Hej, behöver hjälp.

Har sen förra veckan 2 utgångar som ger kontant spänning. Har ett SPC 4300. Det gäller darlington outputs OP5 & 6. Dessa driver en extern siren i ett uthus. OP 5 ligger via mapping gate för att kunna starta den manuellt via ex appen. OP 6 liggen samma siren och drar vid larm. Har funkar perfekt fram tills nu men som sagt nu så ligger det kontant ström vilket gör att det tjuter, detta hände efter som tur var ett falsklarm och har inte släppt sen dess. Har gjort allt strömlöst men hjälper inte och när jag mäter ligger det nästan 11.8V vilket känns lite lite så det är något galet. Någon som kan peta mig i rätt riktning för felsökning?
 
Är utgångarna parallellkopplade?

Exakt hur är det kopplat, skiss?

Vad händer om du kopplar loss den ena och låter den andra vara inkopplad?
Vad händer om du skiftar vilken som är ansluten?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är utgångarna parallellkopplade?

Exakt hur är det kopplat, skiss?

Vad händer om du kopplar loss den ena och låter den andra vara inkopplad?
Vad händer om du skiftar vilken som är ansluten?
Det ger konstant ström när jag mäter rakt på skruvplinten, och det gäller mellan alla. Och utgång 5 & 6är programmerad som siren. Men har inte haft loss kablar. Men har satt utgången som inaktiv men ger spänning ändå
 
Kan du göra en skiss på hur det är kopplat?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kan du göra en skiss på hur det är kopplat?
Såhär enligt bild. Går till ett externt relä som i sin tur matar siren via ett extra batteri
 
  • Elteknik, kopplingsschema, kablar, terminalblock, textetiketter, 12V, säkerhetssystem, siren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan vilka punkter mäter du?

Är det ett enda relä eller är det var sitt relä utgångarna drar?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Mellan vilka punkter mäter du?

Är det ett enda relä eller är det var sitt relä utgångarna drar?
Det är ett relä, båda utgångarna drar samma. Konstant spänning när jag mäter mellan 12V och OP
 
J Johenrik skrev:
Det är ett relä, båda utgångarna drar samma. Konstant spänning när jag mäter mellan 12V och OP
Tror du ska undvika att parallellkoppla darlington-utgångarna. Kan nog bli lite märkliga elektiiska effekter när båda är dragna, speciellt när du inte har något motstånd i serie. Jag skulle nog istället kopplat ett relä till varje utgång som i sin tur kan parallellkopplas på "sekundärsidan".
Hoppas att utgångarna klarat sig. Koppla ur och mät.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
gol gol skrev:
Tror du ska undvika att parallellkoppla darlington-utgångarna. Kan nog bli lite märkliga elektiiska effekter när båda är dragna, speciellt när du inte har något motstånd i serie. Jag skulle nog istället kopplat ett relä till varje utgång som i sin tur kan parallellkopplas på "sekundärsidan".
Hoppas att utgångarna klarat sig. Koppla ur och mät.
Har kopplat ut och inaktiverad utgångarna men de visar ändå 11.5 V så det är något som tagit stryk antar jag för det skall väl inte visa spänning i inaktiverat läge?
 
T
@Johenrik testa bryt strömmen till hela centralen och starta upp. Kan kanske hjälpa...
 
T
Om nu utgångarna har lagt av så kan du kanske få ihop det ändå.
Varför kör du en mapping gate om den ändå är siren? Blir väl samma funktion som en vanlig siren? Använder du "Ext" utgången idag?

Istället för att köra alla utgångar så borde du kanske få ihop allt och köra det över reläutgången (NO/COM) du kan ju få siren att aktiveras vid brand.
 
T TechChad skrev:
Om nu utgångarna har lagt av så kan du kanske få ihop det ändå.
Varför kör du en mapping gate om den ändå är siren? Blir väl samma funktion som en vanlig siren? Använder du "Ext" utgången idag?

Istället för att köra alla utgångar så borde du kanske få ihop allt och köra det över reläutgången (NO/COM) du kan ju få siren att aktiveras vid brand.
Anledningen är att jag manuellt vill kunna starta utesiren vid ev inbrott när skallarm är aktiva eftersom jag valt att ha tysta larm då. Då behöver man inte störa grannar vid ev falska larm.
 
T
J Johenrik skrev:
Anledningen är att jag manuellt vill kunna starta utesiren vid ev inbrott när skallarm är aktiva eftersom jag valt att ha tysta larm då. Då behöver man inte störa grannar vid ev falska larm.
Så idag kan du köra det via en ingång på larmet med en strömbrytare?
 
Ja jag har kört den via en utgång som jag manuellt kan styra i appen
 
T
J Johenrik skrev:
Ja jag har kört den via en utgång som jag manuellt kan styra i appen
Har du något på "EXT" utgången?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.