F Fluxor skrev:
Jag räknar den som ett verktyg.

Kunde inte motstå längre.

-"Köp dyrt; gråt bara en gång."
Snyggt med bandöglor på både in och utsidan bultade i varandra. (y)

//AA
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
:thinking:
Det finns ju mottagare till rotationslasrar också?
Ja men en rotationslaser kan inte funka som en krysskaser
 
Jaha, se vad ni ställer till med, kunde inte motstå grupptrycket....(att jag har 200+kvm trall att rengöra kanske hjälpte till att övertyga).

Kärcher PCL 4 rengöringsmaskinens förpackning med bilder som visar användning och funktioner. "Assembled in Poland" längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Verktygslåda för kabelskor med en krimpverktyg och sorterade kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Villhövde denna när amazon hade vettigt pris och lite annat köptes in.
 
  • Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
Tur att jag har åtminstone lite självkontroll. Jag är väldigt svag såna där kit med en massa sorterade prylar, men jag har ingen som helst aning om vad jag skulle ha den till.

Äh, ge mig en länk.
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Nu ska jag snart börja fräsa med kopierhylsor! :)

UJK Kopierhylsor och en adapter köptes för ett tag sedan; nu har jag äntligen kommit till skott och skaffat centreringsdon/-verktyg för att få kopierhylsorna mitt i fräsen.

Verktygshållare med mäthylsor och centreringskoner på arbetsbänk, mätverktyg för precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte beställa från Axminster men det blev till slut så att jag beställde en fyra-i-en-lösning från Bosch hos Swedol.
Beroende på vilket skaft man väljer och hur man vänder konen passar de till spännhylsor som är kvarts- och halvtum samt åtta och tolv mm. Känns smidigt.

Men det köp som är den riktigt spännande grejen är nog denna :D ,

En gul vinkelmätare placerad på brunt underlag med skadad förpackning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vinkelmätare från Dollar Store. För tjugo spänn kunde jag inte låta bli! Vet inte vad jag ska ha den till eller om den någonsin kommer till användning alls men jag kunde inte hålla mig.

Lite komiskt är att den var felmonterad när den kom ur förpackningen — på bilderna på förpackningen är de bägge kortare delarna såklart monterade ovanpå de längre. Jaja, det går ju att rätta till.
I rättvisans namn ska väl sägas att den låser ordentligt när man drar åt lederna och tappar inte inställningen. Återstår bara som sagt att se om den kommer till användning...

//Ronnie
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
:crysmile:

[länk]
F..n .... :mad:;)
 
  • Haha
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nä bara standardpaket med röd laser. Men att man kan skaffa mottagare till den var en orsak jag slutligen valde den över en rotationslaser.
Är också i behov av en laser... Hur är räckvidden utomhos på de här enkla modellerna? Kan man lita på siffrorna som redovisas? Eller är det glödjesiffror? Med mottagare då.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Eller är det glödjesiffror?
Glödjesiffror, då måste det väl vara IR vi pratar om?
 
Lite småkafs från Amazon
Arbetsverktyg och tillbehör på blå arbetsbänk: borrspetsar, slipborstar, skruvar och grön lapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så blev det en mc-domkraft från biltema, då den jag hade inte gick under två av hojarna.
Blå motorcykellyft under ett fordon med delvis synligt kromat avgassystem på verkstadsplattform. Maxkapacitet: 500 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Är också i behov av en laser... Hur är räckvidden utomhos på de här enkla modellerna? Kan man lita på siffrorna som redovisas? Eller är det glödjesiffror? Med mottagare då.
Har samma modell sedan mer än fem år. De röda syns sämre än de gröna varianterna i fullt dagsljus. Räkna med några meter och beroende på kontraster mm så kanske du kan se strecket 5-8 m bort, men räkna inte med det. Är det mulet eller skugga fungerar det betydligt bättre.

Men jag upplever inte detta som ett problem. Utomhus använder du den oftast till att få till en plan yta, gjuta en platta eller ett däck. Detta gör man med en mottagare, den detekterar en pulserande laserstråle, du ser det inte, men detektorn gör det och den klarar långa sträckor. Mätte upp fallet på min tomt som är nästan 100m utan problem. Knepet var bara att hitta rätt höjd som visade sig vara 2,5 m upp i luften (tomten lutar mer än vad man tror)

Man kan även lösa det på andra sätt, använd den på kvällen när det är mörkt och sätt lämpliga markeringar inför morgondagens arbete. Jag har även använt den för att skapa fall för t ex avlopp och hängrännor. Sätt den på ett stativ och lås lasern så att den inte kommer i våg. Justera den så att fallet blir det önskade och loda därefter med detektorn eller sätt streck på lämpliga platser.

Inomhus är det mer finlir med många mätpunkter och du ser utan problem linjen.

En annan praktisk metod är att låta lasern skapa en nollnivå och sedan gå runt med en meterstock och mäta upp ett ojämnt golv eller vad det nu kan vara. Det är riktigt effektivt att bara gå och doppa meterstocken och se var strecket hamnar.

Och som DennisCA skriver har man mycket nytta av tre linjer. Att bara kunna se hur en av linjerna löper över olika ytor oavsett om de är i våg eller inte, men i vinkel, är mycket användbart. T ex en mittlinje i taket, eller att flytta en punkt i taket ner till golvet osv.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Ja den låter väldigt flexibel och användbar, men jag har ingen mottagare till min, det var en utgift jag inte hade råd med tyckte jag. Kanske i framtiden kan den kompletteras med mottagare, man kan ju hitta begagnad t.ex.

Jag hoppas det ska då att använda lasern så jag kan markera på väggarna var toppen av betongformen ska gå.
 
M
DennisCA DennisCA skrev:
Ja den låter väldigt flexibel och användbar, men jag har ingen mottagare till min, det var en utgift jag inte hade råd med tyckte jag. Kanske i framtiden kan den kompletteras med mottagare, man kan ju hitta begagnad t.ex.

Jag hoppas det ska då att använda lasern så jag kan markera på väggarna var toppen av betongformen ska gå.

Titta här:
https://www.bosch-professional.com/se/sv/pro360/prodeals/levelling/
Gratis tillbehör om du köpt lasern...
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Ser ut som ett erbjudande för svenskar endast, ska se om det finns nåt liknande på gång i Finland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.