Hej!

Jag har för högt radonvärde i mitt hus (990 Bq). Det är klarlagt att det rör sig om markradon.

Jag har tätat en spricka i betongplattan (Vid en golvlist) med mögelresistent fog.
Har även tätat runt en metallucka i golvet till avloppsrörets renslucka.

Huset är konstruerat så att väggarna (av lecablock) är resta innan golvet har gjutits. Detta gör att det finns en ganska kraftig springa mellan betongolvet och lecaväggen.

Jag misstänker att det kan komma in radonhaltig luft från dessa springor som går längs alla bärande väggar :confused:

Vid gjutning av betonggolvet har man lagt masonitskivor längs väggarna. Jag misstänker att de är där för att golvet och väggen ska kunna röra på sig lättare, eller om det var för att förhindra att betongen skulle "rinna in" i lecablocken?

Nu till själva frågan;
*Om jag täcker för dessa springor med fog, riskerar jag att de ingjutna masonitskivorna (som man ser ovankanten av i springan), börjar att mögla?

Vore tacksam om att få lite synpunkter på detta innan jag eventuellt gör något dumt...
Mvh. Kim

Jag tänkte köra igång med tätning av springorna i helgen! Är det någon som tycker att jag borde låta bli? Tacksam för alla synpunkter i ärendet!

Mvh. Kim

Sätt i en radonsug istället. Det måste vara väldigt mycket sprickor om du fått så högt värde.....

Jag kommer troligtvis att sätta in en radonsug, men först vill jag vidtaga lite tätningsåtgärder, och sedan göra en ny korttidsmätning.

Detta för att jag dels har hittat dessa glipor/sprickor och den otäta golvluckan, men även för att rören till värmeväxlaren till poolen var felaktigt monterade. Rören var dragna under plattan genom att ett hål hade tagits upp i golvet och sedan har man skutit in rören ovan makadamet och under plattan.

Men man hade inte tätat hålet efteråt! Detta gjorde att det fanns ett decimeter stort hål rakt ner i plattan som radonhaltig luft kunde komma in igenom.
Min tanke är att det kanske beror på dessa otätheter som den radonhaltiga luften kommer in.
Det känns onödigt att åtgärda symptomen, och inte orsaken, genom att montera in en radonsug för 35 000 kr.

Fler synpunkter emottages tacksamt!

Mvh. Kim

Täta på du.. Finns väll inga naktdelar direkt.. Har du tur så får du ner radonhalten tillräckligt.. Jag håller iallafall tummarna. :)

Vissa vinner ju på lotto tydligen..

Själv så verkar det komma in radon hos mig lite överallt, jag fick låna en "sniffer" från kommunen..
Så jag kommer köra med radon sug. Mitt hus består av 3 plattor = många ställen där det kan komma upp.. Men framför allt så kom det upp genom golvbrunnarna..

Är nyfiken på hur det har gått... Då jag själv har höga halter i ett rum i källarn och misstänker markradon, tänkte också börja försöka täta ev springor...

B6304S1 skrev:
Jag kommer troligtvis att sätta in en radonsug, men först vill jag vidtaga lite tätningsåtgärder, och sedan göra en ny korttidsmätning.

Detta för att jag dels har hittat dessa glipor/sprickor och den otäta golvluckan, men även för att rören till värmeväxlaren till poolen var felaktigt monterade. Rören var dragna under plattan genom att ett hål hade tagits upp i golvet och sedan har man skutit in rören ovan makadamet och under plattan.

Men man hade inte tätat hålet efteråt! Detta gjorde att det fanns ett decimeter stort hål rakt ner i plattan som radonhaltig luft kunde komma in igenom.
Min tanke är att det kanske beror på dessa otätheter som den radonhaltiga luften kommer in.
Det känns onödigt att åtgärda symptomen, och inte orsaken, genom att montera in en radonsug för 35 000 kr.

Fler synpunkter emottages tacksamt!

Mvh. Kim

Här kommer svar på hur det gick !

Jag tätade alla springor mellan golv och vägg med mögelresistent fog.

Tyvärr blev det ingen skillnad alls på radonvärdet, jag gjorde en korttidsmätning efter att tätningen blev klar:(

Däremot blev det ett annat oväntat, men mycket positivt resultat;
Det blev bättre lukt i hela rummet! Antagligen kom det in "jordlukt" från springorna som nu inte längre letar sig in i huset :)

P.s. Jag har nu beställt installation av en radonfläkt som ska suga ut radonhaltig luft under plattan.

Mvh. Kim

Hoppas du har ansökt om bidrag för installationen av radonsugen!? Dumt att missa den hjälpen...;-)

B6304S1 skrev:
Här kommer svar på hur det gick !

P.s. Jag har nu beställt installation av en radonfläkt som ska suga ut radonhaltig luft under plattan.

Mvh. Kim

aj va synd att det inte hjälpte mot radonet... la märke till ditt användarnamn,

Misstänker att du kör 960. Har själv en S80 med en B6304S3... hehe på tal om inget.

Humulus:

Jo då, jag har sökt radonbidrag, men tilldelningen för 2007 var slut redan runt september...
Men ansökan går automatiskt vidare till 2008 års tilldelning, så jag borde få radonbidraget utbetalat då istället!
Men tack för tipset ändå!

vandenHoogen:

Stämmer bra, jag har en 960 från 1995 :)-

Mvh. Kim

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.