Kan du lätt lyfta ur hon igen så är det lätt fixat med vinkelslip, har man bra dammutsug så blir det ingen städning att tala om heller skulle jag tro.

Har du tagit emot delarna separat eller har du beställt dem monterade?

Men om du, trots att det är fel på skivan, tagit emot och limmat dit diskhon så är väl skulden 50-50. Nackdelen med att beställa lösa delar är ju att man tar över en del av ansvar för kontroll innan man låter arbete fortsätta. Förhoppningsvis kan du lyfta ur hon och få det åtgärdat snabbt och lätt. Går det inte, och du ansvarar för att ha monterat hon, skulle jag säga att du får stå ditt kast. Har DE monterat så är det de som ska åtgärda och stå för garanti att det funkar.

• Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
H
L LyingDark9 skrev:
Hej!

Jag har köpt en stenskiva till köket i kompositsten (ett L-kök) för 50 000 kr. Stänkskydd, diskho och lite annat ingår i priset.

Diskhon är planmonterad och har samtidigt ett avrinningshål/översvämmingshål (heter det så?) som är placerat ganska högt upp på diskhon. Stenhuggaren har därför förberett genom att fräsa bort en del av skivans undersida för att göra plats för det avloppsrör som ska monteras mot avrinningshålet.

Men! Stenhuggaren har gjort en miss och fräst på fel ställe. Jag får nu problem när jag ska montera avloppet för avrinningshålet - det får helt enkelt inte plats när det inte är utfräst.

Genom att skära bort en del av avloppets gummipackning lyckades jag nätt och jämt få dit avloppet tillslut - men det känns inte bra med en sådan "fullösning". Jag har frångått monteringsanvisningen för diskhon och min "fullösning" innebär säkert en förhöjd risk för vattenläckage.

Ska jag bråka med stenhuggaren om det här? Vad är en rimlig kompensation? Jag gissar att det är ganska omständigt att fräsa på stenens undersida i efterhand - i och med att skivan redan är monterad och det är trångt under diskbänken.

Jag har inte betalat slutfakturan ännu - borde jag hålla inne med något?
Skruva loss hon och borra/slipa/fräs ur för att få plats med okapad tätning för avloppet, ifall du vill ha det. Känns som ett väldigt enkelt "problem".

En ny tätning och kostnad för att hyra en maskin, är väl vad du kan vara berättigad till, eller att de kommer och gör det åt dig. Hon måste oavsett vad tas bort, vem som än gör jobbet.

Men... Ett bräddavlopp är inte svårt att få tätt. Limma fast det med silikon eller liknande produkt och glöm bort det.

är du säker på att det är en stenhuggare?

Ärligt talat, skärp till dig?
Visst kanske det har blivit fel. Men det gick ju att lösa enkelt. Ingenting kommer att synas, och sannolikt ingen sämre funktion. Funktionen blir ändå inte bättre om du så fick 50.000kr i ersättning. Ta det istället som en lärdom. Det kommer alltid att bli små fel/avsteg när man bygger. Dessa får man anpassa sig till. Precis som du nu också löste problemet. Sålänge det inte kostat mer än några få hundralappar, och ett par timmars arbete så krånglar man INTE med att kräva ersättning.

• Gilla
  • Arg
tank77 och 7 till
  • Laddar…
L LyingDark9 skrev:
Hej!

Jag har köpt en stenskiva till köket i kompositsten (ett L-kök) för 50 000 kr. Stänkskydd, diskho och lite annat ingår i priset.

Diskhon är planmonterad och har samtidigt ett avrinningshål/översvämmingshål (heter det så?) som är placerat ganska högt upp på diskhon. Stenhuggaren har därför förberett genom att fräsa bort en del av skivans undersida för att göra plats för det avloppsrör som ska monteras mot avrinningshålet.

Men! Stenhuggaren har gjort en miss och fräst på fel ställe. Jag får nu problem när jag ska montera avloppet för avrinningshålet - det får helt enkelt inte plats när det inte är utfräst.

Genom att skära bort en del av avloppets gummipackning lyckades jag nätt och jämt få dit avloppet tillslut - men det känns inte bra med en sådan "fullösning". Jag har frångått monteringsanvisningen för diskhon och min "fullösning" innebär säkert en förhöjd risk för vattenläckage.

Ska jag bråka med stenhuggaren om det här? Vad är en rimlig kompensation? Jag gissar att det är ganska omständigt att fräsa på stenens undersida i efterhand - i och med att skivan redan är monterad och det är trångt under diskbänken.

Jag har inte betalat slutfakturan ännu - borde jag hålla inne med något?
När du fick skivan skulle du kollat om det stämde mot ritningen. Då kunde man åtgärdat det.
Annars är det typ kostnaden för urfräsningen som du skulle kunna få ersättning för, några hundra lappar typ.
Annars gäller att du får montera bort skiva så de kan åtgärda det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I
Varför ringar du inte bara stenhuggaren och löser det? De kan säkert komma ut och fixa det på plats om det bara handlar om par mm. Man kan ju undra hur det blir när du byter diskho i framtiden? Då måste du välja diskho som av säkerhetsuttag för vatten på exakt samma ställe och med samma storlek.

BirgitS BirgitS skrev:
Det varierar väl för olika personer men jag gör det t.ex. när jag diskar mycket för hand (som när diskmaskinen är trasig).
Vad är det för diskmaskin som går sönder hela tiden?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Hemmapysslaren och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det behöver inte vara vanligt, det räcker att det händer en gång.
För att det ska bli vattenskada krävs två saker, dels att man stängt båda silarna och dels att man lämnar diskbänken ett längre tag utan att stänga vattenkranen. Jag skulle säga att risken för vattenskada är synnerligen liten.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
För att det ska bli vattenskada krävs två saker, dels att man stängt båda silarna och dels att man lämnar diskbänken ett längre tag utan att stänga vattenkranen. Jag skulle säga att risken för vattenskada är synnerligen liten.
Det är till och med ännu mindre risk för vattenskada, eftersom det faktiskt behövs tre saker. De två sakerna du nämnde och sedan dessutom att "fullösningen" läcker så mycket att det blir ett problem. Jag skulle säga att risken för vattenskada om man gör sitt bästa för att montera bräddavloppet är i princip obefintlig. Jag har aldrig nyttjat bräddavloppet under mina x antal år med kök...

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
I
H Hajjen skrev:
Det är till och med ännu mindre risk för vattenskada, eftersom det faktiskt behövs tre saker. De två sakerna du nämnde och sedan dessutom att "fullösningen" läcker så mycket att det blir ett problem. Jag skulle säga att risken för vattenskada om man gör sitt bästa för att montera bräddavloppet är i princip obefintlig. Jag har aldrig nyttjat bräddavloppet under mina x antal år med kök...
Jag var också som barn frågande till det där extra avloppet men det har faktiskt hänt mer än ett par gånger att den sörplat vatten där så det finns en god anledning varför funktionen finns på så pass många vaskar. Men absolut, tror man inte på det så antar jag att man kan plugga igen på ett eller annat vis. Jag tror att det är som med så många andra säkerhetsprylar, det kan verka långsökt men när det händer önskar man att man hade haft det.

Förövrigt krävs det inte mycket vatten för att spånskiva ska expandera och bli fult. Strax efter vi byggt nytt kök visade det sig något läcka sporadiskt under diskbänken. Det var förvånansvärt svårt att hitta källan till problemet men till slut kom vi fram till att blandaren var kass. Även om den inte läckte jätte mycket vatten och trotts att vi hade vattenskydd så tog sig ändå vattnet sig in i diskhobänkstummen(spånskiva) vilket gjorde att den svällde och blev ful. Allt var redan monterat inkl stenskiva så att byta stommen skulle kosta på tok för mycket.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
I Ironside skrev:
Men absolut, tror man inte på det så antar jag att man kan plugga igen på ett eller annat vis.
En sak man inte skall göra iallafall är att lämna det oinkopplat så att vattnet obemärkt rinner ner i bakkant av bänkskåpet. Har sett det på visningar... :seenoevil:

Instämmer annars i att det borde vara lätt fixat med en diamantskiva.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jag var också som barn frågande till det där extra avloppet men det har faktiskt hänt mer än ett par gånger att den sörplat vatten där så det finns en god anledning varför funktionen finns på så pass många vaskar. Men absolut, tror man inte på det så antar jag att man kan plugga igen på ett eller annat vis. Jag tror att det är som med så många andra säkerhetsprylar, det kan verka långsökt men när det händer önskar man att man hade haft det.

Förövrigt krävs det inte mycket vatten för att spånskiva ska expandera och bli fult. Strax efter vi byggt nytt kök visade det sig något läcka sporadiskt under diskbänken. Det var förvånansvärt svårt att hitta källan till problemet men till slut kom vi fram till att blandaren var kass. Även om den inte läckte jätte mycket vatten och trotts att vi hade vattenskydd så tog sig ändå vattnet sig in i diskhobänkstummen(spånskiva) vilket gjorde att den svällde och blev ful. Allt var redan monterat inkl stenskiva så att byta stommen skulle kosta på tok för mycket.
Nej absolut, det ska vara där. Men nu finns det ju där och det är eventuellt tveksamhet till om den håller helt tätt. Så att det skulle leda till en faktisk vattenskada tänkte jag var bortom långsökt :). Det är ju inget som kommer läcka ens då och då. Men det ska ju vara rätt om det beställts på ett visst vis, jag tänkte bara att det inte borde vara katastrof om man försöker lösa det som bra som möjligt utefter förutsättningarna.

• Gilla
hampouspous
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Det där fixar man på plats med en vinkelslip och diamantskiva på mindre än 5min (+städa köket i 4h från damm..)
Synd att du monterat och karvat sönder diskhon innan du frågade leverantören av skivan, vilket kanske vore det naturligare ordningen på ärendet.
Skulle nog ta Dremeln med diamantskiva i stället. Så slipper man städa 4h.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mlkjhr skrev:
Det kan du ju tycka, jag vet inte om du har barn tex. De kan hitta på alla möjliga och omöjliga saker.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det kan du ju tycka, jag vet inte om du har barn tex. De kan hitta på alla möjliga och omöjliga saker.
Ja somna på brunnen i duschen mm

• Haha
  • Gilla
stefanpaalsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.