Fick en gammal gasoltub från morsan. Känns som där är rätt mkt gas kvar men visst, flaskan väger väl en del. Men är hur får jag loss den röda platsplupppen som är inskruvad i anslutningen?
och, kan man byta in den mot modern tub eller hur gör man för påfyllning?
och, kan man byta in den mot modern tub eller hur gör man för påfyllning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man skruvar ur den. Den är dock vänstergängad. Länge sedan jag bytte gastub. Men då kunde den modellen bytas.
Bara att skruva bort den röda. Det är vänstergänga har jag för mig. Byta in gjorde jag mot en kompositflaska. Dock får man inte mycket tillbaka i ”pant”, annars får du byta till samma modell.
edit: 5:a på bollen… skriver långsamt..
edit: 5:a på bollen… skriver långsamt..
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Haha... det är litet som när jag bytte klinga på röjsågen, tänkte det kunde vara bra att upplysa kära frugan om just detta att den är gängad åt motsatt håll om hon skulle göra motsvarande framöver.
Sedan skulle jag skruva dit den nya klingan och det var lögn i h-e att få på muttern, jag svor eder över de förbannade tillverkarna som har så dåliga toleranser och kassa muttrar eller vad det nu var...
Frugan kom förbi... "älskling, är det inte så att den är vänstergängad som du sa innan?"
Gaaah!... det sitter så automatiskt i händerna detta! Blev en liten facepalm där
Sedan skulle jag skruva dit den nya klingan och det var lögn i h-e att få på muttern, jag svor eder över de förbannade tillverkarna som har så dåliga toleranser och kassa muttrar eller vad det nu var...
Frugan kom förbi... "älskling, är det inte så att den är vänstergängad som du sa innan?"
Gaaah!... det sitter så automatiskt i händerna detta! Blev en liten facepalm där
Tara är vikten på tuben utan gas.
Ja, "tara" är vad själva tuben väger när den är tom. Så om du väger hela tuben så kan du enkelt räkna ut hur mycket gasol du har kvar i vikt.
Räknar man några gånger på det när man grillar så får man ett rätt bra "mellan tummen och pekfingret" värde på om gasen kommer räcka till en grillning till eller ta slut när maten är halvfärdig.
Räknar man några gånger på det när man grillar så får man ett rätt bra "mellan tummen och pekfingret" värde på om gasen kommer räcka till en grillning till eller ta slut när maten är halvfärdig.