Solceller är obegripligt lönsamma och det gäller även för de som investerar nu också. Jag köpte mina år 2017 och de har betalat sig snabbt. Mycket snabbare än kalkylen sade. De räknade med en årsproduktionen på 8.000kWh men jag har aldrig gått under en årsproduktion på 12.500kWh. Det är också så mycket ström huset drar/år. Jag har inte haft en enda elräkning sedan år 2017, inte ens på vintern. Jag får betalt i rörlig el för elen jag säljer men betalar för fast el när jag köper. Den fasta elen är betydligt billigare än den rörliga för mig. Just nu har jag ca 14.000kr hos elleverantören och det växer hela tiden. Snart få jag börja ta ut dem så det inte blir för mycket pengar där. Kort sagt är det oförskämt lönsamt med solceller och det gäller även för dem som investerar idag också. Allt annat snack är bara för att förvilla bort tilltänkta köpare, gå inte på det för då kan dy förlora en av ditt livs bästa affärer.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nissens
K Kalbygge skrev:
Solceller är obegripligt lönsamma och det gäller även för de som investerar nu också. Jag köpte mina år 2017 och de har betalat sig snabbt. Mycket snabbare än kalkylen sade. De räknade med en årsproduktionen på 8.000kWh men jag har aldrig gått under en årsproduktion på 12.500kWh. Det är också så mycket ström huset drar/år. Jag har inte haft en enda elräkning sedan år 2017, inte ens på vintern. Jag får betalt i rörlig el för elen jag säljer men betalar för fast el när jag köper. Den fasta elen är betydligt billigare än den rörliga för mig. Just nu har jag ca 14.000kr hos elleverantören och det växer hela tiden. Snart få jag börja ta ut dem så det inte blir för mycket pengar där. Kort sagt är det oförskämt lönsamt med solceller och det gäller även för dem som investerar idag också. Allt annat snack är bara för att förvilla bort tilltänkta köpare, gå inte på det för då kan dy förlora en av ditt livs bästa affärer.
Så, om du idag köper solpaneler för 200 000kr och betalar 4% ränta på lånet, när har du då fått tillbaka de 200 000:- och räntan?

Just det, det tar väldigt lång tid att få tillbaka pengarna. Det är inte förrän man fått tillbaka dem som det blir lönsamt.
Risken finns att subventionerna försvinner också, och då tar det ännu längre tid.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Nissens
H henlin431 skrev:
Varför skulle en studie från Sveriges lantbruksuniversitet vara köpt? Tacksam för det underlaget.
Varför inte? Studier på universitet och institut är ofta en beställning från någon som betalar för dem.

Därför är en studie som är finansierad av SBAB och Booli hyfsat trovärdig eftersom de inte (vad jag vet) har några intressen i solpanelmarknaden.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Clarken37 skrev:
Att amortera 200K sek på sitt lån ger ju också en direkt avkastning. Antar att du menar om man är obelånad och har 200k i madrassen att sätta sprätt på samt att du jämför med avkastning på börsen.

Jag skulle dock vilja se hur många i Sveriges befolkning som sitter i villa som är totalt obelånade? Och dessutom har ett par 100k löst att sätta sprätt på? I denna diskussion verkar det som att det är väldigt vanligt vilket låter helt absurt.

De som möjligen sitter på villor utan lån lär ju vara nära pensionsåldern och att då sätta upp solceller som behöver 15-20 år på sig att bara betala tillbaka känns tveksamt. Denna typ av installation bör göras av de som räknar med att bo +20 år till i samma kåk.
Denna typ av installation kan göras även av de som inte tänkt bo kvar länge. Se länk där 8000 installationer matchats mot 50000 försäljningar 2012-2018, dvs innan solceller var så glödhett som nu. Visade på 14% ökning. https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/solceller-okar-vardet-pa-huset/

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Finns det förresten fler med batteripack här som kör lite mer avancerad styrning? När inte solen lyser låter jag det laddas ”dumt” från nätet kl 00-06 och 13-16, t.ex. idag kan jag ladda för 20 öre och driva huset från det när priset är 4-5 ggr. Är det Home Assistant som gäller för att att slippa hålla manuell koll på elpriset vad gäller charge/discharge?

Nissens
nikasp nikasp skrev:
Denna typ av installation kan göras även av de som inte tänkt bo kvar länge. Se länk där 8000 installationer matchats mot 50000 försäljningar 2012-2018, dvs innan solceller var så glödhett som nu. Visade på 14% ökning. [länk]
Och denna studie som är nyare med känd sponsor utan intressen i solpaneler hävdar motsatsen:
https://via.tt.se/pressmeddelande/s...-pa-hus?publisherId=3236046&releaseId=3327239

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och denna studie som är nyare med känd sponsor utan intressen i solpaneler hävdar motsatsen:
[länk]
Dessa två studier visar väl precis samma slutsats: att solceller ökar husets värde?!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dessa två studier visar väl precis samma slutsats: att solceller ökar husets värde?!
Den andra visar att solcellerna ökar värdet mindre än de kostade, dvs de ger negativ avkastning på installationskostnaden. Har man tjänat pengar på dem tidigare så kanske man gått med vinst, men det kan också vara en förlust om man säljer huset snart efter installationen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den andra visar att solcellerna ökar värdet mindre än de kostade, dvs de ger negativ avkastning på installationskostnaden. Har man tjänat pengar på dem tidigare så kanske man gått med vinst, men det kan också vara en förlust om man säljer huset snart efter installationen.
2000kr mindre i snitt än investeringens kostnad?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja. Så det beror på hur länge du bott där. Idag är dessutom solpanelerna dyrare också än för det underlaget. Det innebär att värdet behöver öka ner (vilket det kanske har gjort, något som i så fall gynnar äldre installationer).

Huvudproblemet med solpaneler hemma är dock att man är beroende av ett bidrag från staten som när som helst kan tas bort (60-öringen).

Vill knappt tala om vad en bra månad genererar men där räcker inte 2000 kr:):)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Nissens Nissens skrev:
[länk]
348 hus mot 8000 installationer vs 50000 försäljningar.

pacman42 pacman42 skrev:
Det intressanta är ju att husets värde beräknas öka lika mycket som investeringen kostar i sämsta fall. Vissa köpare värderar förmodligen solceller högre än andra, men inte Göteborgaren och PacMan…

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
På den ursprungliga frågan är mitt svar huvudsakligen tre:
a) jag ser fram emot att få elräkningar på noll under större delen av året, och att kunna köra AC precis hur mycket jag vill under de månader det behövs.
b) att elpriset kommer att vara fortsatt volatilt under överskådlig tid och att detta är ett effektivt sätt att frikoppla sig från dess effekter på privatekonomin.
c) vi hade en slatt pengar över som låg och skräpade på några icke särskilt räntebärande konton, bättre att sätta sprätt på dom på detta än en ny bil (vilket iofs inte är uteslutet att vi skaffar ändå och då blir det sannolikt en elbil).

Detta ger oss viss ro i sinnet sammantaget, ett värde i sig självt. Sedan visst, man får ju kontinuerliga uppdateringar i apparna om hur många kilo CO2 som man besparat, hur många mil man skulle köra med en ICE-bil för denna CO2 man sparat in, hur många planterade träd det motsvarar så det peppar ju litet ytterligare.
Jo, alla som byggde innan Covid slog till har gjort en fruktansvärt bra affär. Speciellt med tanke på de fantastiska subventionerna som också fanns på den tiden. Staten gav dig pengar för att sätta (ineffektiva) solceller på taket, helt sjukt :)

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Nissens
Det är storleken på värdet det handlar om.
Den mer trovärdiga studien visar att värdeökningen inte är högre än investeringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.