Jo, det är dyrt. Om de inte räknat på golvvärme i altanen också, då är det lite rimligare.
Jag fick ge 750/kvm och då ingick allt inkl. 100 mm isolering, fast ingen värme.
Jag fick ge 750/kvm och då ingick allt inkl. 100 mm isolering, fast ingen värme.
Vi gjöt tidigare i sommar med vibrationsfri betong ca 16kvm och betalade ca 8000kr inkl moms bara för betongen. Vi var tvungen att anlita en bil med slang och då blir det genast dyrare än om man kunnat använda ränna. ( grannen som kunde använda ränna betalade 5500kr för 45kvm betong inkl moms) Priset är alltså beroende hur framkomligheten är till det ni ska gjuta.
Vi tog in flera offerter och de diffade med 100kr, ¨så jag tror inte att vi betalade något överpris...
Vi tog in flera offerter och de diffade med 100kr, ¨så jag tror inte att vi betalade något överpris...
Tack för era svar.
Det låter dyrt med 1500:-/ kvm, som jag tyckte.
Vi tycker att gjuta den för ev inglasad altan senare.
Vad ska man räckna med förutm betong?
Jag är ny i det här området med bygget, så jag har inte c:a priser på andra grejer såväl isolering som grus.
Altan ligger på 23 kvm.
Träaltan också har vi i tanke som alternativ om vi sparar mer än 10 000:-
Själv kan tyvärr inte så mycket att göra något arbete.
Hälsningar
/Qassim
Det låter dyrt med 1500:-/ kvm, som jag tyckte.
Vi tycker att gjuta den för ev inglasad altan senare.
Vad ska man räckna med förutm betong?
Jag är ny i det här området med bygget, så jag har inte c:a priser på andra grejer såväl isolering som grus.
Altan ligger på 23 kvm.
Träaltan också har vi i tanke som alternativ om vi sparar mer än 10 000:-
Själv kan tyvärr inte så mycket att göra något arbete.
Hälsningar
/Qassim
När vi skulle gjuta vår altan köpte vi ett färdigt kit från Willabgarden, med stomme och grundtillbehör. Gå in på deras hemsida och kontrollera vad de tar för grundsatsen, så får du ett hum vilka grejor du behöver ( de ger ochså ut priser på nätet). Då har du något att jämföra med...Man behöver ju inte köpa från dem. Men köper man från dem får man instruktioner hur man ska gjuta och tom en instruktionsfilm hur man bygger taket...Min man hade mycket användning av den filmen.
Vi köpte lite extra frigolit, och sedan tillkom ju sanden under samt hyran av paddan till att platta till underlaget, några limtuber.
Vi köpte lite extra frigolit, och sedan tillkom ju sanden under samt hyran av paddan till att platta till underlaget, några limtuber.
Betongen köper du lokalt, då det är ganska stora mängder vi pratar om för att gjuta en altan.
Svårt att hinna med att blanda allt och slippa gjutskarvar, och sen ha en bra konsistens när det skall slodas.
Finns det i närheten av dig så är det inte särskilt dyrt heller.
Svårt att hinna med att blanda allt och slippa gjutskarvar, och sen ha en bra konsistens när det skall slodas.
Finns det i närheten av dig så är det inte särskilt dyrt heller.
Vi köpte vår betong lokalt i svalöv...exakt 2,3kubikmeter beställde vi till 16kvm uteplats. Då hade vi lagt dit 10 cm extra frigolit till grundkitet från willabgarden och golvvärme från Rinkaby
Vad jag menade med willabgarden är de andra sakerna man behöver till grunden, armering, frigolitbeklädda stöd som man behöver...
Det är inte särskilt svårt att bygga ihop allt samt att gjuta själv om man har färdigblandad betong...
Här är min man på gång med att gjuta, och vi är verkligen inga betongproffs...
Vad jag menade med willabgarden är de andra sakerna man behöver till grunden, armering, frigolitbeklädda stöd som man behöver...
Det är inte särskilt svårt att bygga ihop allt samt att gjuta själv om man har färdigblandad betong...
Här är min man på gång med att gjuta, och vi är verkligen inga betongproffs...
Hoppar in med en liten fråga,ni som har gjutit med golvvärme har ni tänkt använda rummet året runt eller bara en bit in på höstkanten. Med tanke på att många sätter kanalplast i taket det måste ju läcka värme som ett såll borde med andra ord bli en väldigt dyr uppvärmningskostnad.
Vårt 32 mm isolerplasttak har ett u-värde på 1,4 och vi har tätat in vid sidorna till ytterväggarna för att förhindra värmeförlust. Nu väntar vi på bygglovet för dörrarna. Vi får se om vi ska ha vinterträdgård eller bara använda det sen höst/tidig vår, vi har inte riktigt bestämt oss än...( vi har inte än köpt dörrarna än). Från början hade vi bara tänkt ha tak men det blåser så fruktansvärt här nere så vi måste glasa in. Den första tanken var ju att använda rummet senhöst/tidig vår, vi får väl se när vi kan använda det här i skåne...
Varför skulle taket då läcka som såll? Våra fönster till huset har ett u-värde på 1,1.
Att lägga in elslingorna kostade oss ca 2500 kr extra, och vi tror att om vi inte gjort det skulle vi ha ångrat oss och då skulle det hade blivit ännu dyrare...
Varför skulle taket då läcka som såll? Våra fönster till huset har ett u-värde på 1,1.
Att lägga in elslingorna kostade oss ca 2500 kr extra, och vi tror att om vi inte gjort det skulle vi ha ångrat oss och då skulle det hade blivit ännu dyrare...
Vi ritade in taket >12kvm i bygglovet till huset. Nu när vi ska sätta upp glasdörrar måste vi ansöka om nytt bygglov för dessa. Vi har varit tvungna att lämna in fasadritningar och även en ny planlösning(?). Det handlar om att man max får bebygga 20% av vår tomt och då räknas inte taket dit men glasparterna in i byggytan. Vi har nu väntat i 2 månader på bygglovet, Eslöv är inte en snabb kommun att hantera bygglov.
alltså man måste ansöka om bygglov för glaspartierna.
alltså man måste ansöka om bygglov för glaspartierna.
"U-värde
Hur olika delar i byggnaden isolerar anges i U-värde. Det är ett mått som anger hur många watt som huset läcker per kvadratmeter vid en grads skillnad mellan inne och ute. Ju lägre U-värde desto bättre isolering. En dåligt isolerad vägg med 10 cm isolering har ett U-värde på ungefär 0,5 W/m2K medan energieffektiva hus i Lindås med 43 cm väggisolering har ett U-värde på 0,1".
Jag blir lite förvånad när tillverkarna skryter om sina u-värden jämfört med ett vanligt tak så håller dem ju inte emot speciellt bra när det går ner mot nollgradigt ute.BTW erat uterum ser riktigt fint ut.
Hur olika delar i byggnaden isolerar anges i U-värde. Det är ett mått som anger hur många watt som huset läcker per kvadratmeter vid en grads skillnad mellan inne och ute. Ju lägre U-värde desto bättre isolering. En dåligt isolerad vägg med 10 cm isolering har ett U-värde på ungefär 0,5 W/m2K medan energieffektiva hus i Lindås med 43 cm väggisolering har ett U-värde på 0,1".
Jag blir lite förvånad när tillverkarna skryter om sina u-värden jämfört med ett vanligt tak så håller dem ju inte emot speciellt bra när det går ner mot nollgradigt ute.BTW erat uterum ser riktigt fint ut.
Varför bygger man med kanalplast istället för att bygga tak ? För vår del är det enkelt att svara på, vi vill ha ett ljust uterum. Tyvärr har vi erfarenhet att det blir mycket mörkare med tak, och för vår det skulle vi inte kunna lägga tak och betongpannor och därefter få upp altandörrarna.
Jag är helt medveten om vad Uvärde är, men förstår inte varför du jämför med en vägg i detta fall... Om du ser till hela konstruktionen så utgör ju glaset i dörrarna den största delen av ytan och troligast också den största värmeförlusten. Andra delar som har värmeförluster är väl dörrkarmar och dyligt. Jag förstår inte vitsen med att ha ett vanligt tak på uteplatsen och sedan ha glasdörrar med ett u värde på 5,7. Snacka om att läcka som såll, dock inte från taket...
Allt handlar väl om att försöka minimera värmeförlusterna. Ett stort fönster i väggen hos Lindåsvillorna förstör det fina u-värdet för huset.. Det gäller att se på helheten, och den svagaste länken...
Som jag skrev tidigare, vi måste glasa in för det blåser så in i vassen och regnar horisontellt, inte för att vi behöver ett extra rum som ska värmas upp till innetemperatur. Om man sen kan använda det sent på hösten är det en bonus...
Jag är helt medveten om vad Uvärde är, men förstår inte varför du jämför med en vägg i detta fall... Om du ser till hela konstruktionen så utgör ju glaset i dörrarna den största delen av ytan och troligast också den största värmeförlusten. Andra delar som har värmeförluster är väl dörrkarmar och dyligt. Jag förstår inte vitsen med att ha ett vanligt tak på uteplatsen och sedan ha glasdörrar med ett u värde på 5,7. Snacka om att läcka som såll, dock inte från taket...
Allt handlar väl om att försöka minimera värmeförlusterna. Ett stort fönster i väggen hos Lindåsvillorna förstör det fina u-värdet för huset.. Det gäller att se på helheten, och den svagaste länken...
Som jag skrev tidigare, vi måste glasa in för det blåser så in i vassen och regnar horisontellt, inte för att vi behöver ett extra rum som ska värmas upp till innetemperatur. Om man sen kan använda det sent på hösten är det en bonus...