3 686 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Foam under laminatgolv - ett måste?
Halloj!
Jag ska lägga in ett laminatgolv i en liten hall (4,5 m²) som jag byggt på min sommarstuga. Vet att man lägger foam under golvet, men som jag förstått det är det enbart för att minska ljud samt få en liten sviktande känsla.
Om de faktorerna inte spelar jättestor roll för mig, måste jag lägga in foam? Kommer jag ångra mig om jag skippar det? Nån som provat utan?
Golvet har jag från innan, därför tänker jag använda det. Men det känns så onödigt att köpa en hel rulle plast för bara en fjuttig liten bit.
Och jo, laminatet ska ligga på trä.
Ska kanske tillägga att stugan inte är vinterbonad och står helt ouppvärmd vintertid bortsett från enstaka tillfällen när vi är där över dagen och eldar. Stugan är alltså utan ångspärr. Kommer foamet inte fungera som en ångspärr om jag lägger in sådant?
Jag ska lägga in ett laminatgolv i en liten hall (4,5 m²) som jag byggt på min sommarstuga. Vet att man lägger foam under golvet, men som jag förstått det är det enbart för att minska ljud samt få en liten sviktande känsla.
Om de faktorerna inte spelar jättestor roll för mig, måste jag lägga in foam? Kommer jag ångra mig om jag skippar det? Nån som provat utan?
Golvet har jag från innan, därför tänker jag använda det. Men det känns så onödigt att köpa en hel rulle plast för bara en fjuttig liten bit.
Och jo, laminatet ska ligga på trä.
Ska kanske tillägga att stugan inte är vinterbonad och står helt ouppvärmd vintertid bortsett från enstaka tillfällen när vi är där över dagen och eldar. Stugan är alltså utan ångspärr. Kommer foamet inte fungera som en ångspärr om jag lägger in sådant?
Hej,
rekommenderar absolut att lägga en foam eller grålumpapp under. Beroende på typ av laminat kommer det upplevas ”klapprigt” en foam hjälper även till att ta upp små små ojämnheter.
Sen kan du ta ställning om det ör värt besväret i just detta utrymme, är huset it alls uppvärmt på vintern kan detta ändå leda till problem i laminatet, det flesta fabrikat säger min 15C. det kan röra på sig onaturligt när det blir för torrt osv.
Oavsätt, lycka till!
rekommenderar absolut att lägga en foam eller grålumpapp under. Beroende på typ av laminat kommer det upplevas ”klapprigt” en foam hjälper även till att ta upp små små ojämnheter.
Sen kan du ta ställning om det ör värt besväret i just detta utrymme, är huset it alls uppvärmt på vintern kan detta ändå leda till problem i laminatet, det flesta fabrikat säger min 15C. det kan röra på sig onaturligt när det blir för torrt osv.
Oavsätt, lycka till!
Är ju inga stora pengar, hittade i butik grålumppapp en rulle 90 kr eller 2 mm foam 150 kr.
Har alltid lite överblivet material liggande, kan användas till mycket annat också.
Grålumppapp som täckmaterial t.ex. vid målning.
Foam som skydd om man måste svepa in något.
Har alltid lite överblivet material liggande, kan användas till mycket annat också.
Grålumppapp som täckmaterial t.ex. vid målning.
Foam som skydd om man måste svepa in något.
Jaa det är ju just att det blir klapprigt som eventuellt skulle vara störande.. kanske får tänka om ändå!M Martin667788 skrev:Hej,
Oavsätt, lycka till!
Intressant med att det inte skulle klara temperaturen! Har jag inte alls tänkt på. Har mest tänkt på att det kanske inte klarar att man klampar in där med blöta skor och att vi borde lägga matta istället. Får väl riva ut det om några år när det har havererat totalt!
Men själva ångspärrgrejen borde inte vara nåt bekymmer alltså? Foamen kanske inte är tillräckligt tät?M Martin667788 skrev:Hej,
Oavsätt, lycka till!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Foam är inte tät utan när man lägger ovanpå betongplatta eller golvvärme måste foamen kompletteras med en plastfolie (eller särskild foam med plastskikt) för att man inte ska få fuktvandring.A anmateli skrev:
Jag förseglade skarvarna på laminatgolvet vi la i hallen. Ser fortfarande fint ut 7 år senare.A anmateli skrev:
Det var inte mycket extra jobb och tuben kostade inte mycket.
https://www.bauhaus.se/clickguard-fogforsegling#go-to-description
Ett problem jag stött på med foam och laminatgolv är att klick-skarvarna lossnat lite, fastän de är limmade, på några ställen när golvet rör sig i mitt fall då jag hade en relativt tjock foam (med inbyggd diffspärr, lagd på betonggolv) ihop med billigt och därmed tunt (7mm) laminatgolv, så välj inte ett för tunt laminatgolv om du använder foam, har inte samma problem i rum med tjockare (10mm) golvbeläggning.
Redigerat: