Hej,

Villken bra tråd! Har några frågor inför kommande installation jag inte hittar svar på;

1. Kommer man åt larmet och kan stänga av och sätta på utanför hemmet genom SPC Connect och/eller browser om larmet är anslutet till LAN?
2. Ger GSM uppgringare några andra fördelar förutom kommunikationen om nätverk skulle ligga nere?
3. Vilka fabrikat frånsett Vanderbilt rekommenderas och är kompatibla för rökvarnare och sirener, alla 12 volts NO/NC och är Vanderbilt värt premiumpriset?
4. Kopplas magnetbrytare vid ytterdörr till manöverpanel eller krävs separat grupp?
5. Hur kopplas en extra manöverpanel in för exempelvis källardörr?
 
Redigerat:
I Italiese skrev:
Någon som kan detta?
Hur ser dina inställningar i "Inställningar för trådlösa" ut?
 
gol gol skrev:
Hur ser dina inställningar i "Inställningar för trådlösa" ut?
Såhär:
 
  • Inställningssida för trådlösa nätverksfunktioner med reglage, rullgardinsmenyer och textfält; spara-knapp nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Italiese skrev:
Såhär:
Tyvärr har jag bara de nya tvåvägsenheterna så mina inställningar är inte riktigt jämförbara med dina. Konstaterar dock att om jag sätter "Device Lost Time" till 0 så får jag "Inte övervakad" som status.
Kan ju kanske vara så att de gamla SiWay-enheterna alltid ger detta status. Får överlåta till någon som har SiWay att hjälpa dig.
 
Hej jag har en gammal CPMS2010-IR Vanderbilt kamerta kopplad till larmet men går det att tex via appen DMSS eller någon annan app få liveuppkoppling till kameran?
 
Jag håller på att installera ett nytt SPC-larm. Mycket bra info i denna tråd!

Jag har dock stött på ett problem med att att integrera larmet med Home Assistant.

Home Assistant och SPC Web Gateway körs i olika VMs.

Får följande fel:
Logger: homeassistant.setup
Source: components/spc/__init__.py:61
First occurred: 18:26:03 (1 occurrences)
Last logged: 18:26:03

Error during setup of component spc
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/setup.py", line 256, in _async_setup_component
result = await task
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/spc/__init__.py", line 61, in async_setup
if not await spc.async_load_parameters():
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/pyspcwebgw/__init__.py", line 49, in async_load_parameters
zones = await self._async_get_data('zone')
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/pyspcwebgw/__init__.py", line 129, in _async_get_data
return [item for item in data['data'][resource]]
KeyError: 'zone'

Config-filen:
# SPC Vanderbilt
spc:
api_url: http://192.XXX.XX.XX:8088
ws_url: ws://192.XXX.XX.XX:8088/ws/spc

Anslutningen till SPC Web Gateway fungerar och har följande inställning:
<config>
<enable_get_auth>no</enable_get_auth>
<enable_put_auth>no</enable_put_auth>
<enable_ws_auth>no</enable_ws_auth>
<enable_edp_encryption>yes</enable_edp_encryption>
<enable_ssl_encryption>no</enable_ssl_encryption>
<access_control_list>+192.XXX.XX.0/24,+192.XXX.XX.0/24,+192.XXX.XXX.0/24</access_control_list>
<http_port>8088</http_port>
<local_port>8089</local_port>
<tcp_port>16000</tcp_port>
<spc_id>1000</spc_id>
<gateway_id>1100</gateway_id>
<spc_time_diff>0</spc_time_diff>
<spc_dst>yes</spc_dst>
</config>

Ändrar jag till en felaktig IP så får jag ett annat fel, så anslutning mot SPC Gateway verkar finnas.

Är det något jag missar? Är det någon som har en fungerande koppling som kan jämföra inställningarna?
 
Hej Martin,
Enklast felsöker du mha av en webbläsare eller med curl-kommandona som finns i manualen. För att se vad som händer mellan spc-web-gateway och SPC-systemet, kan du även starta spc-web-gateway i debug-läge. Står också i manualen hur du gör det. Vanligaste felet brukar vara att du inte fått edp-nyckeln rätt.
 
Tack för svaret! Jag ska testa lite.

Men SPC-systemet och SPC-web-gateway verkar fungera då information från SPC-systemet finns i SPC-web-gateway.

Exempelvis:
Webbgränssnitt, Testpanel, Lundix IT SPC, kommandofält, JSON-svar, status: success, systeminformation, programmeringsgränssnitt.
 
M MartinEkl skrev:
Tack för svaret! Jag ska testa lite.

Men SPC-systemet och SPC-web-gateway verkar fungera då information från SPC-systemet finns i SPC-web-gateway.

Exempelvis:
[bild]
Japp, kommunikation mellan spc-web-gateway och SPC verkar fungera korrekt. Så det är något mellan HA och spc-web-gateway som problemet ligger. Hur många sektioner (zones) har du definierat i SPC?
 
gol gol skrev:
Japp, kommunikation mellan spc-web-gateway och SPC verkar fungera korrekt. Så det är något mellan HA och spc-web-gateway som problemet ligger. Hur många sektioner (zones) har du definierat i SPC?
Det verkar så. Men det är svårare att felsöka.

Jag hade inga när jag testade tidigare (hade inte hunnit dit ännu). Men nu när du frågade la jag till 2 sektioner.
Och nu fungerar det! Trodde det skulle fungera även utan sektioner.

Så nu är det bara att fortsätta koppla in! Tack!
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
Nu har jag kommit en bit med min installation och ska installera en expansionsenhet. Men behöver er hjälp:)

Expansionsenheten är ansluten x-bus och jag får status = aktiv/ok och att den är online. Men ser inte input (8st) utan ser bara output (2 st) i SPC Connect Pro. Är det något mer jag måste göra? Eller tittar jag på fel ställe?
Under All zones så finns bara controllerns.
Skärmdump av gränssnitt, zonindelningar, kontroller-inputs, kategorier "All Zones" och "X-Bus Zones," spara-funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump på ett konfigurationsgränssnitt för en enhet med I/O-inmatningar och utmatningar och systemkonfiguration.
 
RilleRock
M MartinEkl skrev:
Nu har jag kommit en bit med min installation och ska installera en expansionsenhet. Men behöver er hjälp:)

Expansionsenheten är ansluten x-bus och jag får status = aktiv/ok och att den är online. Men ser inte input (8st) utan ser bara output (2 st) i SPC Connect Pro. Är det något mer jag måste göra? Eller tittar jag på fel ställe?
Under All zones så finns bara controllerns.
[bild]

[bild]
De ligger under XBUS.
 
RilleRock RilleRock skrev:
De ligger under XBUS.
Det är tomt där med.

Skärmdump av en datorgränssnitt, Zoninställningar med "Spara" och "Dölj Oanvända" knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.