbild på grå målad dörr och vit dörrkarm med tydliga penseldrag och skimrande reflektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det där ser ju lite tråkigt ut.
En annan grej som ser lite tråkigt ut är detta. Men det går säkert att fixa till.

Har inte tänkt på det förrän nu när jag går runt och kollar på detaljerna.
 
  • Grå dörr och karm med en synlig, oskuren list i övergången mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byrå med marmortopp, grön, mot ljusgrå vägg, trähantag, vit list, skugga, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart att det går att fixa
Ser ut som det har rört sig lite
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Totte lille Totte lille skrev:
Klart att det går att fixa
Ser ut som det har rört sig lite
Målade ni inte väggen innan ni satte inredning/bänkskiva?
 
Jo, vi målade bakom.

Min fru som kommer från mörka skogarna förklarar för mig att det är träet som krympt.
 
  • Haha
Totte lille
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jo, vi målade bakom.

Min fru som kommer från mörka skogarna förklarar för mig att det är träet som krympt.
Det ser ju vitt ut i sprickan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.