Hej!

Vi håller på att titta på massiva träkök från ett par olika tillverkare. Det vi tittar på är ett ramkök där luckorna ligger i linje med ramen. En sak som jag får lite olika besked på är hur man bör göra med skarvarna. De kök vi tittar på är lite fejk platsbyggda, alltså att moduler görs i snickeri som sedan monteras ihop på plats. Men jag tänker att även om snickaren hade byggt ramen på plats hade det ju blivit skarvar mellan de olika delarna.

Svaret vi fått är att dessa kan spacklas (snickerispackel?), slipas och sedan bara målas så ser det ut som allting är i ett stycke. Men jag har också pratat med en montör som tycker att det lätt spricker efter ett tag och ser ut som helsike. Nu undrar jag hur man har gjort i alla tider?

Tack!

Jag har nyligen monterat ett mindre sådant. Jag skulle inte spackla där det inte är nödvändigt. Beroende på leverantör har de nog olika lösningar på hur dessa "frames" sätts fast. Jag fick rådet att endast spackla de öppna sidorna, dvs där man har massiva täckskivor. I det fallet så limmade jag in de delarna och spacklade sen.
Jag tycker dock det i övrigt ser ut som gamla massiva kök, de gjordes ju med olika massiva träbitar i tex 40mm och många jag sett var ej spacklade.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag har nyligen monterat ett mindre sådant. Jag skulle inte spackla där det inte är nödvändigt. Beroende på leverantör har de nog olika lösningar på hur dessa "frames" sätts fast. Jag fick rådet att endast spackla de öppna sidorna, dvs där man har massiva täckskivor. I det fallet så limmade jag in de delarna och spacklade sen.
Jag tycker dock det i övrigt ser ut som gamla massiva kök, de gjordes ju med olika massiva träbitar i tex 40mm och många jag sett var ej spacklade.
Förstår hur du menar. I detta fall är det faktiskt massiva skåp som ställs in, som blir själva ramen. Skulle lagt in en bild. Se nedan. Så det är inga frames som monteras utan det man ser är själva skåpet. Det jag är orolig är att det blir rätt långa "sträckor" att spackla och inte bara mindre bitar som ska sättas ihop.

Vit byrå med guldhandtag, stilren design, del av ett större rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, den varianten. Tja, det är visserligen oftast limträ, som är mer formstabilt i dessa nya massiva köksdelar, men jag skulle nog inte spackala skarvarna, det kommer förr eller senare spricka och se risigt ut.
Det är nog så de skall se ut eller så har den tillverkaren något magiskt spackel :)

Vad vill man uppnå genom att spackla där? Nån perfektionism? Nytt gammalt eller platsbyggt eller inte.........

Drar man i skruv från insidan så dom sitter i hop så borde skarven bli minimal efter målning.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Designen bygger ju på springor runt lådorna i sig tänker jag.
Att få en till svagt synlig skarv med ett exakt avstånd (skivornas tjocklek) från lådorna, förstärker ju snarare det utseendet. Så jag skulle inte spackla.

S Stefan1972 skrev:
Vad vill man uppnå genom att spackla där? Nån perfektionism? Nytt gammalt eller platsbyggt eller inte.........
Uppnå en starkare känsla av att det är platsbyggt, och inte separata skåp som satts in. Också att det är lite mer harmoniskt, inte lika många linjer/skarvar. Mer likt detta:

Vit köksinredning med lådor och skåp, trähandtag, och en spis på ovansidan. Trägolv syns nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viktor.J Viktor.J skrev:
d
L Lilllen skrev:
Designen bygger ju på springor runt lådorna i sig tänker jag.
Att få en till svagt synlig skarv med ett exakt avstånd (skivornas tjocklek) från lådorna, förstärker ju snarare det utseendet. Så jag skulle inte spackla.
Verkligen, smaken är delad :) Vi funderar på att bara låta det vara, men tycker de kök där ramen runt lådorna är sömlös är rätt estetiskt snygga.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Drar man i skruv från insidan så dom sitter i hop så borde skarven bli minimal efter målning.
Ja, det blir kanske tillräckligt, och att ingen spackling behövs. Hänger ju lite på hur duktiga montörerna är på att få det att verkligen gå i linje.

Redigerat:
Jag har sådant "fejkplatsbyggt" massivträkök. Jag monterade själv. Köpte färdigmålat. Hade jag haft mer tid och ork hade jag köpt omålat och målat med linoljefärg. Det enda jag inte är nöjd med är faktiskt hur den "moderna" färgen slits. Speciellt vid vaskskåpet och under covid (med handsprit) så har färgen nötts vid handtagen till dörren.

Jag spacklade därmed inte mina skarvar. Mitt kök var byggt i stora färdiga moduler, eftersom det är helt måttanpassat så blir det ju inga "täckbitar" där modulmåtten inte passar (som i nästan alla andra kök).
Jag stör mig inte på detta, men jag funderade givetvis över det. Jag skruvade ihop skåpen grundligt. På nåt enstaka ställe har det blivit en hålfin spalt, som jag då fogat med latexfog (jag vet, det är inte mest byggnadsvårdsmässigt som man kanske borde ha när man bygger med massivträ).

Totalt sett ser ändå ett måttbyggt massivträkök så otroligt mkt bättre ut än spånskivemodulkök att jag tycker man kan acceptera detta. Men ska det vara top notch så ska det givetvis limmas, spacklas och platsmålas. Gör man så kommer inte skarvarna gå upp. Men nånstans måste ett kök kunna få röra sig (eller huset röra sig) så man kan nog inte ha en 7m lång bänk som är helt limmad och sen skruvad i omkringliggande väggar.

• Gilla
Stefan_E och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har sådant "fejkplatsbyggt" massivträkök. Jag monterade själv. Köpte färdigmålat. Hade jag haft mer tid och ork hade jag köpt omålat och målat med linoljefärg. Det enda jag inte är nöjd med är faktiskt hur den "moderna" färgen slits. Speciellt vid vaskskåpet och under covid (med handsprit) så har färgen nötts vid handtagen till dörren.

Jag spacklade därmed inte mina skarvar. Mitt kök var byggt i stora färdiga moduler, eftersom det är helt måttanpassat så blir det ju inga "täckbitar" där modulmåtten inte passar (som i nästan alla andra kök).
Jag stör mig inte på detta, men jag funderade givetvis över det. Jag skruvade ihop skåpen grundligt. På nåt enstaka ställe har det blivit en hålfin spalt, som jag då fogat med latexfog (jag vet, det är inte mest byggnadsvårdsmässigt som man kanske borde ha när man bygger med massivträ).

Totalt sett ser ändå ett måttbyggt massivträkök så otroligt mkt bättre ut än spånskivemodulkök att jag tycker man kan acceptera detta. Men ska det vara top notch så ska det givetvis limmas, spacklas och platsmålas. Gör man så kommer inte skarvarna gå upp. Men nånstans måste ett kök kunna få röra sig (eller huset röra sig) så man kan nog inte ha en 7m lång bänk som är helt limmad och sen skruvad i omkringliggande väggar.
Ok, tack för info. Vår bänk är 3.5m. Så om våra montörer kan som du säger, limmma, spackla och platsmåla med tanken att det kommer se bra ut iaf 10-15 år, så skulle vi köra på det. Men vi får väldigt många olika bud :/

Jag fick också mitt kök med färdigmonterade stycken, dock med vissa täckbitar omonterade då jag valde att måla med linolja själv. Jag har täckbitar i massivt trä (just för att stommarna är byggda med 20mm trä), så då får man inte riktigt dessa skarvar som du har, men det finns också såklart skarvar mellan täckbitar och det finns nackdelar med allt. Jag skulle låta detta var som det är, det är jätte fint, kan ni inte leva med skarven så får ni välja en annan leverantör av massiv kök. Man blir så oerhört nöjd oavsett med ett sådant kök, det går inte att jämföra med den vanliga mdf ihopplocket..

• Gilla
Nightmarehouse och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag fick också mitt kök med färdigmonterade stycken, dock med vissa täckbitar omonterade då jag valde att måla med linolja själv. Jag har täckbitar i massivt trä (just för att stommarna är byggda med 20mm trä), så då får man inte riktigt dessa skarvar som du har, men det finns också såklart skarvar mellan täckbitar och det finns nackdelar med allt. Jag skulle låta detta var som det är, det är jätte fint, kan ni inte leva med skarven så får ni välja en annan leverantör av massiv kök. Man blir så oerhört nöjd oavsett med ett sådant kök, det går inte att jämföra med den vanliga mdf ihopplocket..
Det är en helt annat grej med trä. Framförallt kommer det gå att laga och underhålla i generationer, om man så vill... MDF sväller och frasar sönder där det är skruvat... Det håller ungefär lika länge som det är modernt... Om det inte är försiktiga pensionärer som bor där...

Det intressanta är att om man jämför med de dyrare MDF-laminerade-köken så behöver ett måttbeställt massivträkök inte bli så mycket dyrare...

Jag skulle ev funderat på att ha indragen sockel iallafall framför diskbänken. Jag har foder. Det funkar helt ok, men blir skitigt och man kan inte stå lika nära bänken. Tror man hade indragen sockel även när det begav sig, om man tänker att köket tex skulle kunna varit från tex 1920.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
BirgitS
J JohanLun skrev:
Jag skulle ev funderat på att ha indragen sockel iallafall framför diskbänken. Jag har foder. Det funkar helt ok, men blir skitigt och man kan inte stå lika nära bänken. Tror man hade indragen sockel även när det begav sig, om man tänker att köket tex skulle kunna varit från tex 1920.
Tar man riktigt stora kök som det här från Epidemisjukhuset 1896 så skedde det mesta arbetet kring ett stort bord i mitten av köket och det stod ju på ben men den stora hällen är uppbyggd utan indrag: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/1029
I några mycket små nödbostäder byggda 1917 är det inte någon indragen sockel: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/25037
1932 har det blivit små synliga ben under skåpen: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/45

Man kan söka på kök på Stockholmskällan för att få fram fler bilder.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.