338 060 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
räknar man med fortsatt elstöd är man ganska naiv.Clarken37 skrev:
Knappast i stället för solceller. VP kommer såklart före. Men för många var VP-draget för 15 år sedan. Fö har vi bytt VP en gång redan.V växelventil skrev:
Okej men tycker väldigt många har värmepumpar runt 2000-2005 när jag är hos kunder och börjar bli dags för byte snart dom flesta ligger runt 10000-15000kwh och börjar kompressorn bli lite äldre är dom inte lika täta längre.Själv har jag lagt en buffert på 110000 för en utbytes.lilytwig skrev:
Nej men det är lån. Och att lägga tex 200k på solceller innebär att du avstår från att amortera 200k vilket kostar dig drygt 6k per år med 4% räntalilytwig skrev:
Mja. Finns det bara en ägare säger det allt. Så är ofta fallet när äldre säljer sina hus.F fribygg skrev:
Det är heller inte speciellt troligt att det finns ett pantbrev på tex 6 msek på en kåk som nu säljs för 10 om de har bott där i 10 år då 6 msek överstiger värdet på bostaden för 10 år sen.
Dom som var tidigt på det med värmepumpar är nog samma folk som var tidigt på det med både amortering av huset OCH satte solceller när den tiden kom.lilytwig skrev:
Vissa är tidigt på det andra tar det lite tid för
4% ränta på de lån du har? Det låter mycket men det sker ju individuella kreditbedömningar och jag skulle nog föredra att jämföra med räntan på de lån jag ev har själv oavsett om jag har 1 eller 10% räntaClarken37 skrev:
Nå, jag kan ju ha tagit ut pantbrev och sedan amorterat så om jag har pantbrev på några miljoner säger ju inget om jag är belånad i dag.Clarken37 skrev:
Man får ju fortfarande elstöd för tiden på dygnet när solen inte skiner, och ser till att lägga det mesta som förbrukar el till kväll/natt. Sen säljer man överskottet dagtid när man ändå inte förbrukar så mycket sommartid. Beroende på hur elpriserna ser ut under dygnet såklart.Clarken37 skrev:
För egen del har min 17,94kwp anläggning som jag beställde i Feb 2022 gett 12% tillbaka / 29000kr på de 10 månader de varit igång. Betalade 230k för hela anläggningen efter grön teknik avdraget.
Mycket? Snittlånen rörliga ligger på nästan 4% redan och imorgon kommer sannolikt över 50p till. Kommer inte vara en själ som får under 4% I bolån på ett bra tag nu.F fribygg skrev:
Andelen som amorterat bort miljoner på sina lån på några få års tid känns spontant väldigt låg.F fribygg skrev:
Genomsnittlig belåningsgrad på nya bolån är nästan 70% har jag för mig.
Är du helt långfri? Om inte, har du räknat med räntekostnaden för 230?A Akerfeldt skrev:Man får ju fortfarande elstöd för tiden på dygnet när solen inte skiner, och ser till att lägga det mesta som förbrukar el till kväll/natt. Sen säljer man överskottet dagtid när man ändå inte förbrukar så mycket sommartid. Beroende på hur elpriserna ser ut under dygnet såklart.
För egen del har min 17,94kwp anläggning som jag beställde i Feb 2022 gett 12% tillbaka / 29000kr på de 10 månader de varit igång. Betalade 230k för hela anläggningen efter grön teknik avdraget.